بدون اشاره به زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی

حمایت اتحادیه اروپا از خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: کشورهایی که نقش مهمی در روابط بین المللی دارند هنوز پیمان منع جامع آزمایش هسته ای را امضاء یا تصویب نکردند.
کد خبر: ۹۱۳۳۰۵
حمایت اتحادیه اروپا از خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای

به گزارش جام جم آنلاین ، فدریکا موگرینی در بیستمین سالگرد امضاء شدن پیمان منع جامع آزمایش هسته ای گفت: الان فرصت خوبی است دستاوردهای بیست سال گذشته را ارزیابی کنیم. ما نیاز داریم تلاش بیشتری کنیم و اتحاد بیشتری داشته باشیم و به خاطر آوریم که این پیمان هنوز اجرا نشده است. ما از هدف خود دست برنداشته ایم. اتحادیه اروپا از این پیمان و سازمان مربوطه حمایت کرده است. ما خواهان ورود این پیمان به مرحله اجرا در سطح جهانی هستیم. همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا آن را تصویب کرده اند و ما قویا متعهد به دنبال کردن همه اهداف این پیمان هستیم. بحران های بسیاری که با آنها مواجه هستیم نمی تواند توجه ما را از این هدف منحرف کند بلکه برعکس فوریت بیشتری به این هدف بخشیده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: زمانی که پیمان منع جامع آزمایش هسته ای بیست سال پیش در سازمان ملل متحد امضاء شد، جهان دهه ها آزمایش هسته ای را تجربه کرده بود. این معاهده پس از دهه های سخت در دوران جنگ سرد به ما این امید را داد که در حقیقت داشتن جهانی توام با صلح و همکاری بیشتر امکان پذیر است. از سپتامبر 1996 دستاورد زیادی حاصل شده است. صد و هشتاد وسه کشور پیمان منع جامع آزمایش هسته ای را امضاء و صد و شصت و چهار کشور آن را تصویب کردند. این بیانگر حمایت قوی بین المللی از این معاهده و اهداف آن است. همه کشورهای دارای سلاح هسته ای هم این پیمان را امضاء و تصویب یا از توقف آزمایش هسته ای تبعیت کرده اند. رژیم بی سابقه راستی آزمایی هسته ای در بخش تحقیق در سطح جهانی ایجاد شده است و هرچند که پیمان منع جامع آزمایش هسته ای به مرحله اجرا نرسیده است،این رژیم به صورت موثر در حال استفاده است. پیمان منع جامع آزمایش هسته ای با وجود اجرایی نشدن به صورت کامل، رژیم بین المللی منع تکثیر و تلاش های ما در جهت خلع سلاح هسته ای در سطح جهانی را تقویت کرده است.

وی گفت: ما همزمان باید چالش های بزرگی را حل کنیم. حذف کامل آزمایش سلاح هسته ای و انفجارهای هسته ای هنوز حاصل نشده است. خطر چنین انفجارهایی هنوز وجود دارد. آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی در ژانویه 2016 و همچنین آزمایشات هسته ای دیگر در 2009،2006 و 2013 بیانگر این خطر است. اتحادیه اروپا و جامعه بین المللی تمام این آزمایشات را قویا محکوم کرد. معاهده منع تکثیر همچنان سنگ بنای رژیم منع تکثیر هسته ای در سطح جهان باقی مانده است. کنفرانس بازبینی این پیمان در سال گذشته نتوانست برای سند نهایی به اجماع دست یابد. این پیمان با وجود گذشت بیست سال هنوز نتوانست وارد مرحله اجرایی شود.کشورهایی که نقش مهمی در روابط بین المللی دارند هنوز این پیمان را امضاء یا تصویب نکردند. همه ما مسئولیت داریم تا امضاء و تصویب این پیمان را تسهیل کنیم.

موگرینی افزود: امضاء و تصویب پیمان منع جامع آزمایش هسته ای می تواند گامی مهم برای کشورهایی باشد که می خواهند بیشتر به جامعه بین المللی ملحق شوند. ما وظیفه داریم این معاهده را به شهروندان در سراسر جهان توضیح دهیم. شهروندان عادی در نهایت می توانند قویترین حامیان این معاهده باشند. این معاهده می تواند منجر به افزایش اعتماد در جامعه بین المللی گردد و چنین اعتمادی می تواند در زمینه های به غیر از منع تکثیر هسته ای و خلع سلاح نیز تاثیر مثبت گذارد. این مسئله به خصوص در مناطق سخت و شکننده مانند خاورمیانه (غرب آسیا) صادق است. اتحادیه اروپا از اهداف خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و دیگر تسلیحات کشتار جمعی حمایت می کند. در خاورمیانه می تواند از راه تصویب پیمان منع جامع آزمایش هسته ای به وسیله کشورهایی باقیمانده در منطقه که آن را هنوز تصویب نکردند، منطقه عاری از آزمایش هسته ای به وجود آید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا بیش از ده سال از طریق کمک های داوطلبانه همواره از تقویت رژیم راستی آزمایی سازمان منع جامع آزمایش هسته ای حمایت کرده است. اتحادیه اروپا در اکتبر گذشته درباره کمک اضافی سه میلیون یورویی در این زمینه تصمیم گرفت. این کمک های مالی برای کمک به برخی طرح های حساس که منجر به افزایش ظرفیت های این سازمان می شود،شروع شده است.ما به کمک یکدیگر می توانیم راه را برای اجرای این پیمان هموار کنیم. قرار است درباره این موضوع در نشست کمیته امور خارجی در هفتم جولای 2016 گفتگو شود. تهدیدات برای صلح جهانی از جمله در منطقه ما در حال افزایش است. اکنون زمان آن است تلاش های خود را دوچندان کنیم و شاهد انفجار هسته ای نباشیم. سران جهانی در نشست تاریخی گروه هفت در هیروشیما درباره هدف جهانی بدون تسلیحات هسته ای متعهد شده اند. چنین رویایی باید با اقدام و سیاست های قوی همراه شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها