رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

هزینه دولت ، هر سال رو به فزونی/ بودجه فرهنگی بسیار ناچیز است

هفته گذشته مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دیدار با فعالان صنایع دستی از تخصیص ردیف بودجه 30 میلیارد تومانی به صنایع دستی برای نخستین بار در برنامه بودجه سال 95 خبر داد. با بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور درباره اثرات این اقدام گفت‌وگو کرده‌ایم:
کد خبر: ۹۱۵۸۱۵
تخصیص ردیف بودجه به صنایع دستی برای نخستین بار

در خبرها آمده بود برای نخستین بار ردیف بودجه به صنایع دستی اختصاص یافته است. آیا پیش از ادغام صنایع دستی با میراث فرهنگی نیز ردیف بودجه‌ای برای این حوزه تعریف نمی‌شد؟

زمانی که صنایع دستی سازمان مستقلی بود بودجه جدایی داشت. اما پس از ادغام باسازمان میراث فرهنگی بودجه مستقلی نداشت و تفکیک بودجه صنایع دستی همواره یکی از مشکلات ما به شمار می‌آمد. خوشبختانه دو سال پیش ما به همراه دیگر معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی بودجه‌ای با عنوان کمک‌های فنی اعتباری گرفتیم که بخشی از آن به صنایع دستی اختصاص یافت. در سال 94 ما تقاضای بودجه مستقل برای برخی از فعالیت‌های صنایع دستی کردیم که سازمان مدیریت با آن موافقت کرد.

این بودجه قرار است دقیقا در چه بخشی هزینه شود؟

مبلغ بودجه نزدیک به 28 میلیارد تومان است و برای برخی از فعالیت‌ها از جمله کمک به زیرساخت‌های دهکده صنایع دستی و روستاهای هدف و همچنین کمک به ترویج و گسترش آثار نشان ملی و همچنین کمک برای راه‌اندازی پایانه صادراتی و فعالیت‌هایی از این دست اختصاص یابد تا بتوانیم به صورت تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران و تجار قرار دهیم و بخشی از آن نیز به صورت وام بلاعوض در زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه زمانی این بودجه تأمین اعتبار می‌شود؟ آیا بخشی از آن در نیمه نخست امسال به دست معاونت صنایع دستی خواهد رسید؟

این پول در بودجه سال 95 مصوب شده است و در صورت تخصیص توسط سازمان مدیریت امیدواریم بخشی از این بودجه را در نیمه نخست سال جاری جذب کنیم.

این بودجه به بیمه شدن تعداد بیشتری از هنرمندان و صنعتگران کمک خواهد کرد؟

بحث بیمه از این بودجه جداست و هزینه‌های بیشتری را می‌طلبد. اما در این زمینه با سازمان تامین اجتماعی توافق کردیم تا در مقابل کسانی‌که ریزش داشتند، مانند هنرمندانی که از دنیا می‌روند یا کسانی‌که فعال صنایع دستی نبوده‌اند ولی با استفاده از این امکان بیمه شده بودند، با افراد جدید جایگزین کنیم. سه هزار اسم به تأمین اجتماعی داده‌ایم و امیدواریم کسانی‌که مستحق‌ بیمه هستند تحت پوشش قرار دهیم.

بودجه سال گذشته کمک‌های فنی اعتباری چه میزان بود؟

دو سال پیش سال بهتری بود و اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان در اختیار معاونت قرار گرفت و به کمک بانک عاملمان توانستیم 30 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار حوزه صنایع دستی قرار دهیم.اما سال گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی دولت این بودجه به پنج میلیارد رسید. امسال اگر این 28 میلیارد تأمین اعتبار شود، با توجه به تفاهمی که با بانک عاملمان داریم امیدواریم 50 میلیارد تومان اعتبار در اختیار هنرمندان بگذاریم.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها