کرمک یکی از شایعترین عفونتهای انگلی انسان است که به خصوص کودکان را درگیر میکند. علامت اصلی آن خارش در ناحیه مقعد است (به خصوص شبها) که میتواند غیر قابل تحمل باشد
کد خبر: ۹۲۲۰۱۹
کرمک یا انتروبیوس ورمیکولاریس چیست

به گزارش جام جم آنلاین، به نقل از مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای مشهد دوره زندگی این کرم در شکل زیر نشان داده شده است. این دوره با بلعیدن تخم کرم آغاز میشود. تخمها در روده باز شده و لاروها شروع به رشد در مخاط میکنند. در نهایت کرمهای بالغ در ناحیه سکوم سکنی گزیده و کرم بالغ ماده به ناحیه مقعد مهاجرت میکند و در آنجا شروع به تخم گزاری میکند. این فرایند علت اصلی خارش شدید در این بیماری است. کودکان معمولا مقعد خود را لمس کرده و تخم های این انگل را که به زیر ناخن ها نقل مکان کرده دوباره بلعیده و دوره دوباره تکرار میشود.

تخمها در هنگام تخم گذاری چسبناکند و به راحتی به انگشتان، ناخن ها، لباسهای زیر و ملحفه میچسبند و از این نقاط به نواحی دیگر میروند (حتی میتوانند به همراه گرد و غبار در هوا انتشار یابند). به همین علت تمام اعضا یک خانواده به راحتی به این بیماری مبتلا میشوند.

کرمک اهمیت جندانی ندارد اما میتواند باعث بیخوابی و ناراحتی کودک شود. از طرف دیگر معمولا والدین بسیار مضطرب شده و خود را مسوول بیماری فرزند خود میدانند. در حالیکه عفونت هر قدر هم بهداشت را رعایت کنیم عملا غیر قابل پیشگیری کامل است. بهداشت دست مهمترین و عملی ترین روش برای پیشگیری این بیماری است. درمان بسیار ساده است. یک قرص جویدنی صد میلیگرمی مبندازول و تکرار آن به فاصله یک هفته درمان قطعی این بیماری است (با توجه به طول مدت عمر این کرمها و احتمال عفونت دوباره تکرار لازم است). ضمنا تمام افراد خانواده باید درمان شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها