ویژه برنامه «عقیق» یک برنامه گفت‌وگومحور شبانه است که بعد از افطار، مهمان خانه‌ها می‌شود. این برنامه به تهیه‌کنندگی محمد قنبری و اجرای محسن آزادی در 30 قسمت تولید شده و هر شب ساعت 21 از شبکه پنج روی آنتن می‌رود. برنامه عقیق ترکیبی و مهمان‌محور است و رویکرد آن در اصل تجربه ناشناخته‌هاست.
کد خبر: ۹۱۷۹۹۲
روایت زندگی تازه مسلمان‌ها در «عقیق»

عقیق با طراحی دکور جدید و تصویربرداری‌های دیجیتال به لحاظ بصری، فضایی کاملا معلق را به تصویر می‌کشد؛ به طوری که احساس می‌شود صحنه روی آب قرار دارد. بخش اصلی برنامه یعنی حضور مهمان‌ها به سه قسمت تقسیم می‌شود. قسمت اول مربوط به داستان زندگی این مهمانان قبل از روی آوردن به اسلام است. بخش بعدی چگونگی آشنایی آنان با اسلام و در نهایت پرداختن به آن برهه از زندگی‌شان است که مسلمان شدند. به همین بهانه درباره برنامه با تهیه‌کننده و مجری به گفت‌وگو نشستیم. محمد قنبری، تهیه‌کننده عقیق درباره اهداف این برنامه به جام‌جم گفت: همه دنیا اتفاقات ایران را دنبال می‌کنند. ما با تولید برنامه عقیق می‌خواستیم به مخاطبان این مساله را تاکید کنیم ایران به عنوان ام‌القرای دنیا مطرح است و ما به دنبال پرورش نخبگان اسلامی هستیم. ضمن این که نخبگان اسلامی فقط محدود به ایران نمی‌شود و خیلی از آدم‌ها با روی آوردن به دین اسلام، ایران را به عنوان محل زندگی انتخاب می‌کنند و ترجیح می‌دهند به جای کشور خودشان در ایران تحصیل و ازدواج کنند و فرزندانشان را با دین اسلام پرورش دهند.

نگاه عمیق به اسلام

وی ادامه داد: ضمن این که نشان می‌دهیم با وجود جنگ‌های کشورهای همسایه، امنیت و رفاه در ایران موج می‌زند و به همین دلیل اروپاییان و آمریکایی‌های مسلمان شده علاقه‌مند به زندگی در ایران هستند. دین اسلام به عنوان عزیزترین دین موجود در زمین مطرح است. مهمانان برنامه از کشورهای مختلف هستند.

قنبری در پاسخ به این سوال که معیارهای شما برای انتخاب مهمانان برنامه بر چه اساسی بود، توضیح داد: مهمانان خارجی برنامه از جامعه المصطفی العالمیه انتخاب شدند که در آنجا به تحصیل مشغول هستند. یکی از معیارهای اصلی ما برای انتخاب مهمانان این بود که داستان زندگی‌شان جذاب باشد. ما در این برنامه چهار مهمان از آمریکا داشتیم که ایران را به عنوان محل زندگی انتخاب کردند.

وی درباره انتخاب محسن آزادی به عنوان مجری برنامه گفت: آقای آزادی علاوه بر داشتن تخصص لازم برای اجرای برنامه، یک چهره نو برای مخاطب است. البته پارسال هم برنامه عقیق را او اجرا کرد و بازتاب‌های خوبی از مردم دریافت کردیم، به همین دلیل برنامه امسال هم با او کار کردیم.

این تهیه‌کننده با اشاره به دکور برنامه گفت: بارها درباره دکور در جلسات اتاق فکر صحبت کردیم. دوستان طراح دکور و صحنه 15 طرح برایمان زدند، تا این که طرحی را نهایی کردیم. ما می‌خواستیم دکور برنامه به گونه‌ای طراحی شود که در خدمت هدف برنامه باشد. به همین دلیل فضای تعلیق برای مخاطب دارد. علاوه بر آن می‌خواستیم دکور قابلیت تغییر و انعطاف در شب‌های قدر و روزهای عید و میلاد را داشته باشد. خوشبختانه این اتفاق افتاد و مردم علاوه بر این که از محتوای برنامه رضایت دارند، تاکید داشتند دکور هم به جذابیت‌های برنامه اضافه کرده است.

اتاق فکر جوان و خوشفکر

محسن آزادی، مجری برنامه درباره ویژگی‌های اجرای این برنامه برای دومین سال متوالی گفت: برنامه عقیق سال گذشته برای همه گروه تازگی عجیبی داشت، زیرا ایده بکری بود که نمی‌دانستیم تا چه میزان مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد. بنابراین همراه با نگرانی بود، اما در نهایت این را می‌دانستیم شنیدن زندگی افرادی که خودشان در زندگی تحقیق و مسیرشان را پیدا کرده‌اند، حتما برای مخاطبان جذابیت خواهد داشت. البته برای همه ما در دوره‌ای از زندگی اتفاق افتاده که درباره باورهای دینی‌مان تحقیق کرده ایم. بنابراین دور از ذهن نیست. خوشبختانه اقبال خوب مخاطبان بر همه نگرانی‌ها غالب شد.

وی با اشاره به تغییرات برنامه عقیق که ماه رمضان امسال روی آنتن است، عنوان کرد: با توجه به بازخوردهای خوب مردم تصمیم گرفتیم برنامه عقیق امسال به لحاظ محتوا و فرم عمق بیشتری داشته باشد. اعضای اتاق فکر برنامه عقیق جوان و خوشفکر هستند و به کار گروهی علاقه‌مندند. از سوی دیگر محمد قنبری، تهیه کننده برنامه بسیار حرفه‌ای و کار بلد است و بدرستی گروه را هدایت می‌کند.

این مجری عنوان کرد: مهمانان بدرستی انتخاب شدند و تلاش کردیم افرادی در برنامه حضور داشته باشند که زندگی‌شان فراز و نشیب‌های جذابی داشته است. در مجموع محتوا، دکور، فرم، اجرا و سبک طرح سوالات در برنامه عقیق امسال نسبت به سال قبل رشد 60 درصد داشته است. آزادی با اشاره به این که اجرای این برنامه کاملا صادقانه است، عنوان کرد: تمام لحظات و واکنش‌های من و مهمانان در برنامه کاملا صادقانه است و از قبل چیزی هماهنگ نشده بود. من تلاش کردم تا سیر شناخت مهمانان برنامه بدرستی بررسی شود. البته در ابتدا لو نمی‌دهیم که چطور مسلمان شده، به همین دلیل سوالاتی درباره محل زندگی‌شان، روزهای جوانی، فرهنگ کشورشان، آداب و رسوم مردم‌شان و ... مطرح و بعد درباره مسلمان شدن شان صحبت می‌کنم.

این مجری با اشاره به نقطه مشترک خودش و مهمانان گفت: اعتقادمان، نقطه اشتراک بود و در برنامه عقیق سعی کردیم این نقطه اشتراک را به زیبایی نشان بدهیم.

پرهیز از کلیشه

محسن آزادی، مجری برنامه عقیق درباره ادامه تولید این برنامه در رمضان‌های سال آینده گفت: همه عوامل علاقه‌مندند برنامه عقیق در سال‌های بعد هم ساخته شود. بویژه این که ما احساس وظیفه می‌کنیم که نخبگان اسلامی را معرفی کنیم و به زندگی‌شان بپردازیم. ما چند مهمان از تگزاس داشتیم که مسیر خودشان را پیدا کردند. با توجه با اقبال مردم ما تلاش می‌کنیم به تکرار نیفتیم و هر سال دریچه تازه‌ای از برنامه را برای مخاطبان باز کنیم.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها