طرح رجیستری، نیامده تعلیق شد

بازار به کام گوشی‌های قاچاق

در حالی که پس از دستور اردیبهشت‌ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای جلوگیری از واردات قاچاق گوشی تلفن همراه، قرار شده بود از اول مرداد طرح کدگذاری (رجیستری) تلفن همراه اجرا شود اما این طرح به علت اختلافات میان دستگاه‌های مسئول بخصوص وزارت ارتباطات و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تعویق افتاد.
کد خبر: ۹۲۴۷۵۵

به گزارش جام‌جم، طرح رجیستری که به شناسنامه‌دار کردن گوشی تلفن همراه معروف است، می‌تواند تا حد زیادی جلوی قاچاق آن را بگیرد و به تعویق افتادن این طرح قطعا زیان‌هایی برای دولت و مردم به دنبال خواهد داشت، آن هم در حالی که 90 درصد گوشی‌های موجود در بازار، قاچاق است. هدف از اجرای طرح شناسه‌دار کردن گوشی تلفن همراه (رجیستری) مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه بوده و واردکنندگان را ملزم می‌کند که شماره سریال گوشی‌های وارداتی را در سامانه مربوط ثبت و ارائه خدمات به یک گوشی تلفن همراه برای اولین بار از هریک از اپراتورهای سه‌گانه‌ منوط به ثبت در این سامانه است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ما در بازارهای بزرگ عرضه‌کننده تلفن همراه، مانند علاءالدین، بازار موبایل و چهارسو نشان می‌دهد برخی فروشگاه‌ها از چند روز قبل برای دور زدن طرح رجیستری اقدام به ترفند جالبی زده بودند. این فروشگاه‌ها در گوشی‌های نو سیمکارت قرار می‌دادند و آن را روشن نگه می‌داشتند تا مشمول طرح رجیستری نشوند و این موضوع را نیز به اطلاع مشتری نیز می‌رساندند و خریداران نیز با اطلاع از این موضوع اقدام به خرید می‌کردند.

مبارزه با قاچاق از لب مرز

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری و موبایل در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اجرای طرح رجیستری اظهار کرد: اگر بخواهیم طرح را از خرده‌فروشی‌ها شروع کنیم کمی جای تامل دارد و باید ابتدا مرزهای ورودی با کنترل بیشتری انجام شود و بعد به سراغ خرده‌فروشی‌ها برویم.

وی افزود: سعی ما این است که در طرح رجیستری نه مصرف‌کننده آسیب ببیند و نه فروشنده و در همین راستا جلساتی را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهیم داشت تا بهترین تصمیم را بگیریم.

درستی با اشاره به تعویق در اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه اظهار کرد: این طرح دیر یا زود اجرایی خواهد شد و به هیچ‌وجه فراموش نمی‌شود. واحدهایی که دارای جواز فعالیت هستند در این زمینه واکنشی نشان نمی‌دهند و فقط فروشگاه‌هایی که بدون جواز فعالیت دارند، مشکل ایجاد می‌کنند و برای این موضوع نیز تدابیری اندیشیده شده تا از فعالیت آنها جلوگیری شود و مصرف‌کنندگان متضرر نشوند.

وی با اعلام مخالفت صد درصدی خود با ورود هرگونه کالای قاچاق به کشور گفت: ما الان هم اعلام می‌کنیم تمامی واحدهای صنفی ما که در بخش آی‌تی فعالیت می‌کنند توجه کنند کالایی را که خریداری می‌کنند حتما مدارکی داشته باشد مبنی بر این‌که آیا از مجاری رسمی وارد کشور شده است یا خیر.

درستی ادامه داد: هر گوشی‌تلفن همراهی که بدون شناسنامه و پرداخت عوارض دولتی وارد کشور شود، قاچاق محسوب شده و باید با آن برخورد شود اما این‌که اکنون برند آیفون بر سر زبان‌ها افتاده به این دلیل است که شرکت اپل حاضر به احداث نمایندگی در ایران نیست اما قطعا با همه گوشی‌های قاچاق برخورد خواهد شد و ارتباطی با کشور سازنده آن ندارد. این‌که ما بگوییم این کالا آمریکایی است ایراد دارد و این کالا چینی است، ایراد ندارد این‌طور نیست و بزودی همه گوشی‌های قاچاق در شبکه مخابراتی غیرفعال خواهند شد.

کلید اجرا، در دست وزارت ارتباطات

علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران نیز به خبرنگار ما گفت: بحث اجرای طرح رجیستری باید با تائید وزارت ارتباطات نهایی شود اما این وزارتخانه هنوز مجوزهای لازم برای اجرا را صادر نکرده است.

وی افزود: در روزهای گذشته کالاهای یک برند خاص در بازار جمع‌آوری شد و مردم فکر می‌کنند که تنها با این برند قرار است برخورد صورت گیرد اما همه کالاهای قاچاق مشمول طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شوند.

پوراحمدنژاد اضافه کرد: طرحی که اجرا شد و مغازه‌های عرضه‌کننده کالای قاچاق پلمب شدند با طرح رجیستری متفاوت بوده اما با این طرح تداخل داشته است.

وی تاکید کرد: عملیات برخورد با عرضه کالاهای قاچاق ادامه خواهد داشت و دیگر قاچاقچیان و عرضه‌کنندگان این محصولات در فضای ناامنی کار خود را ادامه خواهند داد.

پوراحمدنژاد گفت: طرح رجیستری با حضور و هماهنگی تمامی دستگاه‌ها مطرح و جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته و بزودی اجرایی خواهد شد.

ستاد باید پاسخ دهد

محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت ارتباطات هم درباره طرح رجیستری تلفن همراه گفت: هنوز مقدمات لازم برای اجرای طرح رجیستری تلفن همراه مهیا نشده است و قطعا قبل از اجرای طرح اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت ارتباطات درباره گوشی‌های خریداری شده توسط مردم قبل از اجرای نهایی طرح مذکور افزود: برای تلفن‌های تهیه‌شده قبل از اجرای طرح مشکلی پیش نمی‌آید و محدودیت‌های موردنظر طرح شامل گوشی‌هایی می‌شود که پس از اجرای آن وارد کشور می‌شوند.

وی با اشاره به این‌که طرح رجیستری گوشی تلفن همراه در اول مرداد اجرایی نشد، به جام‌جم گفت: ما یک بخش کوچک از یک طرح بزرگ هستیم و برای اجرا نشدن آن باید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پاسخگو باشد.

مسئولیت با وزارت ارتباطات است

اما در این میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مسئولیت اجرای طرح شناسه‌دار کردن گوشی تلفن همراه (رجیستری) وفق مصوبات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا که با حضور وزرای عضو و به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور انجام‌شده به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران در حال انجام بوده و اطلاع‌رسانی نسبت به ابعاد آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بزودی انجام خواهد شد. لیکن اطمینان داده می‌شود که اجرای طرح مذکور هیچ‌گونه مشکلی در استفاده شهروندان از خدمات اپراتورهای سه‌گانه تلفن همراه در کشور ایجاد نخواهد کرد.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها