سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد

مشارکت ایران در پروژه بین المللی گداخت هسته ای

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر صالحی به پاریس گفت: در دیدار با رئیس طرح بین‌المللی گداخت هسته‌ای (ایتر) درباره مشارکت دانشمندان ایرانی در این طرح گفت‌وگو و قرار شد رفت وآمدها بین سازمان و این مجموعه ادامه یابد.
کد خبر: ۹۱۹۵۲۸
مشارکت دانشمندان ایرانی در طرح گداخت هسته‌ای

به گزارش جام جم آنلاین ، هیأت ایرانی به سرپرستی علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به دعوت رسمی مسئول طرح جهانی گداخت هسته‌ای (ایتر) به فرانسه سفر و از طرح جهانی ایتر و طرح مشابه فرانسوی (سوپرا) بازدید کرد.

بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره این سفر و با بیان اینکه هیأت ایرانی در این سفر 5 روزه، روز جمعه یازدهم تیر ماه از بخش‌های مختلف طرح جهانی ایتر دیدن کرد، اظهار داشت: در مذاکراتی که با حضور برنارد بیگوت رئیس ایتر و برخی از نمایندگان کشورهای عضو ایتر انجام شد، توانایی‌های کشورمان به ویژه توانایی دانشمندان ایرانی برای مشارکت در این طرح بررسی شد.

وی گفت: قرار است از طرف ایتر درباره فعالیت‌های ایران در این حوزه ارزیابی‌هایی انجام شود و براساس آن زمینه‌های کار و جزئیات مشارکت مشخص خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رفت و آمد بین سازمان انرژی اتمی ایران با مجموعه ایتر ادامه خواهد یافت، عنوان کرد: این رفت و آمدها و گفت‌وگوها در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد کرد که دانشمندان کشورمان می‌توانند در چه بخش‌هایی از این طرح جهانی مشارکت و همکاری کنند.

کمالوندی با تاکید بر اینکه این بازدید چارچوب‌های همکاری بین دو طرف را مشخص کرد، گفت: آنچه که مسلم شد این است که دانشمندان ما در این طرح مهم جهانی مشارکت موثر خواهند داشت.

وی ادامه داد: هیأت ایرانی همچنین از طرح تکامک (تاسیساتی که امکان تولید انرژی از طریق به هم پیوستن ذرات اتم را ایجاد می‌کند) دیدن کردند و در جریان نحوه ساخت و طراحی آن قرار گرفتند.

کمالوندی با بیان اینکه در این طرح کشورهای روسیه، آمریکا، چین، ژاپن، اتحادیه اروپا، هند و کره جنوبی حضور دارند، تصریح کرد: این طرح از 10 سال قبل آغاز شده و قرار است تا سال 2030 برای نخستین بار انرژی گداخت به صورت آزمایشی به میزان پانصد مگاوات برق تولید کند و تا سال 2040 نخستین راکتور مدل پانصد مگاواتی به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با توسعه این نوع رآکتور امکان دست یافتن بشر به منابع پایان‌ناپذیر انرژی که منبع اصلی آن هیدروژن موجود در آب‌های کره زمین است، امکان‌پذیر و تولید نیروگاه‌های گداخت 2 هزار مگاواتی عملیاتی خواهد شد.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از این آژانس به اتفاق اتحادیه اروپا جلساتی را با بخش گداخت هسته‌ای ایران داشتند و با همین هدف بازدیدهایی در ایران صورت گرفته بود و گزارش‌هایی تهیه و بر روی ظرفیت‌های ایران به ویژه در بخش نیروی انسانی تاکید ویژه‌ای کردند و به همین دلیل پیشنهاد همکاری با ایران را در این بخش دادند.

کمالوندی تاکید کرد: ایران قصد دارد همکاری‌های خود را با ایتر گسترش دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص بخش‌های دیگری از سفر صالحی و هیأت همراه به فرانسه گفت: هیأت در بدو ورود از نمایشگاه جهانی دو سالانه اتمی در پاریس بازدید کرد. این نمایشگاه با حضور صدها شرکت مهم در حوزه صنعت هسته‌ای با بیش از 700 غرفه یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های هسته‌ای جهان است. هیأت ایرانی علاوه بر بازدید از غرفه‌های مختلف این نمایشگاه، با تعدادی از مسئولان شرکت‌های مهم هسته‌ای اروپایی از جمله «آروا» مذاکره کرد.

وی خاطرنشان کرد: این هیأت همچنین از طرح گداخت فرانسه به نام «سوپرا» در جنوب فرانسه در منطقه کاداراش بازدید کرد و با توضیحات آقای آلیان بیکولت و مسئولان بخش‌های مختلف این طرح مهم، از نزدیک با آن آشنا شد.

در این بازدید سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، علی آهنی سفیر ایران در فرانسه و متخصصان سازمان انرژی اتمی صالحی را همراهی می‌کردند.

طرح بین‌المللی گداخت هسته‌ای معروف به «ایتر» در جنوب فرانسه نزدیک شهر نیس واقع شده است. هدف این پروژه تولید انرژی برق ارزان و سالم برای حفظ محیط زیست و تداوم‌پذیر با استفاده از فرآیند هم‌جوشی در نوع جدید راکتور هسته‌ای است.

در این پروژه اتحادیه اروپا و چند کشور مطرح در حوزه انرژی هسته‌ای از جمله روسیه، آمریکا، چین، کره جنوبی، ژاپن و هند فعال هستند. با اجرای موفقیت‌آمیز این طرح انرژی پاک، ایمن و فراوان میلیون‌ها سال بشریت فراهم شده و بشر قادر خواهد بود که از ایزوتوپ‌های موجود در آب از طریق همجوشی اتمی، منابع انرژی عظیمی تولید کند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها