ظریف: برداشته شدن تحریم‌ها خیلی کند بوده است

رایزنی در فرانسه برای گره‌گشایی از برجام

دومین روز سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پاریس، روز پرکاری بود و محمدجواد ظریف علاوه بر دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه، با رئیس مجلس ملی فرانسه و رئیس سنای این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و در کمیسیون خارجه، دفاع و نیروهای مسلح سنا هم شرکت کرد.
کد خبر: ۹۱۶۱۳۳

ظریف در این دیدارها علاوه بر گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه، مشکلات موجود در اجرای برجام را نیز پیگیری کرد و ضمن انتقاد از کندی روند برداشته شدن تحریم‌ها بر ضرورت حل شدن مسائل بانکی تاکید کرد. آن‌طور که وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در جلسه کمیسیون خارجه و دفاع سنای فرانسه گفت برای اجرای قراردادهایی که در سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاریس میان ایران و فرانسه منعقد شد، هنوز مشکلات بانکی وجود دارد که باید حل شود. ظریف با بیان این‌که سرعت برداشته شدن تحریم‌ها به‌دلیل فضای روانی موجود، خیلی کند بوده است اظهار کرد: اجرای توافق هسته‌ای به لحاظ مقررات و قوانین هیچ مانع و مشکلی ندارد. وی افزود: با وجود این که چندین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده که ایران همه تعهدات خود را انجام داده است، اما متاسفانه هنوز فضای روانی دوران تحریم که بانک‌ها را از ارتباط با ایران منع می‌کرد، در برخی بانک‌های اروپایی و بسیاری از بانک‌های فرانسه وجود دارد.

ظریف ادامه داد: این فضا به نظر ما غیرواقعی است و هیچ خطری برای همکاری با ایران بانک‌ها را تهدید نمی‌کند. وی افزود: گروه‌هایی در آمریکا تلاش می‌کردند تا توافق هسته‌ای شکل نگیرد و اتفاقا در فرانسه هم‌چنین تلاشی صورت گرفت اما امروز همه ما یک توافق داریم که به تائید همه طرف ها، آژانس و سازمان ملل رسیده است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: شرکت‌ها و بانک‌های فرانسوی نباید از شعارهای انتخاباتی یکی از نامزدها در آمریکا نگران باشند، زیرا هیچ‌کس نمی‌تواند توافق را پاره یا مذاکره را تکرار کند. ظریف افزود: ایران هم 118 هواپیمای ایرباس و هم صد هواپیمای بوئینگ را می‌تواند بخرد و بدون شک خرید هواپیما از آمریکا، تنگناهای خرید از ایرباس را حتما رفع می‌کند.

مدلی برای ارتباط در فضای پسابرجام

وزیر امور خارجه، در جلسه استماع کمیسیون خارجه و دفاع سنای فرانسه با بیان این‌که ایران و فرانسه در سفر آقای روحانی به پاریس، توافق‌های بسیار مهمی را امضا کردند، گفت: روابط ایران و فرانسه می‌تواند به عنوان مدل و نمونه‌ای پس از توافق هسته‌ای باشد. وی با اشاره به تحولات و بحران در منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: جنایات واقع شده در پاریس نشان داد که هیچ مشکلی محدود به محل یا منطقه‌ای خاص نیست بلکه از منطقه‌ای به منطقه دیگر گسترش می‌یابد و اگر برای آن راه حل جهانی پیدا نکنیم، با راه‌حل‌های محلی نمی‌توان با مشکل مبارزه کرد. وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر این‌که بحران خاورمیانه راه‌حل نظامی ندارد، افزود: ایران که خود قربانی تروریسم است، آماده همه گونه همکاری در این زمینه است.

حسن همجواری سیاست غیرقابل تغییر ایران

وزیر امور خارجه در ادامه نشست و در پاسخ به سوالات اعضای کمیسیون سیاست خارجه، دفاعی و نیروهای مسلح فرانسه درباره مسائل منطقه‌ای و رابطه با عربستان، مشکل زمامداری در جهان عرب را ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم دانست و گفت: نمی‌توانیم بپذیریم که حقوق مردم بحرین توسط گروهی خدشه‌دار شود و مردم از حقوق خود محروم شوند.

به گزارش ایرنا وی اظهار کرد: ایران به‌دنبال روابط خوب با همه همسایگان خود است و اولویت ما روابط خوب منطقه‌ای است و این مساله حتی از موضوع هسته‌ای هم مهم‌تر است. ظریف افزود: از ابتدا معتقد بودیم که منطقه ما نیازمند یک چارچوب همکاری و گفت‌وگوی منطقه‌ای است بنابر این پیشنهاد ایجاد یک مجمع گفت‌وگو در خلیج فارس را ارائه کردیم که شبیه چیزی است که شما آن را به عنوان طرح هلسینکی می‌شناسید. وی ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی به اصولی همچون احترام به مرزها و عدم مداخله در امور داخلی دیگران اظهار کرد: چند سالی است پیشنهاد ایران برای گفت‌وگو مطرح شده است. رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که ایران به‌عنوان یک جامعه تک صدایی نیست و دیدگاه‌های مختلفی در آن وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما خواهان روابط منطقی هستیم. این‌که حقوق مردم بحرین توسط گروهی خدشه دار شود و مردم از حقوق خود محروم شوند را نمی‌توانیم بپذیریم در عین حال حسن همجواری یک سیاست غیرقابل تغییر ایران است.

ایجاد تنش برای انحراف افکار عمومی

ظریف با بیان این‌که برخی با ایجاد تنش می‌خواهند مشکلات واقعی را منحرف کنند، تاکید کرد: ما مشکل زمامداری در جهان عرب داریم که به معنای ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی مردم است. وی با بیان این‌که منطقه ما نیازمند راهکار سیاسی است، عنوان کرد:‌ در راه نظامی، یک طرف برنده و یک طرف بازنده است و این راهکار جواب نمی‌دهد پس ناگزیر از یافتن راهکار سیاسی هستیم و باید مردم سوریه را که حق انتخاب دارند، تشویق کنیم. وزیر امور خارجه با بیان این‌که در سه چهار سال گذشته تمرکز روی یک فرد بود، افزود: این به معنای بازی برد و باخت است و هیچ کسی نمی‌تواند آن را به نتیجه برساند و مساله را طوری مطرح می‌کنند که باعث شکست می‌شود. بنابر این باید به جای تمرکز روی فرد، روی روش‌ها تمرکز کنیم.

باید اتحاد جهان اسلام را به غرب نشان داد

ظریف در برنامه‌های اولین روز سفر خود به پاریس در جمع سفرا و نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های اسلامی از 33 کشور جهان و برخی مقامات فرانسوی، با تاکید بر این‌که باید اتحاد جهان اسلام را به غرب نشان دهیم گفت: ما گرسنگی و تشنگی در ماه مبارک رمضان را تحمل می‌کنیم تا گرسنگی و تشنگی پناهندگان سوری در اقصی نقاط جهان را درک کنیم.

وی ضرورت اتحاد جهان اسلام را خاطرنشان کرد و افزود: در جهان اسلام نیاز داریم نشان دهیم چگونه می‌توانیم خودمان با افراط گرایی و تروریسم که اسلام و جهان اسلام را متاثر از خود کرده، مبارزه کنیم. ظریف گفت: ما باید به جای پر رنگ کردن اختلافاتمان نشان دهیم چگونه چالش‌های مشترکمان را به نام اسلام و برای توسعه کشورهای اسلامی و جامعه اسلامی داریم. وزیر امور خارجه با تاکید بر این‌که باید جهانی فکر کنیم که چگونه با بی عدالتی برای پیدا کردن پیروان جدید دین اسلام تلاش کنیم اظهار کرد: مهم‌ترین بی‌عدالتی، بی‌عدالتی علیه فلسطین است، ما باید در مقابل حملات و خشونت‌ها، اختلافاتمان را به حداقل برسانیم. ظریف با بیان این‌که همه ما نیاز داریم برای این مشکل کنار هم باشیم افزود: چرا که دین اسلام، یک دین منحصر به یک جغرافیا و یک منطقه نیست، ما به دینی تعلق داریم که اعتقاد دارد هر انسان مثل همه بشر است و کشتن یک انسان مثل کشتن همه انسان‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها