انتخاب بوریس جانسون، شهردار سابق لندن به عنوان وزیر امور خارج انگلیس، موجی از واکنش‌های مثبت و منفی را از سوی سیاستمداران و رسانه‌‎ها در جهان به ویژه با توجه به اظهار نظرهای عجیب این سیاستمدار در مورد رهبران جهان، در پی داشته است.
کد خبر: ۹۲۱۸۹۴
واکنشها به انتصاب وزیر خارجه جدید انگلیس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، ژان مارک آیرو ، وزیر امور خارجه فرانسه، این همتای انگلیسی خود را "دروغگو" خوانده و گفته است: درست در زمانی که به یک نفر قابل اعتماد برای ایفای نقش وزیر امور خارجه نیاز هست، انگلیس کسی را انتخاب کرده است که دیگر "راه فرار" ندارد.

او در این مورد توضیح داد: بوریس جانسون در طول کارزار خود برای همه پرسی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا به مردم دروغ گفت و حال این اوست که راه فرار ندارد.

روزنامه فیگارو فرانسه نیز نوشت: به نظر می‌رسد که جانسون "افسانه‎ای" دارای انگیزه‎های فرصت‎طلبانه است.

این روزنامه در تایید حرف خود می‎نویسد که وزیر امور خارجه جدید انگلیس بارها نظر خود را در مورد مسائل مختلف از جمله پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا عوض کرده است.

روزنامه واشنگتن پست نیز به گردآوری اظهارات "غیر دیپلماتیک" جانسون در طول دوران کاری‎اش پرداخته است.

ظاهرا مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز هنگام شنیدن خبر انتصاب جانسون به مقام وزارت خارجه انگلیس لبخندی زده و سپس به سرعت جلوی خود را گرفت و تلاش کرد به بیان اظهارات بی‎طرفانه و دیپلماتیک خود ادامه دهد: وی گفت: با توجه به رابطه ویژه این دو کشور، آمریکا همواره به همکاری با انگلیس ادامه خواهد داد.

او گفت که رابطه این دو کشور فرای "شخصیت‎هاست" و انگلستان اکنون نه تنها از نظر تاریخی بلکه از لحاظ ماهیت رابطه موجود بین آمریکا و بریتانیا در حساس‎ترین برهه از زمان قرار دارد.

هفته‌نامه اشپیگل آلمان نیز جانسون را یک "سیاستمدار جنجال برانگیز" خوانده و تصمیم او مبنی بر حمایت از خروج از اتحادیه اروپا را مهمترین عامل نتیجه همه‌پرسی می‎داند که با ۵۲% آرا منتهی به خروج از اتحادیه اروپا شد.

با این حال آلکسی پوشکوف، رئیس کمیسیون امور خارجی دومای روسیه‌ در توییتر خود نوشته است که فیلیپ هاموند که پیش از جانسون تصدی وزارت خارجه انگلیس را بر عهده داشت در ارتباط با روسیه "دارای عقده‎های دردناکی بود" و ابراز امیدواری کرد که جانشین او دارای چنین عقده‎هایی نباشد.

به گزارش بی.بی.سی، هاموند سال گذشته میلادی گفته بود که "روسیه قابلیت آن را دارد که بزرگترین تهدید برای انگلیس باشد" و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آن به ضوابط بین‎المللی که به استقرار صلح در میان کشورها کمک می‎کند "بی اعتناست".

یک از وبسایت‎های خبری روسیه به نام ria.ru نیز جانسون را "عجیب‎ترین" سیاستمدار انگلیسی توصیف کرده و نوشته است که او "می‎داند چطور مردم را غافلگیر" کند

روزنامه 'خبر ترک' ترکیه نیز انتصاب جانسون را پوشش داده اما به شعر توهین آمیزی که در وصف رئیس جمهور ترکیه گفته بود اشاره‎ای نکرده است.

یکی از مقامات ترکیه گفته است که آنکارا "زیر اظهارات پیشین جانسون خط می کشد."

وی گفت: اظهارات منفی او در مورد ترکیه غیر قابل قبول هستند اما ما از یک چیز اطمینان داریم، اینکه روابط انگلیس و ترکیه دارای اهمیت بیشتری است و نمی‎تواند گروگان حرفهای گذشته باشد.

بنعالی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه که درست قبل از انتصاب جانسون به مقام وزیر خارجه صحبت می‎کرد گفت که اظهارات شهردار سابق لندن در مورد پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا "تاسف‎بار" بود.

او در جواب به خبرنگاران در مورد اینکه دلش می‎خواهد به جانسون چه بگوید پاسخ داد:امیدوارم خدا به او کمک کند و او را اصلاح کند.

روزنامه دیلی صباح ترکیه نیز وزیر امور خارجه جدید انگلیس که دارای اصل و نسب ترک است را "ضد ترکیه" توصیف کرد و نوشت که او "طرفدار" پ.ک.ک است.

در استرالیا نیز روزنامه The Australianبا تهیه فهرستی از گاف‎های سیاسی جانسون نوشته است که او به "گاف دادن" گرایش دارد.

کارل بیلد، نخست وزیر سابق سوئد نیز در توییتر خود نوشت: ای کاش خبر انتصاب جانسون به سمت وزیر امور خارجه بریتانیا "یک جوک" باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها