پیشنهادهایی برای استفاده آسان‌‌تر از وردپرس قسمت دوم

بازی در پشت صحنه

هفته گذشته با هفت ابزار ضروری و کاربردی برای تبدیل یک وبسایت وردپرسی به یک سیستم مدیریت محتوای قوی و انعطاف‌پذیر آشنا شدیم.
کد خبر: ۹۲۲۲۴۷

آن افزونه‌ها با اضافه کردن امکاناتی به پشت‌صحنه یا به اصطلاح Back-End می‌توانند سکوی پرشی باشند برای پیاده‌سازی امکانات موردنیاز وبسایت‌های متداول. در این قسمت شما را با برخی از افزونه‌های کاربردی طراحی Front-End آشنا می‌کنیم که تغییراتی را در سمت کاربر و نمایش محتوای ما به وجود خواهند آورد. تمام افزونه‌های معرفی‌شده به‌صورت رایگان در مخزن اصلی وردپرس به آدرس WordPress.org قابل دریافت است.

اسلایدرها، وبسایت شما را زیبا و جذاب می‌کند

امروزه در بیشتر وبسایت‌ها، اسلایدری برای نمایش آخرین اخبار، محصولات جدید یا اطلاع‌رسانی‌های مهم وجود دارد. نمایش پوسترها و طرح‌های گرافیکی جذاب، جلوه بصری مناسبی را برای سایت شما به ارمغان می‌آورد. همچنین مخاطبان، با دیدن چند تصویر که با زمان‌بندی مناسب تغییر می‌کنند، ‌بسرعت پیام موردنظر شما را دریافت خواهند کرد. به همین دلیل نمایش چند اسلاید محدود در صفحه اول، همواره انتخاب مناسبی برای طراحان وب بوده است. پنج افزونه زیر عصای دست شما در پروژه‌های وردپرسی خواهد بود.

Meta Slider

متا اسلایدر یکی از افزونه‌های محبوب و با امکانات قابل قبول در این زمینه است. این افزونه با چهار مدل مختلف نمایش عکس و نوشته‌های مرتبط، تاکنون بیش از 600 هزار بار دانلود و نصب شده و با به‌روزرسانی‌های منظم با نسخه‌های جدید وردپرس نیز سازگاری دارد. استفاده از آن ساده و سریع است. برای ‌نمایشگر‌های گوناگون تبلت و موبایل، واکنش‌گرا و برای موتورهای جستجو، بهینه‌سازی شده است. تنظیمات و گزینه‌های متا اسلایدر ترجمه فارسی نیز دارد.

Master Slider

مستر اسلایدر تمرکز خود را روی بهینه‌سازی نمایش اسلایدها در مرورگرهای گوناگون دستگاه‌های مختلف و امکان مرور لمسی تصاویر قرار داده است. این افزونه با تمام مرورگرهای مدرن (فایرفاکس، کروم، سافاری، اپرا، اینترنت‌اکسپلورر 8 به بالا، مرورگر iOS و مرورگر اندروید) سازگاری دارد. حرکت‌های چرخ ماوس و اسکرول کردن اسلایدها با دست، در این افزونه تعریف شده است.

Advanced post slider

گاهی لازم است به جای انتخاب تصاویری مشخص، اسلایدهای خود را از نوشته‌ها و انواع پست‌های منتشرشده ایجاد کنید. پست اسلایدر پیشرفته، این امکان را برای شما فراهم می‌کند و سه نوع قالب جذاب و تنظیمات مختلف برای انتخاب دارد. امکان ایجاد تصاویر بندانگشتی، تغییر رنگ پس‌زمینه و خط دور و سایه و نمایش عکس به‌صورت استاندارد و چرخشی نیز در این افزونه وجود دارد.

Crelly Slider

اگر قصد ایجاد یک اسلایدر متحرک با لایه‌های مختلف و افکت‌های جذاب و مدرن را داشته باشید، کرلی اسلایدر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این افزونه شگفت‌انگیز می‌توانید با کشیدن و رها کردن (Drag & Drop) و بسادگی، المان‌ها و لایه‌های مختلفی در هر اسلاید بسازید و با ایجاد انیمیشن‌هایی خلاقانه، کاربران وبسایت خود را میخکوب کنید.

کرلی اسلایدر پنلی کاربرپسند دارد، با مرورگرهای وب مدرن سازگار است و برای افکت‌های انتقال بین تصاویر و انیمیشن، امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اسلایدرهای این افزونه می‌تواند با عرض تمام‌صفحه یا عرض ثابت باشد و در صفحه‌نمایش‌های با رزولوشن‌های مختلف مانند تلفن‌های هوشمند واکنش‌گراست.

Easy Logo Slider

آخرین افزونه‌ این بخش، بخصوص در وبسایت‌های شرکت‌‌هایی که مشتریان خاص دارند، به کار می‌آید. شاید شما هم در بعضی وبسایت‌ها دیده باشید که لوگوی مشتریان، سازمان‌های همکار یا حامیان خود را به نمایش می‌گذارند. این افزونه با ایجاد یک اسلایدر کوچک و ساده برای چنین هدفی مناسب است. با انتخاب لوگوهای موردنظر، عنوانی کوچک و لینک به وبسایت مشتری موردنظر می‌توانید اسلایدر موردنظر خود را بسازید. شورت‌کد افزونه در هر صفحه‌ای قابل استفاده بوده و خروجی آن، واکنش‌گرا و ساده است و قابلیت پخش خودکار را هم دارد. با بردن ماوس روی هر لوگو، حرکت اسلایدر به‌صورت موقت متوقف می‌شود و شیوه کاربرپسندی را برای آشنایی مخاطبان وبسایت با مشتریان یا همکاران شما ایجاد می‌کند.

چیدمان تصاویر وبسایت را حرفه‌ای‌تر کنیم

بجز اسلایدرها، روش‌های متفاوت دیگری نیز برای استفاده از تصاویر در طراحی وب وجود دارد. بخش کتابخانه رسانه وردپرس امکانات قدرتمندی را برای بارگذاری، افزودن تصاویر در متن و چیدمان آنها، ایجاد تصاویر شاخص و ایجاد گالری عکس فراهم می‌کند، اما گاهی به تنظیمات و تغییراتی دیگر و حتی گالری‌های زیباتری نیاز داریم. افزونه‌های زیر برای کار با عکس، گالری‌های تصاویر و تصاویر شاخص پست‌های وردپرس به‌کار می‌آیند.

NextGEN Gallery

این افزونه‌ گالری‌ساز، یکی از مشهورترین افزونه‌های این دسته است. NextGEN زمانی شروع به کار کرد که هنوز امکان ایجاد گالری به وردپرس اضافه نشده بود و این‌گونه کار خیلی‌ها را برای ایجاد آلبومی از تصاویر راه می‌انداخت. حال نیز با افزودن چند قابلیت جدید به نسخه رایگان خود (و البته قابلیت‌های متنوع‌تری به نسخه پولی) همچنان در صدر جدول دانلود افزونه‌های مربوط به گالری باقی مانده است. پس از نصب نسخه پایه و معمولی این افزونه، دو قابلیت اسلایدشو و گالری تصاویر بندانگشتی در اختیار طراح قرار می‌گیرد. همچنین دو قالب فشرده و گسترده برای شیوه نمایش تصاویر وجود دارد. افزودن، تغییر ترتیب و حذف کردن تصاویر، ایجاد مجدد تصاویر بندانگشتی و تبدیل چند گالری به یک آلبوم موضوعی از دیگر امکانات پنل این افزونه است.

WP Canvas - Gallery

بوم وردپرس افزونه قدرتمندی است که امکانات زیادی را به بخش ایجاد گالری و رسانه وردپرس می‌افزاید. پس از نصب این افزونه، قابلیت‌های گالری وردپرس گسترش می‌یابد به‌طوری که شما امکان نمایش گالری‌ها به‌صورت Masonry (طرح بنایی، در این مورد در افزونه بعدی توضیح بیشتری خواهیم داد)، امکان تبدیل گالری به اسلایدشو و نمایش چرخشی تصاویر را خواهید داشت. گزینه‌های اضافه‌شده به بخش گالری شامل ویرایش لینک‌های تصاویر، تعداد ستون‌ها، طرح‌بندی قالب، اندازه تصاویر، شیوه نمایش توضیحات و فاصله‌های میان و پایین تصاویر هستند.

jQuery Masonry Image Gallery

Masonry یک کتابخانه جاوااسکریپت برای طرح‌بندی شبکه‌ای المان‌های صفحه وب است. در این شیوه، درست مانند شیوه بناها در مرتب‌سازی و چیدن آجر و سنگ در دیوار، هر المان براساس فضای عمودی که در اختیار دارد، در بهینه‌ترین مکان موجود قرار می‌گیرد.

افزونه‌ای که در اینجا معرفی کردیم برای استفاده از این طرح‌بندی در گالری‌های پروژه‌های وردپرسی شما به کار می‌آید و از تکنیک Lazy Load برای بهینه‌سازی سرعت گالری‌های بزرگ استفاده می‌کند. گالری تصاویر جی‌کوئری مِی‌سونری با نسخه‌های جدید وردپرس و مرورگرهای مدرن وب سازگاری دارد و طبق گزارش وبسایت رسمی وردپرس، بیش از 6000 نصب فعال از آن وجود دارد.

Easy FancyBox

یک تکنیک نمایش تصاویر بزرگ که محبوبیت زیادی بین کاربران و طراحان وب دارد، به این صورت است که پس از کلیک یا لمس تصویر شاخص کوچک، عکس در اندازه بزرگ‌تر به نمایش درآید. گاهی نیز در این حالت امکان حرکت به چپ و راست و عکس قبلی و بعدی و نیز نمایش توضیحات عکس وجود دارد. فنسی‌باکس و لایت‌باکس (افزونه بعدی) محبوب‌ترین روش‌ها و افزونه‌های جاوااسکریپتی برای این هدف هستند.

Easy FancyBox بلافاصله بعد از نصب، آماده استفاده در برگه‌ها و نوشته‌های شماست و تنظیمات آن به فارسی نیز ترجمه شده است.

Responsive Lightbox by dFactory

لایت‌باکس، افزونه محبوب دیگری است که بیش از 200 هزار وبسایت از آن استفاده کرده‌اند و ظاهر زیبا و حرفه‌ای به وبسایت شما می‌دهد. این افزونه به‌صورت خودکار افکت لایت‌باکس را به تمام گالری‌ها، لینک تصاویر و ویدئوهای وردپرس اضافه می‌کند. لایه تصاویر ایجاد شده برای کاربران دستگاه‌های موبایل نیز بهینه شده است. انتخاب از میان شش نوع اسکریپت واکنش‌گرای لایت‌باکس و تنظیمات پیشرفته که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند، از دیگر قابلیت‌های این افزونه کاربردی است.

Regenerate Thumbnails

گاهی براساس طراحی و چیدمان قالب وبسایت موردنظرمان به تغییر اندازه تصاویر بندانگشتی یا همان تصاویر شاخص وردپرس نیاز داریم. اندازه‌های تصاویری که از مطالب جدید در صفحه اول داریم یا تصاویر کوچکی که در بایگانی، جستجو و نمایش هر پست خواهیم دید، همگی در کدنویسی قالب و نیز از طریق بخش تنظیمات رسانه قابل تغییر هستند، اما مشکل زمانی بروز می‌کند که پس از تغییرات یک قالب، تنظیمات ما فقط روی عکس‌های جدید اعمال می‌شود. در چنین شرایطی افزونه Regenerate Thumbnails به یاری ما می‌آید و با اجرای تغییر اندازه و بازتولید تمام اندازه‌های بندانگشتی، میانه و بزرگ عکس‌های کتابخانه رسانه، همه ‌چیز را برای استفاده از اندازه‌های جدید قالب آماده می‌کند.

مانی رضوی‌زاده | طراح وب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها