براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی، امسال «سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» نامگذاری شده است و یکی از مهم‌ترین نکاتی که در موضوع اقتصادمقاومتی به آن توجه شده، توسعه بخش کشاورزی است که وابسته به میزان تولید صنایعی چون تراکتورسازی و کمباین‌سازی است. صنایعی که اکنون به دلایلی در رکودی قابل توجه گرفتار شده‌اند و لازم است با درنظر گرفتن بیانات مقام معظم رهبری در این زمینه گام‌های موثرتری برای حل مشکلات این بخش برداشته شود. از این رو گفت‌وگویی کوتاه با پیام محسنی، از فعالان صنعت کمباین‌سازی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۹۱۷۶۲۴

تاثیر تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی در توسعه کشاورزی چقدر است؟

پاسخ این پرسش در مدیریت نهاده‌هاست، چون با استفاده از تجهیزات و همچنین ماشین‌آلات کشاورزی زمان کاشت، داشت و برداشت کاملا مدیریت می‌شود و بدون تردید این زمان‌بندی دقیق باعث افزایش محصول در بخش‌های مختلف خواهد شد. چون بموقع کاشت صورت می‌گیرد، بموقع سم‌زده می‌شود و بموقع هم برداشت انجام می‌شود. به عنوان مثال هر روز تاخیر در کاشت محصول برنج معادل یک درصد افزایش ضایعات است. بنابراین استفاده از تجهیزات یکی از پیش‌نیاز‌های توسعه صنعت کشاورزی در هر نقطه جهان است.

آیا آماری درباره میزان نیاز کشور به ماشین‌آلات کشاورزی دارید؟

براساس آمارهای موجود، با درنظر گرفتن میزان سطح زیرکشت و تنوع محصولات، بازار ماشین‌آلات کشاورزی ایران سالانه به 20 هزار دستگاه تراکتور، 1500 دستگاه کمباین و 40 هزار دستگاه ادوات کشاورزی نیاز دارد. این در حالی است که هم‌اکنون فقط 300 دستگاه کمباین در داخل تولید می‌شود، در صورتی که با سرمایه‌گذاری مناسب ظرفیت تامین کامل نیاز داخل در بخش‌های مختلف وجود دارد.

هم‌اکنون حدود 15 هزار کمباین در کشور مشغول فعالیتند، اما با توجه به استهلاک و فرسایش این تجهیزات، بسیاری از کمباین‌های فوق (حدود 55 درصد از کل کمباین‌های موجود در ایران) فرسوده هستند و هیچ توجهی به نوسازی آنها نشده است.

این تعداد کمباین فرسوده چه هزینه‌ای بر اقتصاد و صنعت کشاورزی ایران تحمیل می‌کند؟

محاسبات و گزارشات دقیق علمی موثق نشان می‌دهد، هر دستگاه کمباین فرسوده که بالای ده سال از عمر آن می‌گذرد، در هر سال زراعی برابر با قیمت یک دستگاه کمباین نو محصول را به ضایعات تبدیل می‌کند؛ یعنی گندم، جو و سایر غلات را به زمین می‌ریزد.

به همین دلیل جایگزین کردن این تجهیزات فرسوده با کمباین‌های نو نه تنها باعث رونق در تولید کارخانجات می‌شود، بلکه از هدر رفت محصول، آب و نیروی انسانی هم جلوگیری خواهد کرد و دور از ذهن نیست اگر بگوییم این یک تیر و ده‌ها نشان است.

آیا در این صنعت رکودی حکم فرماست؟

بله، متاسفانه از اوایل دهه 90 شمسی رفته‌رفته اوضاع خراب و خراب‌تر شده است و اکنون رکودی غیرقابل تصور در این صنعت ایجاد شده که بسیاری از تولیدکنندگان را به خود مشغول کرده است. البته این رکود مربوط به رکود ایجاد شده در کل صنایع و همچنین صنعت کشاورزی ایران است و از آنجا که هر روز شاهد کاهش تعداد کشاورزان در کشور هستیم، انتظار می‌رود در آینده نزدیک میزان تقاضا برای خرید تجهیزات نیز کاهش داشته باشد.

شما واردات تجهیزات را چقدر برای تولیدکنندگان داخلی زیان‌آور می‌دانید؟

نزدیک به 300 شرکت در ابعاد مختلف برای تولید تجهیزات کشاورزی در کشور فعالیت می‌کنند که برخی از آنها خاص هستند و برخی هم در سطح تولیدات عادی فعالیت می‌کنند، اما با توجه به نیازهای داخلی اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه هدفمند صورت پذیرد و دولت از تولیدکنندگان حمایت کند، بدون تردید این شرکت‌ها می‌توانند برای برطرف کردن نیاز کشاورزان گام برداشته و متناسب با نیازهای داخلی ماشین‌آلات تولید کنند. بنابراین واردات غیرمنطقی فقط به از بین رفتن فرصت‌های شغلی و جمع شدن کارخانجات منجر خواهد شد. این درحالی است که محصولات داخلی، بسیار ارزان‌تر از خارجی‌هاست.

مهدیه آخوندزاده

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها