گفت‌وگو با افشین یداللهی، ترانه‌سرای تیتراژ سریال «معمای شاه»

همیشه می‌توان از وطن سرود

مگر می‌شود این روزها که سریال «معمای شاه» در حال پخش است، کسی آهنگ ماندگار و تحسین‌برانگیز این سریال را نشنیده باشد و به دلش ننشسته باشد؟ وقتی با افشین یداللهی، ترانه سرای این اثر تماس گرفتیم، جالب بود که زنگ پیشواز او، همین آهنگ بود که می‌گفت: «ایران فدای اشک و خنده تو». با او درباره خلق این ترانه، ترانه‌های میهن پرستانه و دیگر کارهای او گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.
کد خبر: ۹۲۸۰۵۲

از ترانه‌های جدید چه خبر؟

آخرین، کار «جان من فدای ایران» است که به آهنگ «ایران» معروف شده است؛ همان کاری که می‌گوید: «ایران فدای اشک و خنده تو». این کار که تیتراژ ابتدایی سریال معمای شاه است را سالار عقیلی خوانده و بابک زرین، آهنگسازی کرده است. ترانه این کار روی ملودی گفته شده است. یک ترانه هم برای تیتراژ پایانی معمای شاه است با این مطلع که «ایران به آتش می‌کشد، خاموشی تاریخ را» که باز هم بابک زرین ساخته و سالار عقیلی خوانده است.یک ترانه هم گفته شده که باز هم بابک زرین ساخته و سالار عقیلی خوانده و هنوز پخش نشده است. قرار است هفته آینده و در میانه سریال در یکی از بخش‌ها پخش شود. بعدها ممکن است به‌عنوان تیتراژ هم استفاده شود، چون این پتانسیل را دارد.

تیتراژ ابتدایی این سریال خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفته است. خودتان بازخورد مخاطبان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

واکنش‌ها خیلی خوب بود. ما قبلا با همین تیم آهنگساز و خواننده در مجموعه «تبریز در مه» ساخته آقای محمدرضا ورزی هم آهنگ «وطنم ای شکوه پابرجا» را کار کرده بودیم که از آن هم خیلی استقبال شد، اما تیتراژ ابتدایی معمای شاه شاید حتی از آن هم بیشتر مورد استقبال قرار گرفت.

معمولا ترانه‌هایی که با مضمون وطن سروده می‌شود، حساسیت‌های خاصی دارد. مخاطب در این موضوعات دوست دارد کارهای متفاوتی بشنود تا جذبش شود، وگرنه کار کلیشه‌ای یا سفارشی به وفور وجود دارد. شما به عنوان ترانه‌سرایی که چند ترانه ماندگار و دوست‌داشتنی در زمینه میهن دارید و از سویی روان‌شناس هم هستید، بفرمایید آیا بار روانی این کار که ممکن است سرودن کارهای ملی مخاطب را پس بزند، هنگام سرایش ترانه شما را با مشکل مواجه نمی‌کند؟

من اتفاقا از این چالش لذت می‌برم و از آن استقبال می‌کنم. خودم هم از کار سفارشی و کلیشه‌ای بدم می‌آید و مخالف آن هستم، چون نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. اما کار درباره وطن حرف‌های زیادی برای گفتن می‌تواند داشته باشد. برای شعر گفتن در این حوزه، باید به مجموعه اتفاقات که در طول تاریخ رخ می‌دهد توجه کنیم تا مخاطب احساس نکند کار شعاری می‌شنود. سعی می‌کنم از گفتن موضوعات شعاری پرهیز کنم و می‌کوشم موضوعاتی را بگویم که حرف دل مردم باشم. خوشبختانه تا این لحظه نتیجه‌ای که گرفتم خوب بوده است.

همان‌طور که اشاره کردید برای تیتراژ ابتدایی، ترانه را روی ملودی سرودید. به هرحال ترانه روی ملودی کار را سخت‌تر می‌کند. درباره این تجربه صحبت کنید و این که در چه فضایی ملودی را شنیدید؟

ملودی را آقای زرین ساخت و بعد با هم درباره تقسیم‌بندی ملودی گفت‌وگو کردیم. قبلا براساس ملودی، ترانه در سه پارت بود، یعنی هر خط ملودی سه پارتی بود. اما به توافق رسیدیم چهار پارتی باشد. برای این که هم کلام را منتقل کنیم و تاثیرش را بگذارد و هم دست شاعر بازتر باشد تا حرفش را راحت‌تر بزند. این چنین تجربه‌هایی در همکاری من و آقای زرین سابقه‌دار است.

بعد از شنیدن ملودی، ترانه را طی چه مدت زمانی سرودید؟

وقتی ملودی را شنیدم، ترانه را تقریبا ظرف یک روز سرودم.

از همکاری با دیگر خواننده‌ها صحبت کنید. چه ترانه‌هایی را از شما با صدای چهره‌های عرصه موسیقی خواهیم شنید؟

در آلبوم احسان خواجه امیری یک ترانه دارم. به صورت فول آلبوم با همایون شجریان همکاری دارم که فردین خلعتبری آهنگسازی این آلبوم را انجام داده است. فول آلبوم ترانه‌های محمدرضا فروتن هم کار من است که بابک زرین آهنگساز آلبوم است. همه این آلبوم‌ها بزودی منتشر می‌شوند.

سجاد روشنی

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها