افغانستان سرزمینی کوهستانی است که در مرکز آسیا واقع شده است. جمعیت این کشور حدود 32 میلیون نفر بوده و تقریبا 99/8 درصد از مردم این کشور مسلمان هستند. اسلام با ورود اعراب، به این سرزمین آورده شد. افغانستان به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، دارای فرهنگ و نژادهای متعددی از جمله فارسی زبان‌ها (‌تاجیکی، هزاره و ایماق) و ترک زبان‌ها (ازبک و ترکمن‌ها) است.
کد خبر: ۹۱۵۹۷۱

استقبال از ماه عبادت و کاهش قیمت‌ها ماه رمضان میان مسلمانان افغانستان مانند دیگر مسلمانان جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افغان‌ها معمولا از چند روز پیش از شروع ماه رمضان به پیشواز می‌روند و روزه می‌گیرند. البته بیشتر خانواده‌ها مواد غذایی مورد نیاز سحری و افطار را از هفته قبل از شروع ماه رمضان می‌خرند و دولت هم به دلیل کمک به اقشار مختلف جامعه، تا حد امکان قیمت مواد غذایی را پایین می‌آورد. همچنین به دلیل اهمیت زیادی که برای ماه رمضان قائل هستند، اولین روز این ماه، تعطیل رسمی است.

گرمای طاقت‌فرسا

سال‌هایی که ماه رمضان با روزهای گرم سال متقارن می‌شود، روزه‌داران، روزهای سختی را سپری می‌کنند. در افغانستان در این روزها، دمای هوا به 40 درجه سلسیوس می‌رسد. به همین دلیل اداره‌های دولتی در این ماه، معمولا تا 3‌بعداز‌ظهر کار می‌کنند و تعطیل می‌شوند. مغازه و فروشگاه‌های دیگر هم تقریبا تا پس از افطار بسته می‌مانند.

عبادت و گفت‌وگو در مسجد

در این ماه، مردم بسیاری ـ البته بیشتر مردها ـ برای نماز و عبادت به مسجد می‌روند و کنار هم تا افطار می‌مانند و از مسائل مذهبی گرفته تا امور سیاسی و اجتماعی جامعه‌شان صحبت می‌کنند. هنگام افطار هم معمولا پسران کوچک خانواده از خانه برای پدران‌شان غذا به مسجد می‌برند. دیدن این که 60 تا بیش از صد پرس غذا به سوی مسجد محل روان می‌شود، موضوع اصلا عجیبی نیست.

افطاری برای فقرا

افغان‌ها هرگز فقرا را فراموش نمی‌کنند. در این ماه می‌توانید بسته‌های خوراکی متفاوتی ببینید که بین فقرا تقسیم می‌شود.

سفره‌ای خوش طعم

افغان‌ها هنگام افطار معمولا سفره رنگینی می‌چینند. از خوراکی‌های افطار می‌توان به خرما، آش شوربا، کباب، دوپیازه، مانتی، پلوی کابلی، نان بلانی، برنج، انواع و اقسام شیرینی‌ها، زولبیا و بامیه اشاره کرد.

خانه‌تکانی مادی و معنوی

ده روز آخر ماه رمضان برای مسلمانان افغان بسیار مهم است و این روزها را به عبادت بیشتری می‌گذرانند. بسیاری از مردم هم از این فرصت استفاده می‌کنند و مراسم اعتکاف به جا می‌آورند و قلب‌شان را از کینه‌ها پاک می‌کنند. آنها در این مدت کل قرآن را یک دور می‌خوانند. همچنین مردم، خود را از همین زمان برای جشن عید فطر آماده می‌کنند. درواقع آنها خانه‌تکانی می‌کنند و برای کودکان خود لباس‌های نو می‌خرند.

3 روز دیدار و شادی

جشن عید فطر در افغانستان سه روز است. در روز اول پیش از هر چیزی مسلمانان به دور هم جمع می‌شوند و نماز عید فطر را در مسجد یا خانه‌هایشان به جا می‌آورند و سپس سه روز جشن عید را شروع می‌کنند. روز اول به خانواده اموات اختصاص دارد. اگر در آن سال، خانواده‌ای یکی از اعضای خود را از دست داده باشد، اقوام و دوستان به دیدن آنها می‌آیند و ادای احترام می‌کنند. میزبان هم در مقابل با چای داغ و میوه‌های خشک از آنها پذیرایی می‌کند.

سپس اقوام و دوستان به خانه یکدیگر می‌روند و عید را شادباش و تبریک می‌گویند و از خدا می‌خواهند نماز و روزه‌هایشان را قبول کند. آنها در این مهمانی‌ها، شورنخود، کیک، کلوچه و جلابی به یکدیگر تعارف می‌کنند. بزرگ‌ترها هم به کودکان هدیه می‌دهند.

منبع: ‌muslimhands.org

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها