متن قراردادهای جدید نفتی در حالی چهارشنبه هفته پیش در هیات دولت تصویب شد که به گفته منتقدان، ایرادهای اساسی این قراردادها هنوز رفع نشده است.
کد خبر: ۹۲۸۹۷۳

وزارت نفت از سال گذشته با هدف جذب شرکت‌های خارجی، به تدوین الگوی جدیدی برای قراردادهای نفتی اقدام کرد که پس از انتشار متن آن، با انتقادهای گسترده‌ای در داخل مواجه شد.

کارشناسان نفتی معتقد بودند قراردادهای جدید نفتی ایرادهای اساسی دارد و محتوای کلی آنها به نفع شرکت‌های خارجی تدوین شده و برخلاف منافع ملی کشورمان است. سازمان بازرسی کل کشور نیز پس از بررسی قراردادها، ایرادهای متعددی به آن گرفت و وزارت نفت قول داد تا آنها را اصلاح کند.

یک ماه پیش، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی با دانشجویان به ایرادات قراردادهای نفتی اشاره کردند.

پس از تذکر صریح رهبر معظم انقلاب، انتظار می‌رفت این ایرادهای نفتی اصلاح شود. سرانجام چهارشنبه هفته پیش هیات دولت این قراردادها را تصویب کرد اما آن‌طور که منتقدان اصلی قراردادها می‌گویند، بیشتر اشکالات حقوقی، فنی و مالی که قراردادهای جدید نفتی داشت، بدون تغییر مانده است.

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس با اشاره به برگزاری جلسه پنج ساعته منتقدان قراردادهای جدید نفتی، گفت: با وجود چند اصلاح در متن این قراردادها اما همچنان وزارت نفت رویکرد استفاده از ظرفیت خارجی‌ها و بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی را دنبال می‌کند.

توکلی در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اشاره به تصویب متن اصلاح شده قراردادهای جدید نفتی از سوی هیات دولت در چهارشنبه گذشته اظهار کرد: جلسه‌ای پنج ساعته با حضور منتقدان قراردادهای جدید نفتی برگزار شد که آن را طی دو روز آینده به صورت کتبی به اطلاع سران سه قوه و همچنین نمایندگان مردم در مجلس می‌رسانیم.

وی با اشاره اجمالی به مسائل مطرح شده در این جلسه، تصریح کرد: محور اصلی انتقادها، رویکرد وزارت نفت است که اساس آن سپردن کار به خارجی‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها