با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، دوشنبه از 23 محصول دانش‌بنیان در زمینه‌های مختلف رونمایی شد.
کد خبر: ۹۱۵۶۰۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، صندوق نوآوری و شکوفایی، برای تولید این 23 محصول در زمینه‌های بیوفناوری، دارویی و صنعتی، بیش از 20 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت کرده است. با رونمایی این دوره، تعداد محصولات تجاری سازی شده با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به 163 محصول رسیده است.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این مراسم با تأکید بر این که خرید محصولات خارجی به معنای از دست دادن یک شغل در کشور است، گفت: کارآفرینی هیچ گاه با پول نفت تولید نمی‌شود، بلکه حاصل تلاش و کوشش مردمان یک کشور است.

وی با بیان این که ما باید خام‌فروشی نفت را فراموش کنیم و سرمایه‌گذاری‌ها روی نیروی انسانی باشد نه نفت و گاز، خاطرنشان کرد: قانون معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان از تیر امسال آغاز می‌شود.

چهارمین موشک نیوشپرد با موفقیت پرتاب شد

شرکت بلو اوریجن موفق به پرتاب چهارمین موشک نیوشپرد خود در راستای پروژه بازیابی موشک‌ها شد.

به گزارش مهر، شرکت بلو اوریجن در آزمایش پرتاب موشک نیوشپرد خود موفق شد آن را تا ارتفاع 101 کیلومتری از سطح زمین و در آسمان ایالت تگزاس آمریکا قرار دهد. سپس در حین پرواز بوستر از کپسول محل سرنشین‌ها جدا شد و به وسیله موتورهای خود در محل از پیش تعیین شده روی زمین فرود آمد. این موشک برای رساندن شش گردشگر فضایی به ارتفاع حدود صد کیلومتر از سطح زمین طراحی شده است. با رسیدن کپسول حامل گردشگران به ارتفاع صد کیلومتری از سطح زمین، تجربه بی‌نظیر در فضا قرار گرفتن را می‌توان حس کرد. موشک نیوشپرد برای باز گرداندن کپسول حامل گردشگران خود هنگام قرار گرفتن روی زمین از دو چتر نجات استفاده می‌کند که سرعت آن به هشت کیلومتر در ساعت کاهش پیدا می‌کند. طراحی موشک‌هایی که قابلیت بازیابی پس از قراردادن سفینه‌های فضایی در مدار زمین را داشته باشند از اهداف بسیاری از شرکت‌های فضایی است که منجر به کاهش هزینه‌های فضایی می‌شود و می‌توان از این فناوری در راستای رونق گردشگری فضایی در آینده بهره برد.

نخستین محقق خاورمیانه در فهرست دانشمندان یک درصد برتر روانپزشکی

دکتر شاهین آخوندزاده، معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم‌مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین گزارش (ISI-ESI) برای نخستین بار در ایران و خاورمیانه در رشته روانپزشکی در جمع دانشمندان یک درصد برتر جهان قرار گرفت.

به گزارش جام‌جم از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، از بین 35 محقق کشورمان که در جمع دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار دارند 17 نفر از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. 30 نفر از دانشمندان یک درصد برتر در رشته فارماکولوژی، دو نفر در رشته بالینی، دو نفر در رشته پزشکی اجتماعی و یک نفر در رشته روانپزشکی فعالیت دارند.

پایگاه Essential science indicators )ESI ) هر دو ماه یکبار محققان یک درصد برتر رشته‌های علوم پزشکی و غیرپزشکی را معرفی می‌کند. به اعتقاد برخی محققان با افزایش تعداد دانشمندان کشورمان در این عرصه نزدیک‌شدن کشورمان به هدف مرجعیت علمی در منطقه تحقق بیشتری خواهد یافت.

دکتر شاهین آخوندزاده سال 1374 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته نوروسایکوفارماکولوژی بالینی از دانشکده پزشکی دانشگاه گلاسگو انگلستان شد. سپس تحصیلات فلوشیپ خود را در رشته Neuroscience دانشگاه پاریس فرانسه در سال 1378 به پایان رساند. وی اکنون به عنوان عضو هیأت علمی و استاد گروه روانپزشکی در گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی مشغول به فعالیت است.

درمان سرطان پستان با نانوحامل‌های پلیمری

محققان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انجام پژوهشی آزمایشگاهی تلاش کردند کارایی روش شیمی‌درمانی برای درمان سرطان پستان را بهبود بخشند. استفاده از این نانوحامل‌ها در محیط شبیه‌سازی‌شده بدن انسان، نتایج جالب‌توجهی داشته است.

به گزارش جام‌جم از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، سرطان پستان با حدود سالانه یک میلیون مبتلا، رایج‌ترین سرطان تشخیصی در زنان و عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان میان آنهاست. فاطمه سادات طباطبایی میرک‌آباد، محقق طرح، ضمن اشاره به کورکومین به‌عنوان یک ماده ضدسرطانی موجود در ریشه‌ گیاه زردچوبه، درخصوص اهداف دنبال شده در این طرح گفت: کورکومین، پلی‌فنلی طبیعی با خواص ضدسرطانی متعدد است که به دلیل حلالیت کم در آب، دسترسی زیستی پایین، تخریب و متابولیسم سریع می‌تواند به کمک یک نانوحامل مناسب، رهایش مناسبی داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر کورکومین خالص و نانوکپسوله شده و مقایسه‌ اثر این دو روش دارورسانی به سلول‌هاست. استفاده از نانوحامل سنتز شده در این طرح به‌منظور دارورسانی کورکومین به سلول‌های سرطانی، موجب کاهش هزینه‌ درمان، کاهش عوارض جانبی دارو، افزایش مدت‌زمان دارورسانی به سلول سرطانی و کاهش دفعات مصرف دارو خواهد شد.

ماهواره حرفه‌ای ایرانی تا 1404 در مدار ژئو قرار می‌گیرد

معاون سازمان فضایی ایران، هدف نهایی حوزه فناوری فضایی را ساخت ماهواره بومی سنجشی حرفه‌ای و در کلاس ماهواره‌های جهانی عنوان کرد که تا کمتر از 10سال آینده در مدار بالای زمین (ژئو) قرار گیرد.

محمدهمایون صدر در گفت‌وگو با مهر، تاکید کرد: ماهواره‌هایی که اکنون در کشور ساخته شده و به فضا پرتاب می‌شود به نوعی، آزمایشی و برای توسعه فناوری فضایی است تا در نهایت در سال 1404 دو ماهواره حرفه‌ای بومی را به فضا پرتاب کنیم.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌ریزی 10 ساله برای ساخت دو ماهواره سنجش از دور و مخابراتی در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: پروژه ماهواره سنجشی با هدف ساخت و بومی‌سازی ماهواره‌ای با تصاویر حرفه‌ای و دقت بالا در دستور کار قرار دارد و پروژه ماهواره مخابراتی نیز ماهواره‌ای حرفه‌ای در کلاس جهانی خواهد بود که امیدواریم تا پایان چشم‌انداز (1404 ) به آن دست یابیم.

صدر در مورد برنامه‌های پرتاب ماهواره‌هایی قبل از این هدف نهایی، گفت: در سال جاری شاهد پرتاب یک ماهواره سنجشی خواهیم بود و سال آینده نیز یک یا دو ماهواره را به فضا پرتاب می‌کنیم که اینها به ما کمک می‌کند تا فناوری به دست آمده را تثبیت کنیم و در نهایت بتوانیم ماهواره‌ای را بیش از چند ماه در مدار داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها