محکومیت جهانی لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم

بحرین در گرداب سیاسی

سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم روحانی برجسته بحرینی، تحولات سیاسی این کشور را وارد مرحله تازه‌ای کرد. این اقدام تحریک‌آمیز که در ادامه اقدامات اخیر رژیم آل خلیفه صورت گرفت، واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از این کشور همراه داشت. از سوی دیگر پشتیبانی صریح دولت‌های عربی از این اقدام نشان داد که اساسا چنین تصمیمی به صورت مشترک و از پیش گرفته شده است. از این‌رو تحلیلگران بر این باورند که رژیم آل‌سعود به دنبال شکست‌های پی‌درپی خود، حاکمان ضعیف بحرین را تشویق به این کار کرده غافل از آن‌که آنها درهای جهنم را به روی خود باز می‌کنند.
کد خبر: ۹۱۵۷۷۰

کفن‌پوشان آماده‌اند

بحرین از سال 2011 شاهد سرکوب مخالفان بویژه مخالفان شیعه است که در این کشور خواستار برقراری رژیمی مشروطه هستند. رژیم حاکم بر این کشور روز دوشنبه در اقدامی عجیب و غیرعقلانی شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین را سلب تابعیت کرد. در واکنش به این اقدام بلافاصله شمار زیادی از مردم با پوشیدن کفن مقابل منزل وی تجمع کردند. همزمان با تجمع معترضان، از بلندگوی مساجد شهرک الدراز، محل سکونت شیخ عیسی قاسم شعار الله‌اکبر سر داده شد. شیخ عیسی قاسم نیز با خروج از منزل خود با فریاد الله‌اکبر و هیهات مناالذله به جمع معترضان پیوست. گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر معترضان کفن پوشیده بودند.

مجید مشغل، رئیس شورای علمای بحرین در جمع معترضان گفت: این عبای من است که می‌توانید به عنوان کفن به خانواده‌ام تحویل دهید. ما زندگی در کشوری را که شیخ عیسی قاسم در آن نباشد، نمی‌خواهیم.

از سوی دیگر یوسف ربیع، رئیس مرکز حقوق بشر این کشور ضمن محکوم کردن سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از سوی رژیم آل‌خلیفه، گفت: من از جامعه جهانی می‌خواهم قبل از آن‌که نظام بحرین مرتکب کشتار شود، مداخله کند. نظام بحرین مجوزهای کادر پزشکی را لغو کرده و نگرانی‌ها نسبت به یورش به تحصن‌کنندگان در منطقه الدراز وجود دارد. حزب «العمل» نیز ضمن محکوم کردن این موضوع، اعلام کرد: ملت ما از حقوقش و آیت‌الله قاسم دفاع خواهد کرد. ائتلاف «14 فوریه» نیز لغو تابعیت شیخ قاسم را محکوم کرد و خطاب به بحرینی‌ها گفت: اکنون زمان نشستن در منازل نیست، همگی برای یاری آیت‌الله قاسم به‌پا خیزید.

محکومیت جهانی

حزب‌الله لبنان ضمن محکوم کردن سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از سوی رژیم آل‌خلیفه، تأکید کرد این اقدام عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت. این حزب همچنین از مردم بحرین خواست تا خشم خود را نسبت به این اقدام آل‌خلیفه ابراز دارند. از سوی دیگر عبدالامیر قبلان، رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان نیز این اقدام را محکوم کرد و گفت: نقض‌هایی که علیه مردم بحرین صورت می‌گیرد، به حد یک فاجعه ملی رسیده است.

شیخ عفیف النابلسی و علی یاسین، از علمای لبنان نیز در بیانیه‌های جداگانه سلب تابعیت عیسی قاسم را محکوم کردند. حزب «توحید عربی» لبنان و «جبهه عمل اسلامی» این کشور نیز اقدام دولت بحرین را محکوم کردند.

در عراق، نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی در واکنش به این عمل گفت: آل‌خلیفه، بحرین را به سوی تنش مذهبی سوق می‌دهد.

وی در بیانیه‌ای افزود: سلب شناسنامه از شخصی که متولد و اهل بحرین است، اقدامی خطرناک برای وارد کردن بحرین به تنش مذهبی است. گروه النجباء عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام آل‌خلیفه را بشدت محکوم کرد و آن را نوع دیگری از تروریسم نامید. سیدعمار حکیم رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق نیز با ابراز نگرانی و تاسف از روند تحولات بحرین از سازمان ملل و اتحادیه عرب خواست تا در قضیه سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم دخالت کنند.

در پاکستان، شورای وحدت مسلمین سلب تابعیت آیت‌الله عیسی قاسم را شدیدا محکوم کرد. شفقت شیرازی، مسئول روابط خارجه این مجلس گفت: این دولت ظالم (نظام آل‌خلیفه) از هر حد و مرزی تجاوز کرده و در را به روی راهکارهای مسالمت‌آمیز بسته است.

وی افزود: اگر مداخله عربستان و دیکته‌های آل‌سعود و حمایت آمریکا و صهیونیست‌ها نبود، چنین اقدامی اتخاذ نمی‌شد.

واکنش در غرب؛ ابراز نگرانی آمریکا و سازمان ملل

در آمریکا، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما همچنان نسبت به سلب تابعیت شهروندان بحرینی به شکل «ظالمانه» و عواقبی که به دنبال خواهد داشت و خطرناک بودن احتمال بدون تابعیت ماندن این افراد شدیدا نگرانیم. در این بیانیه آمده است: نگرانی ما زمانی بیشتر شد که شنیدیم آیت‌الله عیسی قاسم قبل از این‌که تابعیتش سلب شود، قادر نبوده به اتهاماتی که به وی وارد کرده‌اند، پاسخ بدهد یا از طریق یک روند قانونی اعتراض کند. ما این پرونده را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم در برخورد با این پرونده خویشتندار باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما همچنین نگرانیم که این اقدامات به منحرف شدن بحرینی‌ها از مسیر اصلاح و آشتی بینجامد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای، اقدام بحرین در لغو تابعیت روحانی شیعه این کشور را «به‌طور قطع غیرقابل توجیه» خواند.

سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که تصمیم بحرین برای لغو تابعیت روحانی برجسته شیعیان بحرین طبق قوانین بین‌المللی مسلماً غیرقابل توجیه است.

همچنین دید‌بان حقوق بشر هم به این موضوع واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین این کشور را با روزهایی سخت مواجه خواهد کرد. مقامات بحرین درها را به روی اصلاح سیاسی می‌بندند و در عین حال آتش خشم مخالفان را برمی‌افروزند. سازمان آمریکایی‌ دموکراسی و حقوق بشر در بحرین نیز با صدور اطلاعیه‌ای تصمیم مقامات رژیم آل‌خلیفه در سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را اقدام علیه صلح داخلی در این کشور خواند.

شبکه خبری بی.بی.سی در گزارشی دراین‌باره نوشت: مشخص نیست که تبعات سلب تابعیت از شیخ عیسی چه خواهد بود و آیا دولت در نظر دارد او را از بحرین اخراج کند یا خیر. سلب تابعیت از عیسی قاسم بدون حکم دادگاه صورت گرفته است.

چندی پیش رسانه‌های بحرینی گفتند مقامات قضایی درصدد بررسی حساب بانکی شیخ قاسم هستند که مبلغی حدود ده میلیون دلار در آن نگهداری می‌شود. در واکنش به این خبر، شیخ قاسم با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن گفت: این حساب حاوی وجوهات شرعی است که در اختیار او قرار گرفته است. اکثر مردم بحرین شیعه هستند، اما حکومت در دست خاندان سلطنتی سنی است.

به گزارش فارس، درحالی که اعتراض‌ها به لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم ادامه دارد، دادگاه بحرین زمان برگزاری جلسه نهایی انحلال جمعیت «الوفاق» را چند ماه جلو انداخت. جلسه‌ نهایی این دادگاه قرار است 23 ژوئن (سوم تیر) برگزار ‌شود. پیش‌تر، دادگستری بحرین چهار ماه دیگر، یعنی 6 اکتبر را به عنوان موعد رسیدگی نهایی به پرونده جمعیت الوفاق برای صدور حکم قطعی تعیین کرده بود. دادگاه اداری بحرین 25 خرداد حکم تعلیق فعالیت‌های جمعیت «الوفاق» (بزرگ‌ترین جمعیت معارضان این کشور) را صادر و اموال آن را مصادره کرد.

حمایت کور از رژیم آل‌خلیفه

محکومیت جهانی اقدام آل‌خلیفه درحالی است که برخی کشورهای عربی بدون در نظر گرفتن عواقب این اقدام، از این رژیم حمایت کردند.

به گزارش اسکای‌نیوز عربی، وزارت خارجه مصر حمایت کامل خود را از اقدامات اخیر رژیم آل‌خلیفه از جمله لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم اعلام کرد.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات نیز در واکنش به این مساله در توییتر نوشت: تا کی باید صبر کرد برخی کشورها تحریک به خشونت کنند و به وحدت ملی و همبستگی مذهبی اخلال وارد کنند!؟ به نظر ما تصمیم دولت بحرین برای لغو تابعیت عیسی قاسم در این راستا بوده است. کابینه عربستان نیز در جلسه روز دوشنبه خود حمایت کشورش را از تمامی اقدامات حقوقی و قضایی که بحرین در سرکوب شهروندانش اتخاذ می‌کند، اعلام کرد. نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز حمایت خود را از اقدامات رژیم آل‌خلیفه علیه مخالفان اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها