گروهی از دانشجویان دانشگاه‌های فناوری فدرال زوریخ (ETH) و دانشگاه لوسرن درسوئیس پرشتاب‌ترین خودروی الکتریکی‌ جهان را ساختند. صفر تا 100 خودروی مسابقه‌ای برقی گریسمل (Grismel) حدود 513/1 ثانیه است!
کد خبر: ۹۱۹۲۲۰

این رکورد از سریع‌ترین خودروهای جهان هم شتاب بیشتری دارد و بیش از نیم ثانیه از رکوردهای قبلی جلوتر است. پرشتاب‌ترین خودروی مسابقه‌ای تاکنون رکورد شتاب 5/2 ثانیه داشته و پورشه 918 اسپایدر (Spyder) نیز در 2/2 ثانیه از حالت متوقف به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در میان خودروهای برقی نیز رکورد قبلی متعلق به خودروی برقی تسلا با صفر تا صد 8/2 ثانیه بوده است.

این سرعت برای خودروی گریسل واقعا زیاد است. گریسل حتی رکورد خودروی الکتریکی موستانگ 222 را هم زده است. موستانگ 222 پرشتاب‌ترین خودروی تجاری است که تاکنون ساخته شده است و در 4/2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. درمورد این خودرو می‌توان گفت در مدت دو ثانیه که درحال شتاب گرفتن تا سرعت صد کیلومتر است سرنشین ماشین حس می‌کند اندام‌های داخل بدنش درحال کنده شدن است و قفسه سینه‌اش به پرواز درآمده است. به همین علت راننده چنین خودروهای سریعی باید مهارت بسیاری داشته و برای راندن چنین خودرویی آموزش‌دیده باشد.

شتاب بالای خودروها به ویژگی‌های مختلفی مثل قدرت موتور، نوع سوخت، نوع لاستیک خودرو، جنس سبک بدنه و سایر لوازم استفاده شده در خودرو بستگی دارد. در خودروهای تجاری هرچه کیفیت سوخت مصرفی بهتر باشد، شتاب خودرو بیشتر می‌شود. جالب است بدانید هنگام آزمون شتاب خودروهایی مثل پورشه از سوخت هواپیماها استفاده می‌شود. خودروهای برقی نیازی به مصرف سوخت ندارند و همین موضوع آنها را یک قدم جلوتر از خودروهای تجاری دیگر قرار می‌دهد. بدنه خودرو گریسل برای رسیدن به این سرعت از فیبر کربن ساخته شده است و از دو دیفرانسیل استفاده می‌کند. علاوه بر این رایانه‌ای روی این خودرو نصب شده است که حرکات هرچرخ را به طور جداگانه کنترل کرده و از هرزگردی چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. اعضای 30 نفره این گروه دانشجویی، علم و هنر را با یکدیگر پیوند داده‌اند و این خودرو را برای مسابقات دانشجویی ساخته‌اند. معمولا هدف از برگزاری این رقابت کسب رکوردهای جهانی و شناسایی پرشتاب‌ترین خودروهای جهان است. این مسابقات که با نام فرمول SAE نیز شناخته می‌شود از سال 1981 میلادی / 1360 هجری شمسی برای دانشجویان برق و مکانیک برگزار می‌شود و آنها باید مهارت‌شان را در طراحی و مهندسی خودروهای جدید ثابت و از آن دفاع کنند. علت این که این مسابقات به اندازه دیگر مسابقه‌های سرعت مثل فرمول یک شناخته‌شده نیست، تفاوت در نوع برگزاری رقابت‌هاست. در این مسابقه ابتدا در طول یک سال نمونه اولیه ماشین ساخته می‌شود، سپس هر ماشین جداگانه تست می‌شود و معیارهای مختلف آن اندازه‌گیری می‌شوند. در تمام این مراحل و حتی مرحله تست خودرو همه افراد تازه‌کار و دانشجو هستند و این خطر نابود شدن یا وارد شدن آسیب جدی به ماشین‌ها را افزایش می‌دهد. البته مهندسان شرکت‌های بزرگی مثل جنرال موتورز، فورد و کرایسلر همکاری‌هایی با گروه‌های دانشجویی انجام می‌دهند و آنها را برای شرکت در رقابت‌ها آماده می‌کنند.

سپیده شعرباف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها