سطح آمادگی روانی برای مقابله با اضطراب و استرس ناشی از کنکور یکی از مواردی است که در روزهای پایانی مطالعات و نزدیک شدن به کنکور به نوجوانان توصیه می شود.
کد خبر: ۹۲۱۱۱۶
دو تکنیک موثر مطالعه در شمارش معکوس روزهای کنکور

بک روان شناس با اشاره به اینکه علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی متعادل نوجوانان کنکوری باید تمرین های خودمراقبتی را برای آماده سازی ذهن انجام دهند، گفت:داشتن بهداشت روانی از هر نظر لازمه آمادگی ذهن برای ورود به آزمون کنکور است.


دکتر رضا احمدی روان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره فرصت های لازم برای یک برنامه ریزی درست در روزهای پایانی مانده به کنکور در گفت و گو با «آستان» افزود:برای کاهش سطح روانی اضطراب فشارهای فیزیکی و اجتماعی را باید نادیده گرفت و در نخستین گام نوجوانان بهتر است از مداخله در بحث هایی که جنجال آفرین است پرهیز کنند.

احمدی تاکید کرد:بحث های اجتماعی در سطح کلان تنش و فشار را در خانواده افزایش می دهد از این رو نوجوانان فضای مناسب برای مطالعه پیدا نمی کنند .به خانواده ها پیشنهاد می شود برای همکاری با فرزندان خود با برنامه های مطالعاتی فرزندان هم سو و همگام شوند زیرا نوجوانانی که در حال مطالعه هستند آمادگی زیادی برای فرار از مطالعه دارند و بیشتر تمایل دارند در برنامه های تفریحی با خانواده وقت شان را سپری کنند.

به گفته این استاد دانشگاه، تمرینات تمرکز و تنفس و کنترل دم و بازدم و همچنین آموزش توقف فکر و یا تمرین انحراف توجه می تواند شرایط مساعدتری برای یک مطالعه مناسب ایجاد کند.برنامه ریزی هر 45 دقیقه مطالعه 8 دقیقه استراحت یک تکنیک آماده سازی ذهن برای کنکور است.

وی ادامه داد:همچنین نوجوانان بهتر است هر یک ساعت و نیم که مطالعه دارند برای بازیابی و بازسازی توانایی شان 10 دقیقه استراحت کنند زیرا در این حالت گلوکز مغز به حد نرمال رسیده و دفع سموم از بدن صورت می گیرد.با توجه به اینکه مغز ساعت خاصی بیشترین انرژی را دارد بنابراین می تواند با مطالعه دورس سخت هماهنگ شود توصیه می شود زمانی که مغز انرژی بالایی دارد دروس سخت تر مطالعه شود.در حالیکه در برخی ساعت ها ذهن قدرت تحلیل مسائل را به صورت عمده ندارد که در این شرایط باید دروس آسان تر مورد مطالعه قرار گیرد.

احمدی با بیان برخی فنون که به تمرکز ذهن کمک می کند اشاره کرد و گفت:یادداشت کردن افکار مزاحم،دور شدن از تشنج،مطالعه در زمان مناسب و... فنون تمرکز ذهن است و می توان از طریق کانالیزه کردن افکار مزاحم دسته بندی زمانی خاصی ایجاد کرد و هر اندیشه ای را در زمان خاص خود به آن پرداخت و از تداخل یادگیری ها جلوگیری کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها