محاصره شهر حلب از سوی ارتش سوریه و ارائه پیشنهادی جدید از سوی روسیه برای خارج کردن غیر نظامیان از این شهر، موجب شده تا حامیان غربی تروریست های حاضر در سوریه به شدت نگران شوند.
کد خبر: ۹۲۶۷۴۹
ارتش سوریه در آستانه فتح حلب

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، از روز پنجشنبه کشورهایی همچون فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا که پیشتر ارتباط آنها با گروه های تکفیری و تروریستی حاضر در سوریه به اثبات رسیده به شدت به تکاپو افتاده اند تا به هر شکل ممکن پیشروی ارتش سوریه را در شهر حلب متوقف کنند.

دلیل اهمیت حلب و نگرانی غرب چیست؟

حلب بزرگترین شهر سوریه پیش از جنگ داخلی این کشور، از سال ۲۰۱۲ بین تکفیری ها و نیروهای دولتی تقسیم شده است. تصرف بخش اشغال شده، بزرگترین پیروزی برای «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، ظرف پنج سال گذشته خواهد بود و چرخش اساسی در وضعیت میدانی سوریه به نفع مقاومت محسوب می‌شود.

حلب در حال حاضر در محاصره نیروهای دولتی سوریه است. در بخش‌هایی از این شهر که هنوز تحت کنترل تروریست های تکفیری است، حدود ۴۰۰ هزار تن سکونت دارند.

پیشنهاد روسیه و تهدید آمریکا

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه، روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش روسیه و سوریه در اقدامی مشترک، عملیات «گسترده بشردوستانه‌ای» را در شهر حلب آغاز کرده‌اند. وزیر دفاع روسیه هدف از این عملیات را کمک به اهالی شهر حلب عنوان کرد و از سازمان‌های امدادی بین‌المللی خواست به این «عملیات بشردوستانه» ملحق شوند.

دولت سوریه و روسیه می‌گویند که این طرح راه را برای خروج امن غیرنظامیان و شبه نظامیانی که اسلحه خود را زمین بگذارند فراهم می‌کند.

از سوی دیگر روسیه به غیرنظامیان و آن دسته از تروریست هایی که تسلیم شده‌اند، وعده‌ی خروج امن از شهر حلب را داد. به گفته‌ وزارت دفاع روسیه قرار است سه کریدور کمک‌رسانی به حلب ایجاد گردد و در مناطقی که این کریدورها به آن منتهی می‌شوند، مراکزی برای دادن غذای گرم و کمک‌های اولیه‌ی پزشکی گشوده شود. همچنین از سازمان‌های امداد بین‌المللی خواسته شده در این اقدامات کمک‌رسانی شرکت کنند.

کریدور چهارمی نیز در شمال حلب باید امکان خروج نیروها را ممکن سازد. همزمان با این خبر، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه دستور عفو عمومی گروه های مسلحی را صادر کرده که تسلیم می‌شوند.

خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» گزارش داد که این عفو شامل کسانی می‌شود که خود را تسلیم مقامات سوری کنند، سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند و زندانیان احتمالی را آزاد سازند.

اما در واکنش به این پیشنهاد «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در تلاش است تا ببیند آیا طرح روسیه برای عملیات امدادرسانی در سوریه صادقانه است و افزود: اگر ثابت شود که این طرح یک نیرنگ است می‌تواند به همکاری مسکو و واشینگتن درباره سوریه پایان دهد.

آمریکا درصدد است تا به نوعی شورشیان مورد حمایت خود را در سوریه از حملات ارتش سوریه و جنگنده های روسی در امان نگه دارد از همین رو جان کری اقدام به تهدید قطع همکاری کرده است.

سخنگوی کاخ سفید نیز با ابراز تردید درباره طرح روسیه از وضعیت شهر حلب ابراز نگرانی شدید کرد. اریک شولتز در یک نشست خبری گفت: «ما طرح روسیه برای ایجاد مسیرهای امن را مدنظر قرار می‌دهیم ولی سابقه آنها نشان می‌دهد که نسبت به آن تردید داریم».

مقامات آمریکایی گفته‌اند که این اقدام شاید تلاشی برای غیرمسکونی کردن شهر حلب و سپس تصرف آن باشد. مخالفان بشار اسد هم طرح روسیه را اقدامی نامطلوب برای آواره کردن ساکنان شهر دانسته و گفته‌اند که این تصمیم می‌تواند یک جنایت جنگی باشد!

نماینده سازمان ملل: مسیر امن حلب را به ما بسپارید

در همین حال، استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از روسیه خواست تا ایجاد مسیرهای امدادرسانی در اطراف شهر حلب را به سازمان ملل و پشتیبانان آن بسپارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی در یک کنفرانس خبری در ژنو گفت که درباره این طرح با او مشورت نشده است.

دی میستورا با بیان اینکه که «این کار ماست» اظهار داشت در اصول از ایجاد مسیرهای امدادرسانی حمایت می‌کند ولی تاکید کرد که این اقدام باید «در شرایط مناسب صورت گیرد».

نماینده ویژه سازمان ملل افزود: چطور می‌توان انتظار داشت که مردم از این گذرگاه عبور کنند در حالی که گلوله‌باران و بمباران شده و با آنها می‌جنگند؟

به دست و پا افتادن حامیان تروریست ها

اما حامیان تکفیری ها و تروریست های حاضر در سوریه که با توجه به وضعیت موجود در حلب موضع خود در قبال مسائل سوریه را ضعیف شده می بینند دست به کار شده و با بهانه قرار دادن مواردی همچون سلامت غیرنظامیان خواستار پایان محاصره شهر حلب شده اند.

برای مثال «ژان مارک آیرو» و «بوریس جانسون» وزیران خارجه‌ فرانسه و بریتانیا پس از دیداری در پاریس هشدار دادند که پیامدهای محاصره‌ حلب و از جمله بمباران آن فاجعه‌بار است و می‌تواند به موج آوارگی‌ تازه‌ای بینجامد!

این دو وزیر خارجه در بیانیه‌ مشترکی خواهان آن شدند که این عملیات که به ادعای آنها ناقض توافق آتش‌بس مونیخ و کمک‌های بشردوستانه است پایان یابد.

وزیر خارجه آلمان نیز در همین رابطه هشدار داد که شهر حلب را فاجعه انسانی تهدید می‌کند! «اشتاین مایر» گفت: «در تراژدی سوریه فصل وحشتناک جدیدی در حال گشایش است.»

با توجه به احتمال برگزاری نشست مذاکرات صلح سوریه در ماه های آینده و نظر به آنکه جان کری هفته گذشته و بعد از دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد خبر مهمی را در مورد سوریه اعلام خواهد کرد به نظر می رسد که تروریست ها و حامیان خارجی آنها به هیچ وجه حاضر نیستند یکی از مراکز اصلی قدرت خود در سوریه یعنی حلب را از دست بدهند چون در صورت فتح این شهر از سوی ارتش سوریه موازنه قوا در سوریه به شدت به نفع دمشق تغییر خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها