سفیر ایران در ترکیه با بیان این‌که «ترکیه در بین همسایگان ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است» گفت: توقف پروازهای چارتر فنی است نه سیاسی وپروازهای ما به ترکیه هیچ وقت متوقف نشد.
کد خبر: ۹۲۸۷۴۶
توقف پروازهای چارتر فنی است نه سیاسی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محمد ابراهیم طاهریان فرد در گفت‌وگو با خبرنگاران آناتولی با اشاره به این‌که اقدام به کودتا 15 جولای به لطف الهی و با حمایت مردم ترکیه با شکست مواجه شد، افزود: در چنین موقعیتی فرصت‌های زیادی برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی فراهم شد. در بین دو کشور دیگر دوران رقابت به پایان رسیده و زمان همکاری فرا رسیده است. ما بر روی فرمول برد- برد کار می‌کنیم. اقدام به کودتا در ترکیه که با شکست مواجه شد، نشان داد که دیگر ملت ها از دموکراسی خود دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که ملت و دولت ایران از همان لحظات اول اقدام به کودتا در ترکیه با یک ترجیح صحیح و سریع، در کنار ملت و دولت ترکیه جای گرفتند، تأکید کرد: در طول این روند مقامات دو کشور به دفعات با یکدیگر تماس برقرار کردند.

طاهریان فرد با اشاره به این‌که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز با برقراری تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مراتب حمایت خود از دولت و ملت ترکیه را اعلام کرده است، گفت: جناب آقای روحانی رئیس جمهور ما، در سخنرانی ایشان در جمع ده ها هزار تن از مردم کرمانشاه به موضوع بسیار مهمی اشاره کرده و افزود که در منطقه ما دیگر دوران کودتاها به سر رسیده است. این نیز به معنای آغاز یک دوران جدید در منطقه ما است. من نیز از این لحاظ به ملت ترکیه تبریک می‌گویم. زیرا برای دفاع از دموکراسی یک سلاح جدید ایجاد کردند که آن هم قدرت ملت بود.

سفیر ایران در آنکارا در ادامه با اشاره به این‌که ملت حرف خود را در پای صندوق رأی زده است، اظهار کرد: ملت ترکیه با مقابله با کودتا به بلوغ هر چه بیشتر مردم منطقه کمک کرد. شکست کودتای نافرجام 15 جولای نشان داد که دیگر نمی‌توان با استفاده از جنگنده‌های 16-F و تانک‌ها سرنوشت ملت‌ها را تعیین کرد.

وی ادامه داد: در چنین موقعیتی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری فرصت‌هایی فراهم شده است. دیگر دوران رقابت به پایان رسیده و زمان همکاری فرا رسیده است. ما بر روی فرمول برد- برد کار می‌کنیم. اگر ما توانسته‌ایم با کشورهای 1+5 ( کشورهای عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان)به توافق برسیم، با کشورهای منطقه و ترکیه خیلی بهتر می‌توانیم توافق کنیم.

سفیر ایران در آنکارا با بیان این‌که 15 همسایه داریم و توسعه روابط با همسایگان‌مان از اولویت‌های ما است، تاکید کرد: من به عنوان سفیر کشورم در ترکیه با کمال خرسندی می‌گویم که ترکیه نزد ما از جایگاه متفاوتی برخوردار است.

طاهریان فرد در ادامه با اشاره به این‌که برای توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه نشست‌ های شورای عالی همکاری‌های راهبردی با شرکت رؤسای جمهور دو کشور و نیز اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی برگزار شده است، اظهارکرد: امیدوارم پس از اعلام آمادگی از سوی آنکارا، دیدارهای متقابل در سطح عالی همچنان ادامه یابد.

وی تأکید کرد: برای دستیابی به هدف 30 میلیارد دلار که از سوی رؤسای جمهور دو کشور برای حجم مبادلات تجاری فی مابین هدفگذاری شده است، از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نمی‌کنند.

طاهریان فرد با اشاره به این‌که سیاست‌های جدید دولت ایران مبتنی بر حمایت از بخش خصوصی بوده و در این راستا کاهش دخالت دولت به حداقل را هدف گذاری کرده‌اند، ابرازداشت که ترکیه نیز در این زمینه قوی و با تجربه بوده و از این لحاظ فرصت های مهمی برای همکاری وجود دارد.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به این‌که افرادی که با تجارت و اقتصاد آشنایی دارند، اقتصاد ایران و ترکیه را مکمل یکدیگر ارزیابی می‌کنند، افزود: در رابطه با توقف پروازهای چارتر از ایران به ترکیه پس از وقوع کودتای نافرجام 15 جولای و زمان لغو این ممنوعیت هم باید بگویم که پیش از هر چیز پروازهای ما به ترکیه هیچ وقت متوقف نشد. حتی در شب وقوع کودتا نیز اگر فرودگاه آتاترک استانبول بسته نمی‌شد پروازهای ما به این فرودگاه هم چنان ادامه داشت.توقف پروازهای چارتر نیز نه یک موضوع سیاسی بلکه بیشتر یک موضوع فنی و غیر سیاسی است. ما وارد این موضوعات فنی نمی‌شویم.

وی ادامه داد: در رابطه با تحولات جاری در ترکیه موضع سیاسی ما واضح و مشخص است. اگر مسئله‌ای ایجاد شده باشد نیز این یک مسئله فنی بوده و به سیاست ارتباطی ندارد. واحدهای ذیربط در رابطه با این وضعیت غیرمترقبه در حال مذاکره هستند. سفیر ترکیه در تهران نیز فعالانه این موضوع را پی گیری می کند. من مطمئنم که این گونه موضوعات در عالی ترین سطح مطرح شده و شرایط لازم فراهم خواهد شد. این وضعیت نیز طبیعی و موقت است. زیرا موضع ما نسبت به ترکیه واضح و مشخص است. اگر چنین مسائلی ایجاد شود نیز این مسائل حل خواهد شد. در این جا سیاست کلی ما را مطرح کردم. لذا این گونه مسائل مشکل ایجاد نخواهد کرد. امروز در بین تهران و آنکارا بهترین روابط وجود دارد.

طاهریان فرد با تأکید بر لزوم عملکرد سالم سیستم بانک داری برای افزایش حجم تجاری و سرمایه گذاری های متقابل دو کشور، بر همکاری ترکیه با ایران حتی در دوران تحریم ها و عدم قطع همکاری های بانکی دو کشور در این دوران، فعال شدن انتقال پول از نوع لیر و یورو در بین بانک های دو کشور پس از لغو تحریم ها و برطرف شدن مشکلات موجود در این زمینه تأکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها