«کتامین»؛ این تازه‌ترین نامی است که از بازار موادمخدر شنیده می‌شود؛ ماده‌ای با کاربرد پزشکی ولی با قابلیت سوءاستفاده، درست مثل ترامادول و ریتالین.
کد خبر: ۹۲۱۷۱۱

کتامین جایش در بیمارستان و کاربردش در اتاق عمل است، برای بیهوشی مخصوصا بیهوشی گروه‌های حساس؛ همان ماده‌ای که بیمار جراحی شده را جایی میان زمین و هوا نگه می‌دارد و می‌بردش به هپروت. چند روز پیش براساس اخباری غیررسمی، عنوان شد عده‌ای که همیشه دنبال ساختن این عالم هپروت می‌گردند، کتامین را وارد بازار مصرف کرده‌اند؛ ماده‌ای که آثارش بر مصرف‌کننده چیزی است شبیه کوکائین و شیشه، با همان توهم‌ها، همان تپش قلب‌ها و همان آسیب‌ها که به دهان و دندان هجوم می‌آورند .

دیروز این شنیده‌ها، این‌که کتامین در کمین نوجوانان و بچه‌پولدارها نشسته و ممکن است با لقب تازه‌ترین مخدر ورودی به بازار طعمه‌های زیادی را صید کند، سوژه سوالی بود از سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر که در جلسه ماهانه‌اش با خبرنگاران حضور داشت. پرویز افشار اما گفت که خودش نیز فقط این موضوعات را شنیده و گزارشی از سوءمصرف کتامین دریافت نکرده، نه از پلیس و نه از مراکز درمان اعتیاد اما با همکاری نیروی انتظامی، هرگونه تحرک در بازار را که به کتامین مربوط باشد، رصد خواهند کرد.

این مسئول ستاد مبارزه با مواد مخدر در خبری درباره وگذاری نظارت بر مراکز ترک اعتیاد بسیج پزشکان اعلام کرد: همه چیز به بازنگری در آیین‌نامه مراکز ماده 15 (مراکز درمان اختیاری اعتیاد) و تصمیم ستاد برای سطح‌بندی کیفی مراکز درمان اعتیاد برمی‌گردد؛ کاری که به تعبیر سخنگو به تیم‌های کارکشته و نیروی انسانی کافی نیاز دارد.

در این برنامه قرار است مراکز درمانی به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز تقسیم‌بندی شوند تا هریک از این رنگ‌ها درجه کیفیت خدمات در آنها را نشان دهد و مردم با دیدی بازتر هرکدام از آنها را انتخاب کنند، اما برای چنین کاری ظاهرا وزارت بهداشت، نیروی انسانی کافی در اختیار ندارد و تصمیم گرفته از ظرفیت‌های بسیج جامعه پزشکی استفاده کند و با آموزش این نیروها نظارت بر مراکز ماده 15 را ساماندهی کند.

کشف محموله بزرگ

دیروز برای اهالی خبر روز خاصی بود، چون دو خبر دستگیری بزرگ تقریبا به صورت همزمان به استحضارشان رسید؛ یکی از زبان فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان و یکی از زبان سخنگوی ستاد مبارزه باموادمخدر.

در سیستان و بلوچستان، قاچاقچی بین‌المللی موادمخدر به تجارت سیاه در کشورهای تانزانیا، سومالی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از طریق دریا اعتراف کرد و از او املاکی به ارزش 20 میلیارد تومان، 76 باب منزل و 15 میلیارد تومان پول نقد توقیف شد و در تهران افشار از کشف بزرگ‌ترین محموله هروئین در سال‌های اخیر در گمرک درگز خراسان شمالی خبر داد. محموله هروئین، بار یک کامیون قرقیزستانی بوده که یک راننده ترک آن را می‌رانده، او از خاک ترکیه وارد ارومیه می‌شود و ازآنجا به سمت مرزهای شرقی می‌رود که با هوشیاری کارکنان کمرگ لطف‌آباد درگز محموله‌اش که به طرز ماهرانه‌ای در یک محفظه سربی جاسازی شده بود، با اشعه ایکس شناخته می‌شود؛ 525 بسته یک کیلو و 16گرمی هروئین با مارک خرچنگ و عقرب.

این محموله قرار بود به ترکمنستان و بعد به سمت قرقیزستان برود که در میانه راه کشف شد و بهانه‌ای شد برای اعلامی هشدارگونه از سوی سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به سایر کشورها که گمان نکنند در پی باز شدن فضای تجاری ایران، خاک کشورمان جولانگاه ترانزیت موادمخدر خواهد شد.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها