یک فوق‌تخصص بیماری‌های خونی با تاکید بر این که شناخت زودرس بیماری هموفیلی از نظر پیشگیری از آسیب‌های مفصلی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: از آنجا که در بیشترموارد هموفیلی ارثی است و معمولا سابقه بیماری در فامیل بخصوص دایی بیمار وجود دارد، بهتر است در موارد مشکوک سطح فاکتور انعقادی در فرد بررسی شده و بیماری بسرعت شناخته شود.
کد خبر: ۹۲۱۱۸۲

دکتر نرگس بیگم میر‌بهبهانی در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: بیشترین محل خونریزی در بیماران هموفیلی در مفاصل و عضلات است و خونریزی‌های مکرر در یک مفصل می‌تواند به تغییر شکل مفصلی و اشکالات حرکتی در فرد منجر شود.

این متخصص با بیان این که با شناخت بیماری می‌توان تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از ضربه‌های احتمالی را به عمل آورد، تاکید کرد: مثلا کف اتاق کودک مبتلا به هموفیلی باید از پوششی نرم و ضخیم پوشیده شود. لوازم اتاق در قسمت‌های تیز با محافظ پوشیده شوند، اسباب بازی‌های کودک نرم و مدور باشند. از تزریق عضلانی اجتناب شود، در سنین بالاتر ورزش‌هایی مثل شنا و پیاده روی توصیه می‌شود، اما ورزش‌های با احتمال ضربه توصیه نمی‌شود.

وی اظهارکرد: در حال حاضر فاکتورهای تغلیظ شده انعقادی برای درمان و پیشگیری موجود است. بنابراین پیش از اقدامات جراحی، دندانپزشکی، زایمان و... براساس شدت و نوع بیماری باید فاکتور انعقادی مورد نیاز دریافت شود و در مواقع خونریزی نیز درمان‌های مورد نیاز با این فاکتورها صورت می‌گیرد. خوشبختانه این داروها در کشور ما موجود است و با وجود هزینه بالا در مراکز هموفیلی توسط پزشکان دوره دیده به طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

اختلال دوقطبی معمولا زمینه ارثی دارد

دلیل قطعی برای اختلال دوقطبی ناشناخته است، اما تحقیقات نشان می‌دهد اختلال دوقطبی ممکن است منشا ارثی داشته باشد. به عبارتی، ژن‌ها بیشتر از تربیت در این اختلال موثرند.

دکتر فرشاد شیبانی، متخصص روان‌شناسی بالینی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این که ویژگی اصلی اختلال دوقطبی، تناوب دوره‌های شیدایی و افسردگی است، به گونه‌ای که فرد بین دوقطب افسردگی و شیدایی جابه‌جا می‌شود، گفت: ممکن است مشکلی در قسمتی از مغز که کنترل حالات روحی را به عهده دارد، عامل این نوع اختلال باشد که در این صورت با دارو قابل درمان است. همچنین نوسانات خلقی ممکن است ناشی از استرس یا بیماری باشد.

دبیر کمیته دانشجویی سلامت روان و رسانه دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ این پرسش که درمان اختلال دوقطبی چگونه است، بیان کرد: درمان اصلی این بیماری، به کمک داروها انجام می‌شود. درمان غیردارویی به شکل روان درمانی نیز مؤثر است ولی نمی‌توان آن را جایگزین درمان دارویی کرد وفقط به عنوان مکملی برای افزایش اثربخشی داروها به کار می‌‌رود.

شیبانی افزود: اختلال دوقطبی بسیار عودکننده است و عدم درمان دارویی تبعات نامطلوب و گاه ناگواری در زندگی فرد دارد.بنابراین لازم است مصرف دارو به مدت طولانی و در مواردی برای همیشه ادامه یابد. حتی پس از برطرف شدن کامل علائم بیماری و رسیدن به عملکرد شغلی، تحصیلی یا اجتماعی مطلوب، باز هم در بیشتر موارد لازم است، مصرف دارو برای تداوم بهبود و ثبات کارکرد فرد ادامه پیدا کند.

وی اظهار کرد: اختلال دوقطبی هر چه زودتر تشخیص داده شود احتمال در اختیار گرفتن کنترل آن بیشتر است. یکی از مهم‌ترین کار‌هایی که باید انجام شود، تشخیص علائم هشداردهنده اولیه است که در صورت تشخیص زودهنگام، با استفاده از درمان دارویی قابل کنترل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها