انگلستان به نوسازی سلاح‌های هسته‌ای می‌اندیشد

نمایندگان پارلمان انگلیس روز دوشنبه به‌رغم مخالفت‌های شدید برخی نمایندگان و مقامات نظامی، طرح نوسازی زیردریایی‌های هسته‌ای این کشور را که هزینه اجرای آن بالغ بر چند میلیارد پوند برآورد شده و برای اقتصاد متزلزل کشور خطرناک است، تصویب کردند.
کد خبر: ۹۲۳۵۱۴

در این نشست 427 نفر از نمایندگان مجلس بریتانیا رای مثبت و 117 نفر رای منفی دادند. در این میان رای حزب کارگر با وجود مخالفت رهبران این حزب موثر نبود. به طوری که 140 نفر از نمایندگان این حزب به آن رای مثبت دادند و 47 نفر نیز رای منفی.

با تصویب نمایندگان پارلمان و حمایت قاطع ترزا می‌‌نخست‌وزیر جدید این کشور بازسازی و نوسازی سلاح‌های اتمی این کشور در دستور کار قرار گرفت.

به گفته مقامات انگلیسی سلاح‌های اتمی این کشور تا سال 2030 از دور خارج می‌شوند و از هم اکنون باید برای بازسازی آنها اقدام کرد. از مدت‌ها قبل این طرح در مجلس انگلستان مورد بحث و مشاجره قرار گرفته و به تصویب نمی‌رسید تا این‌که با روی کار آمدن دولت جدید حزب حاکم محافظه‌کار توانست اکثریت رای نمایندگان را به نفع اجرای این طرح جلب کند.

مخالفان پیش‌تر گفته بودند هدف نخست‌وزیر جدید این است که با استفاده ابزاری از این طرح، اعضای حزب خود را متحد و در مقابل، رقیبان را دچار شکاف و دو دستگی کند.

سامانه تسلیحات هسته‌ای بریتانیا هم‌اکنون متشکل از چهار زیردریایی ونگارد است که هر یک تا هشت موشک‌ استراتژیک ترایدنت را حمل می‌کنند.

این سامانه از دهه 1960 تاکنون در پایگاه دریایی کلاید در ساحل غربی اسکاتلند مستقر بوده است. پایگاه دریایی کلاید از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ فسلین واقع در گرلخ که زیردریایی‌ها در آن قرار دارند و کول‌پورت در لخ لانگ، 12کیلومتر دورتر که کلاهک‌های هسته‌ای در آنجا نگهداری می‌شوند. این دو بخش به دلایل امنیتی از یکدیگر جدا شده‌اند.

ترزا می‌ ‌نخست‌وزیر جدید انگلیس در نخستین حضور در مقام صدارت در پارلمان این کشور پیش از رای‌گیری نمایندگان گفت: سلاح هسته‌ای امنیت ما را در برابر هرگونه حمله خارجی بیمه می‌کند.

وی افزود: به اندازه کافی برای نوسازی سلاح هسته‌ای صبر کردیم اکنون وقت آن رسیده که برای نوسازی سلاح هسته‌ای گام برداریم. خطری که هم‌اکنون ما را تهدید می‌کند، کره‌شمالی است که به اندازه ساخت 12 کلاهک هسته‌ای مواد اولیه دارد ضمن این‌که تهدیدهای آینده نامعلوم است و نباید امنیت‌مان را با ریسک مواجه کنیم.

کشورهای غربی در حالی با داشتن هرگونه سلاح هسته‌ای نزد کشورهای جهان سوم مخالفت می‌کنند که خود دارای بزرگ‌ترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای بوده و هر ساله آن را بازسازی و نوسازی می‌کنند. همچنین دارندگان سلاح با پیوستن به توافقات منع اشاعه اتمی به بهانه‌های مختلف، کشورهای دیگر را از رسیدن به فناوری هسته‌ای محروم می‌کنند. تلاش آنها برای ممانعت از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای در حالی است که به هیچ وجه برخی از این کشورها پیمان منع جامع آزمایش‌های اتمی CTBT را امضا نمی‌کنند و این سیاست استاندارد دوگانه، جهانیان را آزار می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها