کوتاه از جهان

برنامه شاه بحرین برای خلاصی از شیعیان

صلاح بندر، مشاور امنیتی شاه سابق بحرین و نویسنده گزارش معروف «بندر» گفت که شاه بحرین قصد دارد به طرق مختلف از دست اکثریت شیعه در کشورش خلاص شود.
کد خبر: ۹۱۷۸۳۴

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم از تشکیل یک «شبکه سری» به ریاست شیخ «احمد بن عطیه الله آل‌خلیفه» وزیر مشاور در امور کابینه بحرین با هدف ایجاد راهکار برای تبعیض نژادی و از بین بردن کل شیعیان پرده برداشت.

بندر تصریح کرد: بعد از گذشت ده سال از گزارشی که ارائه کردم، هر کسی می‌تواند با نگاه به اوضاع بحرین تبلور عملی این اقدام‌ها را ببیند که هنوز در قالب تغییر هویت ملی و کمرنگ کردن اکثریت شیعه از طریق پذیرش مهاجران و تضعیف بازار کار بعلاوه محصور کردن فعالیت‌های شیعیان در تمام زمینه‌های اجتماعی، آموزشی و مذهبی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: این امر نشان می‌دهد حکومت تغییر شکل بحرین را از نظر اجتماعی، سیاسی و دینی در اولویت قرار داده است./ العالم

مصر برای بهبود روابط با ترکیه شرط گذاشت

وزارت خارجه مصر ضمن اعلام ناخرسندی از ادامه تناقض در مواضع ترکیه تاکید کرد که بهبود روابط با آنکارا در گرو به رسمیت شناختن اراده مردم مصر از سوی آنکارا است.

به گزارش روزنامه رأی الیوم، احمد ابوزید، سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت: با این‌که ما از هر تلاش ترکیه برای بهبود روابط با ترکیه استقبال می‌کنیم، اما باید آنکارا به عنوان نقطه آغاز برای بهبود روابط، اراده مردم مصر درباره انقلاب 30 ژوئن 2013، دولت مصر و تمامی موسسات وابسته به آن را به رسمیت بشناسد.

اظهارات ابوزید در واکنش به اظهارات اخیر «بینالی ییلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه درباره آمادگی کشورش برای ازسرگیری روابط با مصر ایراد شد. از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر که وابسته به اخوان‌المسلمین بود، روابط آنکارا و قاهره تیره شد. ترکیه طرفدار اخوان‌المسلمین است، اما مصر اخوان را تروریستی خوانده است./ جام‌جم

رزمایش مشترک نظامی واشنگتن، سئول و توکیو

به منظور آمادگی مقابله با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی، کشورهای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن برای اولین بار رزمایش سه‌جانبه برگزار کردند.

به گزارش فرانس24، این رزمایش مشترک، رزمایشی دفاعی ـ موشکی بود که در نزدیکی جزایر هاوایی کمتر از یک هفته بعد از آزمایش موشکی کره شمالی انجام گرفت. این رزمایش سه‌جانبه برای آزمایش سیستم ضدموشک آمریکا و دو متحد آسیایی آن برگزار گردید.

اهمیت این رزمایش از آن جهت بود که دو متحد آمریکا در شرق آسیا یعنی کره جنوبی و ژاپن، با وجود سردی در روابط میان سئول و توکیو در آن شرکت داشته و در تقابل با برنامه تسلیحات هسته‌ای پیونگ یانگ متحد شدند.

وزارت خارجه کره شمالی این اقدام را تحریک‌آمیز نامیده و گفت در صورت تهدید شدن حمله هسته‌ای پیشگیرانه انجام خواهند داد./ فارس

افزایش ناظران اروپایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد: تعداد ناظران خود را در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، نسبت به دوره قبلی تا پنج برابر افزایش خواهد داد.

میشائل لینک، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در مصاحبه‌ای با روزنامه «هایل برونر اشتیمه» چاپ آلمان گفت: انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا را نسبت به انتخابات سال 2012 به مراتب دقیق‌تر نظارت خواهیم کرد.

وی افزایش این نظارت را به دلیل مشکلاتی عنوان کرد که در انتخابات سال 2012 در برخی از ایالت‌های آمریکا به وجود آمده بود. مثلا در تگزاس به ناظران اجازه ورود به حوزه‌های رای‌گیری داده نشده بود.

«لینک» که سابقا معاون وزیر خارجه آلمان بوده است، افزود: سازمان امنیت و همکاری اروپا صد ناظر درازمدت و 400 ناظر کوتاه‌مدت به آمریکا خواهد فرستاد. ناظران درازمدت هشت هفته بر مراحل آماده‌سازی و روند برگزاری انتخابات نظارت خواهند کرد و ناظران کوتاه‌مدت پنج روز در زمان برگزاری انتخابات حضور داشته و به حوزه‌های رای‌گیری خواهند رفت./ ایرنا

آمریکایی‌های سفیدپوست را هدف بگیرید

گروه تروریستی القاعده با تقدیر از عامل تیراندازی مرگبار ایالت فلوریدا از نیروهایش خواست تا به جای اقلیت‌ها، آمریکایی‌های سفیدپوست را هدف بگیرند.

به گزارش خبرگزاری پی‌تی‌آی هند، گروه «القاعده در شبه‌جزیره عرب» با انتشار مطلبی در مجله آنلاین این گروه، خواستار آن شد تا تروریست‌های خود هدایت ‌شده بیشتری در آمریکا دست به کشتار بزنند.

در این مقاله با عنوان «راهنمای الهام‌بخش: عملیات اورلاندو»، این گروه تروریستی از تروریست‌ها خواست تا از هدف گرفتن مکان‌ها یا تجمعاتی که محل تردد اقلیت‌هاست خودداری کنند، چراکه اگر همجنس‌گرایان یا لاتین‌تبارها هدف قرار بگیرند، دولت فدرال از آن بهره‌برداری خواهد کرد./ جام‌جم

45 درصد فرانسوی‌ها موافق ماندن در اتحادیه اروپا

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد 45 درصد از مردم فرانسه موافق ماندن در اتحادیه اروپا و 33 درصد خواهان خروج از آن هستند.

به گزارش تارنمای رادیو «ار‌تی‌ال»، همه‌پرسی درباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر قابل توجهی بر افزایش تمایل فرانسوی‌ها برای خروج از این اتحادیه نداشته است. نتایج نظرسنجی موسسه ت‌ان‌اس (TNS)که به سفارش روزنامه «فیگارو»، رادیو «ار‌تی‌ال» و شبکه خبری «ال‌س‌ای» صورت گرفته نشان می‌دهد، اگر همه‌پرسی مشابه انگلیس با نام «فرگزیت» در فرانسه و برای خروج از اتحادیه اروپا برگزار شود، 33 درصد به آن رای موافق می‌دهند. 45 درصد از فرانسوی‌ها نیز خواهان ماندن در اتحادیه هستند، اما 22 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند هنوز تصمیمی در این‌باره نگرفته‌اند.

بر پایه این نظرسنجی، 45 درصد از مردم فرانسه با برگزاری این همه‌پرسی در کشورشان موافق و 44 درصد مخالف آن هستند./ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها