ایران، دوست روزهای سخت ترکیه

محمدصادق خرازی، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل طی سخنانی در نشست «ترکیه پس از کودتا» که در موسسه فرهنگی اطلاعات برگزار شد، با بیان این‌که باید تعارف را کنار گذاشت و صریح بود، تاکید کرد: اردوغان دچار توهمات جدی در اداره ترکیه شد و درخصوص سوریه، عراق و داعش اشتباهات جدی کرد که نتیجه آن حوادث امروز است.
کد خبر: ۹۲۵۹۹۷

به گزارش جام‌جم خرازی خاطرنشان کرد: با این‌حال اعتقاد داریم دوستان ترکیه‌ای ما مانند اردوغان، داوود اوغلو و بچه‌مسلمان‌های امروز در حاکمیت ترکیه، با وجود همه اختلافات و نامهربانی‌های سال‌های گذشته، نزدیک‌ترین کنشگران به جمهوری اسلامی ایران هستند و امیدوارم اردوغان متوجه شده باشد که ایرانیان دوستان روزهای سخت هستند.

رضا حاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران نیز روابط جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را ریشه‌دار خواند و افزود: روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور در گذشته نزدیک بوده و از امتحانات سختی عبور کرده و در کودتای اخیر ترکیه نیز بار دیگر روابط دوستانه ترکیه و ایران تائید شد.

سفیر ترکیه بازداشت‌های اخیر ترکیه را در راستای تقویت همبستگی و دموکراسی در ترکیه خواند و گفت: مخالف انتقادات سازنده نیستیم، اما ارزیابی‌هایی که به واقعیت نزدیک نیست ما را آزرده‌خاطر می‌کند.

صادق ملکی دیگر کارشناس مسائل بین‌الملل نیز در این نشست گفت: توان و قابلیت ملی ترکیه با کنار گذاشتن نیروهای نظامی در این کشور تضعیف می‌شود.

وی با بیان این‌که کارشناسان اعتقاد دارند داعش در عراق، به واسطه انحلال ارتش بعثی قدرت گرفت، افزود: باید این سوال را مطرح کرد ارتش ترکیه بعد از تحقیری که پس از کودتا شده، انگیزه‌ای برای بحران‌های منطقه دارد، لذا باید این هوشیاری را داشت که مدیریت بحران کودتا تنها تئوری تنبیه باشد نه تضعیف نظامیان.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها