معتادان خیابانی دیگر دستگیر نمی‌شوند؛ بهزیستی برای آنها زمینه درمان داوطلبانه را فراهم می‌کند

معتادان متجاهر زیر چتر بهزیستی

سرانجام ثابت شد بگیر و ببندها برای جمع‌آوری معتادان متجاهر راه به جایی نمی‌برد؛ بر همین اساس دیروز خبر رسید که بهزیستی ماموریت پیدا کرده به مساله معتادان متجاهر رسیدگی کند. آن طور که رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور به جام‌جم می‌گوید قرار نیست دستگیری معتادان متجاهر ادامه پیدا کند بلکه آنها تصمیم دارند با گسترش مراکز کاهش آسیب و ترک اعتیاد مناسب و ارزان شرایط درمان معتادان را فراهم کنند.
کد خبر: ۹۲۳۳۰۶

به گزارش جام‌جم، دیروز نشست کمیته کاهش آسیب‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد و در پایان این نشست، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در جمع خبرنگاران تاکید کرد که براساس تصمیم اعضای کمیته کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهزیستی باید به درمان معتادان بپردازد و ستاد مبارزه با موادمخدر نیز در جایگاه سیاستگذاری، هماهنگی و نظارت را عهده‌دار باشد.

آن طور که او درباره تحت پوشش قرار گرفتن معتادان نیز توضیح داد قرار شده از دولت برای بیمه معتادان کمک گرفته شود.

به گفته رحمانی فضلی، 80 درصد هزینه‌های درمانی اعتیاد از سوی مردم پرداخت می‌شود، اما قرار شده معتادانی که به دلیل فقر اقتصادی از درمان دور مانده‌اند تحت پوشش بیمه قرار گرفته و رایگان درمان شوند.

این درحالی است که باید یادآور شد درمان رایگان اعتیاد فقط برای معتادان متجاهر است.

از خیابان تا بهزیستی

آن طور که تصمیم گرفته شده از این به بعد بهزستی وظیفه رسیدگی به معتادان متجاهر را به عهده می‌گیرد. مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره مسئولیت تازه‌ای که به بهزیستی سپرده شده، عنوان می‌کند: به نظر می‌رسد شیوه برخورد با معتادان متجاهر مناسب نبوده و موفقیت زیادی در درمان این افراد حاصل نشده به همین خاطر قرار شده بهزیستی کمک کند تا مساله درمان معتادان متجاهر به بهترین وجه حل و فصل شود.

اما آن طور که رضازاده توضیح می‌دهد، دیگر قرار نیست معتادان متجاهر دستگیر شوند و آنها را به زور از سطح خیابان‌ها به مراکز ترک اعتیاد منتقل کرد.

در واقع براساس چارچوب‌هایی که بهزیستی برای درمان این افراد مشخص کرده قرار است مراکز ترک اعتیاد مناسب و ارزان در اختیار همه افراد قرار گیرد تا معتادان دیگر مشکلی برای درمان نداشته باشند.

او تصریح می‌کند: تصمیم داریم بیمه اعتیاد را گسترش داده و برای درمان به نیازمندان یارانه بدهیم. افزون بر این معتقدیم بجز درمان دارویی و پزشکی باید درمان روان‌شناسی و حمایت اجتماعی نیز از بیماران به عمل بیاید.

درمان علمی اعتیاد

کارشناسان نیز معتقدند اگر مراکز کاهش آسیب گسترش یابد و چنین رویکردی بدرستی در جامعه اجرایی شود تعداد معتادان متجاهر بشدت کاهش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی تاکید می‌کند به این شکل دیگر نیازی به مراکز ماده 16 (ویژه معتادان متجاهر)نخواهد بود. رضازاده می‌گوید اگر بعد از عملی شدن این روش معتاد متجاهری در خیابان باقی ماند، باید در چارچوب قوانین علمی مدیریتشان کرد.

نباید فراموش کرد هزینه درمان اعتیاد این روزها ارزان نیست؛ زیرا تعرفه مراکز اقامتی بهزیستی ماهانه حدود 300 تا 500 هزار تومان برآورد می‌شود، درحالی که شخص برای تغییر رفتار باید دست کم چهار ماه دراین مراکز بماند. به همین خاطر باید از مسئولان خواست برای بیمه شدن درمان اعتیاد و ورود نیکوکاران به این حوزه بیشتر تلاش کنند.

مهدی آیینی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها