جام‌جم از مشکلات ایمنی یکی از زیباترین جاده‌های کشور گزارش می‌دهد

جاده چالوس؛ زیبای خطرناک

جاده چالوس آن قدر زیباست که برای هر مسافری خاطره‌ساز باشد و آن قدر زیبا که ترافیک سنگین‌اش را برای این مسافران تحمل کند. اما آن‌طور که کارشناسان می‌گویند همین جاده با وجود زیبایی‌های افسون‌کننده‌اش چندان بخشنده نیست و عاشقان سرعت را در چشم بر هم زدنی به کام مرگ می‌فرستد.
کد خبر: ۹۲۵۲۴۶
جاده چالوس؛ زیبای خطرناک

به گزارش جام‌جم، سحرگاه شنبه جاده چالوس، این زیبای خطرناک بار دیگر به مسافران یک اتوبوس ترحم نکرد و آنها را به کام مرگ فرستاد؛ اتوبوسی که راننده‌اش با شکستن سرعت مجاز نه به خود و نه به مسافرانش رحم نکرد. 16 کشته و 12 مصدوم حاصل حادثه‌ای بود که به دلیل رعایت نکردن سرعت مجاز و از دست دادن کنترل اتوبوس، برخورد پشت‌سر هم آن به چند تیر برق، کنده شدن سقف اتوبوس و مرگ شمار زیادی از مسافران بر اثر واژگونی اتوبوس بدون سقف، روی داد. البته زیبای خطرناک در یک سال اخیر حدود هشت اتوبوس دیگر را هم به کام حادثه کشانیده تا اولین جاده حادثه‌خیز برای خودروهای سنگین نام بگیرد؛ حوادثی که به گفته کارشناسان علاوه بر نقص فنی خودروها، به علت نقص تجهیزات ایمنی این جاده، بیشتر رنگ خون می‌گیرند تا نسیم نجات.

جاده‌ای که بخشنده نیست

در این باره سرهنگ سیــدهادی هاشمی، فرمانده سابق پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید: اگر راننده‌ای هنگام سفر دچار اشتباه شد، راه باید بخشنده باشد نه این‌که راننده و سرنشینان را به کمین‌گاه خطر ببرد. اما راه‌های شمال و بخصوص جاده چالوس به دلیل این‌که ایمنی لازم ندارند، راننده را بیشتر به سمت خطر سوق می‌دهند.

این مقام و برخی دیگر از کارشناسان معتقدند جاده چالوس نقص تجهیزات ایمنی دارد و یکی از مهمترین آن، نقص در گاردریل‌هاست. به گفته آنان در جاده‌های مشابه در دنیا گاردریل‌ها به گونه‌ای انعطاف دارد که در صورت برخورد خودرو، آن را به سوی جاده هل داده و جلوی سقوط آن را می‌گیرد، اما در جاده چالوس چنین تجهیزاتی وجود ندارد. علاوه بر این بلوک‌های سیمانی مقاوم در برابر تصادف که به آن نیوجرسی می‌گویند نیز در همه جای جاده چالوس وجود ندارد و این نقایص به همراه نقص فنی خودروها و رفتار پرخطر برخی رانندگان، وضعیت فعلی تصادفات جاده چالوس را رقم زده است.

دشواری امداد و نجات

از سوی دیگر، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز بر آن است محور چالوس افزون بر حادثه‌خیز بودن، عملیات امداد و نجات را برای امدادگران و اورژانس دشوار می‌سازد.

به گفته احسان نصیری، ترافیک سنگین ایام تعطیل در این محور، عملیات امداد و نجات را برای امدادگران سخت کرده است.

او با بیان این‌که هلال احمر در هر 20 کیلومتر این محور دارای پایگاه مجهز است، در پاسخ به این‌که آیا این میزان برای این حجم از تردد کافی است، به جام‌جم می‌گوید: در ایام تعطیل ما تعداد این پایگاه را تا دو برابر افزایش می‌دهیم. مضاف بر این‌که نیروهای اورژانس هم بخشی از نیروهایی هستند که در حوادث حضور دارند.

نصیری به حادثه اخیراتوبوس اشاره می‌کند و می‌افزاید: این اتوبوس به تیر برق برخوردکرد و سبب شد شبکه تلفن همراه از دسترس خارج شود و ارتباط با واحدهای مختلف تقریبا غیرممکن شود. در صورتی‌که شرکت مخابرات و سایر اپراتورها موظف شده‌اند با تامین ژنراتور، از قطعی شبکه تلفن همراه جلوگیری کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان البرز همچنین به کم‌کاری شرکت آب‌منطقه‌ای تهران که متولی رودخانه کرج و سد امیرکبیر است، اشاره می‌کند و می‌گوید: 35 کیلومتر از محور چالوس در مجاورت این رودخانه و سد امیرکبیر است و این شرکت وظیفه دارد با فنس‌کشی از سقوط خودروها در این سد و رودخانه جلوگیری کندکه این امر هنوز به طور کامل انجام نشده و بسیاری از حوادث هم در همین قسمت ایجاد می‌شود.

تا جایی که توانستیم ایمن‌سازی کرده‌ایم

رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران به جام‌جم می‌گوید: سرعت در این جاده 60 کیلومتر است، ولی متاسفانه برخی رانندگان انتظار دارند با همان سرعتی که در آزادراه‌ها می‌رانند در این محور رانندگی کنند.

سیدمحمد نظری در پاسخ به این انتقاد که گاردریل‌های محور چالوس انعطاف‌پذیر نیستند و رانندگان را به کام مرگ می‌کشند، عنوان می‌کند: بسیاری از نقاط محور چالوس دارای ایمنی نسبی‌اند. اما در صورت تخصیص اعتبارات گاردریل‌ها را نیز سه‌موج و انعطاف‌پذیر خواهیم کرد. اگر چنین اعتباری در بودجه ملی در نظر گرفته شود، وزارت راه و شهرسازی این ظرفیت را دارد که این ویژگی را برای تمام محورهای مواصلاتی پر خطر کشور فراهم کند. به گفته او، تا آنجا که در توان بوده محور چالوس ایمن‌سازی شده است: برای پرتگاه‌های مسیر جان‌پناه زده شده و نیوجرسی‌ نصب شده است و هر کجا که امکان تعریض جاده وجود داشت، افزایش خط اتفاق افتاد. برای ایمنی در شب، نقاط تاریک جاده روشن شده است. روکش‌های آسفالت نیز در حال تعویض است و در فروردین و اردیبهشت، لق‌گیری سنگ‌های دیواره‌ها انجام شد.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها