شرایط بد داعش در 3 سطح

برخی از صاحب‌نظران سیاسی و متخصصان نظامی معتقدند که داعش و دیگر گروه‌های تکفیری از ابتدای پیدایش خود تاکنون هیچ‌گاه به اندازه چند ماه اخیر تحت‌فشار قرار نگرفته بودند. البته این مساله برمی‌گردد به شرایط کلی که در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و داخلی در سوریه و عراق وجود دارد.
کد خبر: ۹۲۶۹۹۴
شرایط بد داعش در 3 سطح

یعنی آنچه داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در حال تجربه آن هستند، ناشی از فرآیندهایی است که در این سه سطح اتفاق افتاده است. اگر نگاهی در سطح بین‌المللی بیندازیم، مشاهده می‌کنیم فضای جهانی به اندازه‌ای از این گروه‌ها متنفر است که دیگر هیچ جایی برای حمایت علنی از آنها باقی نمانده است.

در عرصه منطقه‌ای نیز تمام مشکلات و ناامنی‌ها به گروه‌های تروریستی نسبت داده می‌شود. در نتیجه اگر در گذشته ممکن بود برخی از ملت‌های منطقه به‌دلیل مشکلات ناشی از حکومت‌های خود وضعیت مناسبی برای پذیرش داعش یا حمایت از آن داشته باشند، هم‌اکنون در منطقه دیگر چنین چیزی وجود ندارد. می‌توان گفت در حال حاضر یک اشتراک نظر علیه داعش و گروه‌های تکفیری در میان تمام ملت‌های منطقه به‌وجود آمده و در نتیجه داعش حداقل یارگیری را از کشورهای منطقه انجام می‌دهد. در داخل سوریه هم شاهد انتخابات پارلمانی بودیم که ملاک خوبی برای خشکاندن ریشه‌ گروه‌های تکفیری و تروریستی در این کشور بود.

در عراق نیز پیروزی گروه‌های مردمی و ارتش در فلوجه نشان‌دهنده وضعیت بسیار نامناسب برای فعالیت گروه‌های تروریستی است.در مجموع می‌توان گفت همه شرایط به نفع دولت‌های سوریه و عراق و به ضرر گروه‌های تروریستی پیش می‌رود. بر همین اساس تغییر نام گفروه تروریستی جبهه النصره در سوریه را می‌توان ناشی از همین فشارها دانست.

جعفر قنادباشی

کارشناس تحولات منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها