خبر سلامت

ضرورت غربالگری شنوایی نوزاد تا پیش از 3 ماهگی

غربالگری اولیه شنوایی باید تا یک ماهگی نوزاد انجام و کاهش شنوایی نوزاد تا سه ماهگی کشف و تایید شود. غربالگری شنوایی مشخص می‌کند، نوزاد مبتلا به کاهش شنوایی هست یا خیر.
کد خبر: ۹۲۱۹۷۲

بهینه کهنسال، کارشناس ارشد شنوایی‌سنجی با تاکید بر این که این روش بسیار آسان و بدون درد است و در زمانی کوتاه انجام می‌شود، به جام‌جم گفت: آسیب شنوایی، اختلالی پنهان است که تشخیص سریع و بموقع آن از پیامدهای سوء زبانی، آموزشی و روانشناختی جلوگیری می‌کند. آسیب شنوایی به معنای کاهش در توانایی دریافت و درک صداهاست و به دلیل مشکل در ساختار یا عملکرد در هر یک از قسمت‌های دستگاه شنوایی ایجاد می‌شود.

وی افزود: کاهش شنوایی در نوزادان به صورت وراثتی یا غیروراثتی ایجاد می‌شود. در کاهش شنوایی وراثتی، نوزادان ژن متفاوت مسئول کاهش شنوایی را به ارث می‌برند. کاهش شنوایی غیروراثتی، بر اثر مواردی از قبیل عفونت ویروسی دوران بارداری، ضربه قبل از تولد یا حین زایمان، وزن پایین بدو تولد (کمتر از 1500 گرم) و زردی شدید با نیاز به تعویض خون نوزاد ایجاد می‌شود. همچنین داروهای اتوتوکسیک (سمی برای گوش) که برای درمان عفونت جدی یا برخی مشکلات بدو تولد نوزادان تجویز می‌شوند مانند برخی آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای شیمی‌درمانی بویژه در موارد درمان تومورهای جمجمه، کاهش شنوایی با تاخیر یا پیش‌رونده ایجاد می‌ کنند.

این کارشناس تاکید کرد: ترک سیگار مادران به جلوگیری از کاهش تشکیل سلول‌ها در سیستم شنوایی و وزن پایین در بدو تولد کمک می‌کند. همچنین حضور نداشتن در محیط‌های پرسروصدا به منظور جلوگیری از تولد زودرس و ایجاد کاهش شنوایی، شستن مرتب دست‌ها و حفاظت در برابر عفونت‌های ویروسی در دوران بارداری و تغذیه سالم و وزن مناسب مادر برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و فشار خون بالا در دوران بارداری در کنار مشاوره ژنتیک در ازدواج‌های فامیلی بویژه افراد با سابقه کاهش شنوایی در خانواده یا اقوام در پیشگیری از آسیب شنوایی نوزادان بسیار موثر است.

موج خطرناک ام‌اس، کشور را تهدید می‌کند

پژوهشگر مرکز تحقیقات ام‌اس بیمارستان سینا گفت: بررسی آمارها نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر، شیب افزایشی در ابتلا به ام‌اس در کشور وجود دارد و موج خطرناک ام‌اس، کشور را تهدید می‌کند.

دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی، متخصص مغز و اعصاب با بیان مطلب فوق افزود: کشور ما از نظر ابتلا در منطقه پرخطر قرار دارد و چون این بیماری بیشتر جوانان را درگیر می‌کند، پرداختن به جنبه‌های مختلف بیماری ام‌اس که تاکنون به آنها کمتر پرداخته شده، اما در زندگی بیماران نقش بسزایی دارد، بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره علل شیوع ام‌اس در کشور اظهار کرد: کمبود ویتامین D، شیوع مصرف سیگار و قلیان، عفونت‌ها و حتی تغییر شیوه تغذیه طی 20 سال اخیر از عوامل مهم ابتلا به ام‌اس شناخته‌شده است. خوشبختانه در مدارس شاهد توزیع ویتامین D هستیم که می‌تواند گامی مهم در پیشگیری از بیماری باشد.

این متخصص خاطرنشان کرد: اقدام برای کاهش مصرف مواد دخانی و قلیان در جوانان و زنان می‌تواند از راه‌های مقابله با ام‌اس باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها