شکر دشمن شماره یک سلامت عمومی بدن است. در حالی که شکلات، پودینگ و خیلی از تنقلات مورد مصرف روزانه دارای شکر هستند.
کد خبر: ۹۱۸۸۵۱

کارشناسان هشدار می‌دهند در حال حاضر قندهای پنهان اغلب در محصولات سوپرمارکتی ما وجود دارند و به عنوان یک دردسر جدی محسوب می‌شوند. درواقع بسیاری از ما به مصرف قند معتاد هستیم و حتی متوجه قندهای مخفی مورد مصرف در محصولات روزانه نیستیم.

محققان می‌گویند: بیشتر ما دچار یک رژیم غذایی با وجود قندهای اضافه هستیم که در ما رخنه کرده است و به طور اشتباه تشویق به داشتن یک رژیم غذایی کم‌چرب به عنوان راهی برای جلوگیری از چاقی و کنترل دیابت می‌شویم. زمانی که ما قند اضافی مصرف می‌کنیم بدن با ترشح انسولین تلاش می‌کند میزان قند خون را تنظیم کند.همین موضوع خطر افزایش وزن، دیابت و مشکلات مربوط به آن مانند فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. انسولین کمک می‌کند سلول‌های چربی بویژه در ناحیه شکم و همچنین سلول‌های کبد، قند اضافه را از خون جذب و آن را تبدیل به چربی کنند. در حال حاضر این نگرانی رو به رشد در مورد نقش قند در بیماری همه گیر کبد چرب وجود دارد که 20 درصد از جهان توسعه یافته به آن مبتلا هستند. به رغم هشدار‌های کارشناسان، هنوز هم یک بی نظمی در مصرف اضافه قند وجود دارد. به عنوان مثال به نظر می‌رسد قند موجود در میوه‌ها (فروکتوز) یا غذاهای کربوهیدرات (گلوکز) هنگام مصرف بیش از حد خطرناک باشند. همچنین شکر سفید یا ساکاروز از مقدار مساوی گلوکز و فروکتوز ساخته شده است.

البته محققان تاکید می‌کنند لازم نیست با اتخاذ یک رژیم شدید، شکر را به طور کلی کنار بگذاریم بلکه با یک رژیم غذایی متعادل مبتنی بر استفاده از مواد غذایی متنوع در حد اعتدال این کار باید انجام شود. توجه داشته باشید برخی میوه‌ها مانند انبه و موز نیز قند زیادی دارند. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت میوه‌ها ویتامین، مواد معدنی و فیبر بدن را تامین می‌کنند و نباید به طور کلی از برنامه غذایی حذف شوند، اما از میوه‌هایی مانند تمشک، ذغال‌اخته یا زردآلو که به طور طبیعی قند کمتری دارند به جای میوه‌هایی مانند انگور یا انبه می‌توان استفاده کرد.مصرف چنین میوه‌های قند داری باید به یک تا دو وعده در روز محدود و به جای آن پنج وعده از سبزیجات تازه استفاده شود.

منبع: telegrap

کاهش شنوایی در مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی

مطالعات اخیر نشان داده است کاهش شنوایی بویژه نوع حسی ـ عصبی (مرتبط با گوش داخلی) در افراد بزرگسال مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی، شایع‌تر از افراد فاقد این بیماری است.

بهیه کهنسال، کارشناس ارشد شنوایی‌شناسی در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: بسیاری از افراد تا زمانی که فعالیت کلیه به 25 درصد میزان فعالیت طبیعی برسد، متوجه این بیماری نمی‌شوند. علائم آن می‌تواند به صورت احساس بیمار بودن وخستگی، کاهش اشتها و... باشد. هرچند علائم بسیار مشخصی در مراحل اولیه بیماری ذکر نشده است. دو علت اصلی زمینه‌ساز این بیماری می‌تواند دیابت و فشار خون بالا و حتی سن باشد که عوامل خطرزای مشترک در ایجاد کاهش شنوایی نیز هستند.

وی تاکید کرد: استفاده از داروهای اتوتوکسیک (سمی برای گوش) در درمان بیماری‌های کلیوی یکی دیگر از این موارد است. از سوی دیگر، ارتباط بین این دو اختلال می‌تواند به دلیل تشابه ساختاری و عملکردی بین بافت‌های گوش داخلی و کلیه باشد و این که بافت کلیه و نوار عروقی حلزون گوش ساختارهای سلولی و فیزیولوژیک مشابهی دارند. به علاوه سمومی که در افراد مبتلا به نقص عملکرد کلیه تجمع می‌یابد می‌تواند موجب صدمه به اعصاب ازجمله اعصاب گوش داخلی شود.

وی با تاکید بر این که افرادسالمند و افرادی که جلسات همودیالیز کمتری را می‌گذرانند در معرض خطر بیشتر کاهش شنوایی قرار دارند، اظهار کرد: ارزیابی شنوایی بموقع، کنترل عوامل زمینه‌ساز ازجمله دیابت و فشارخون، تغییر سبک زندگی و در نهایت تجویز سمعک در افراد مبتلا به کاهش شنوایی، موجب بهبود چشمگیر در کیفیت زندگی این افراد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها