خیرخواهی به عنوان یک فرهنگ متعالی در زمره عالی‌ترین مفاهیم الهی و نتیجه والاترین ارزش‌هایی محسوب می‌شود که یک انسان متعهد می‌تواند به آن عمل کند. این مقوله حرکت آفرین قادر است، فضای جامعه را به صورت گسترده تحت تأثیر قرار دهد و برکات سرشاری برای آن به همراه داشته باشد. اگر آثار این حرکت عظیم بدرستی به مردم معرفی شود و آن را به قالب‌های کلیشه‌ای محدود نکنیم، بیشترین و بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت، چرا که فرهنگ خیرخواهی جزو گنجینه‌های باارزش است.
کد خبر: ۹۱۶۴۵۹

البته باید نگاه همه جانبه به این فرهنگ ارزشمند داشت، زیرا این سنت نبوی در تزکیه‌نفس نقش بسزایی دارد و در تحول ساختار فرهنگی و دینی جامعه هم می‌تواند سهم عمده‌ای به خود اختصاص بدهد. ترویج فرهنگ خیرخواهی و تبدیل آن به فرهنگی فراگیر همانند دیگر موضوعات فرهنگی، دینی، اجتماعی و اقتصادی نیازمند تشریح، تبلیغ، بسترسازی، تمهید مقدمات و شرایط اجرایی مناسب و متناسب است.

در این حوزه، رسانه‌های جمعی بویژه صدا و سیما به عنوان مهم‌ترین کانال فرهنگساز که هدایت روند کلی فرهنگ جامعه را به عهده دارد، نقش تعیین‌کننده ایفا می‌کند. اگر نگاهی اجمالی به کارنامه رسانه ملی داشته باشیم، متوجه خواهید شد، این رسانه از سال‌ها پیش، حرکت عظیم و تاثیرگذار خودش را آغاز کرده است. اولین زنگ این اقدام خداپسندانه را برنامه جشن رمضان و بازارچه خیریه در رمضان سال‌های گذشته زد.

این برنامه با رویکردی صحیح در این مسیر الهی قدم برداشت و بدون دادن شعار و در فضای صمیمانه و بسادگی مردم را دعوت کرد تا به زندانیانی کمک کنند که برای جرایم غیر‌عمد،‌ سال‌ها در اسارت به سر می‌برند. دوربین این برنامه سراغ افراد نیازمند رفت و بدون آن‌که آبرویی از کسی ببرد، فقط تصویرگر زندگی این افراد شد تا زنگ هشداری برای افراد جامعه باشد که این روزها به خاطر مشغله‌های روزانه زندگی، نگاه عمیقشان به یکدیگر کمرنگ شده و براحتی از کنار هم عبور می‌کنند. این در حالی است که می‌توانیم با پرداخت مبلغ اندکی در خوشحالی خانواده‌های نیازمند سهیم باشیم.

خوشبختانه اقدام خیرخواهانه برنامه جشن رمضان و اقبال مردمی باعث شد،موفقیت این برنامه به عنوان الگوی دیگر شبکه‌های سراسری و استانی قرار بگیرد تا آنها هم با تولید چنین برنامه‌های ساده‌ای، مردم را به همدلی بیشتر برای انجام کارهای خیر دعوت کنند.

ماه رمضان امسال این اتفاق خیرخواهانه به شکل گسترده‌تری افتاده و هر شب تعدادی زندانی آزاد می‌شوند. این اقدام فقط به شبکه‌های سراسری و در قالب برنامه‌هایی همچون جشن رمضان و ماه نشان محدود نمی‌شود، بلکه در شبکه‌های استانی هم فعالیت‌های مردمی موج می‌زند و مردم در راستای خدمت به اجتماع و همنوع خودشان سعی می‌کنند هر کمکی را که از دستشان بر می‌آید، انجام بدهند.

آمار نظرسنجی‌ها از شبکه‌های استانی مختلف مانند فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی نشان می‌دهد که هر شب در قالب برنامه‌های ماه رمضانی که پخش می‌کنند با کمک‌های مردمی یک زندانی آزاد می‌شود. باید این اتفاق خجسته را به فال نیک گرفت، زیرا رسانه ملی در این سال‌ها تلاش کرد به جای حرکت پرشتاب و عجولانه، در ترویج فرهنگ خیرخواهی گام‌های صحیح بردارد تا فرهنگ خیرخواهی را به عنوان باوری عمیق و اندیشه‌ای بلند به عنوان فرهنگی فراگیر در جامعه نهادینه کند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها