سوالات خود را به clickhelp@jamejamonline.ir ایمیل کنید تا پاسخگوی شما باشیم. ذکر نام، نام خانوادگی و نشانی شهر یا روستای محل اقامت خود را فراموش نکنید، زیرا به سوالات بدون نام و مشخصات پاسخ داده نمی شود.برای ارتباط بیشتر با ضمیمه فناوری روزنامه جام‌جم، کانال کلیک را در تلگرام به آدرس clickjamejam @دنبال کنید.
کد خبر: ۹۱۲۳۲۳

واعظی: من یک Apple ID با مشخصات کشور سوئد دارم و می‌خواهم آن را به آمریکا تغییر دهم. چگونه این‌ کار امکان‌پذیر است؟

کلیک: انجام این کار ساده است، اما به عواقب آن باید توجه داشته باشید. به‌عنوان مثال چنانچه اپلیکیشنی فقط برای سوئد ارائه شده و روی دستگاه شما نصب باشد مطمئنا نسخه‌های به‌روزرسانی را از مارکت آمریکا دریافت نخواهد کرد، چراکه این اپلیکیشن در مارکت آمریکا وجود ندارد. همچنین در صورتی‌که در حساب کاربری اپل شما مبلغی به‌عنوان اعتبار باقی‌مانده باشد انجام این کار امکان‌پذیر نیست.

برای تغییر کشور اختصاص یافته به اپل آی‌دی باید مراحل زیر را در یکی از دستگاه‌های خود همچون آیفون اجرا کنید:

1 ـ ابتدا از فهرست برنامه‌ها روی Settings فشار داده و به بخش iTunes & App Stores وارد شوید.

2 ـ روی اپل آی‌دی خود فشار داده و در صورت نیاز رمز آن را برای تائید هویت وارد کنید.

3 ـ روی Country/Region فشار داده و کشور موردنظرتان را انتخاب کنید.

توجه: پس از تغییر کشور باید بدانید فقط می‌توانید از گیفت‌کارت‌های همان کشور برای خرید اپلیکیشن استفاده کنید.

احمد ناظمی شادباش از مازندران: دهم فروردین امسال ویروس‌هایی با عناوین: !RecoveR!-szjsw++.HTML

!RecoveR!-szjsw++.PNG

!RecoveR!-szjsw++.TXT

در محتواهای موجود در همه‌ درایوهای رایانه‌ام به‌طور همزمان ظاهر شدند. پس از پاک کردن همه پوشه‌ها متوجه شدم تمام فایل‌های متنی، پاورپوینت، عکس‌ها و ویدئوها آسیب دیده و باز نمی‌شوند. با توجه به این‌که این فایل‌ها برایم اهمیت دارند، چگونه می‌توانم به اطلاعات اولیه دست یابم؟

کلیک: متاسفانه از روی نام فایل‌های ارسالی نتوانستیم ویروس را تشخیص دهیم، اما مطمئنا رایانه شما به نوعی از بدافزارهای باجگیر آلوده شده که اطلاعات مختلف را در فرمت‌های گوناگون اعم از txt, .doc, .ppt, .jpg, .avi و... رمزگذاری کرده و مانع دسترسی شما به این اطلاعات می‌شوند. در اولین اقدام ‌باید از بوت کردن رایانه در سیستم‌عامل اصلی ممانعت کرده و رایانه را خاموش کنید، سپس با استفاده از دیسک‌های بوت یک کپی از اطلاعات (حتی رمزنگاری شده‌ها) در هارد‌دیسکی مجزا تهیه کنید تا در صورت نیاز و در شرایطی که امکان بازگشایی رمز اطلاعات وجود داشت بتوانید عملیات رمزگشایی را اجرا کنید.

در ادامه باید سیستم‌عامل رایانه را بوت کرده، نرم‌افزار Malwarebytes Anti-Malware را نصب و رایانه خود را به‌طور کامل اسکن کنید. پس از اتمام عملیات اسکن توسط این برنامه و پاکسازی بدافزارها از روی رایانه، نرم‌افزار امنیتی دیگری همچون Kaspersky Antivirus را نیز روی رایانه نصب کنید تا مانع از فعالیت بدافزارها روی رایانه شوید.

در ادامه تنها کار باقیمانده بازیابی اطلاعات از دست رفته است که در این شرایط می‌توانید از نسخه‌های پشتیبان اطلاعات خود کمک بگیرید و در صورتی‌که نسخه پشتیبانی از اطلاعات خود در اختیار ندارید می‌توانید از قابلیت Restore در ویندوز یا برنامه Shadow Explorer کمک بگیرید.

در پایان نیز این نکته را یادآور می‌شویم که بسیاری از بدافزارهای باجگیر از الگوریتم‌های پیچیده رمزنگاری برای قفل کردن اطلاعات شما استفاده می‌کنند و بازگشایی رمز آنها تقریبا غیرممکن است! پس نسخه کپی از اطلاعات قفل شده شما، با این امید که شاید روزی الگوریتم رمز بدافزار شکسته شود ممکن است برای شما مفید و قابل بازیابی باشد.

محمد یحیی استقامت از قم:

دو سوال مهم دارم:

1 ـ حدود هفت روز است استفاده از CPU در رایانه ام توسط پردازش Explorer.exe بشدت بالا رفته تا جایی که گاهی حدود 60 درصد از CPU را حتی در شروع ویندوز درگیر می‌کند و باعث کندی شدید سیستم می‌شود. همچنین وقتی مرورگر کروم و فایرفاکس را که نسخه‌های به‌روز آنها نصب است اجرا می‌کنم، آنها نیز CPU را به‌شدت درگیر می‌کنند. آیتم‌های امنیتی مختلف روی سیستم نصب و به‌روز هستند و سیستم بدافزاری ندارد.

2 ـ پرسش دوم در مورد NetBios است. فایروال نصب شده روی سیستم، پشت سر هم از من برای اتصال نت بایوس به آی‌پی‌های مختلف اجازه می‌خواهد که گاهی به 30 تا 40 اجازه در دقیقه می‌رسد! با جستجو در گوگل متوجه شدم اگر در شبکه‌ای قرار ندارم، نت بایوس را غیرفعال کنم تا از گزند هکرها در امان باشم. همین کار را انجام دادم و مشکل مجوزهای فایروال برطرف شد، اما پس از هفت روز دوباره آن را فعال کردم و دوباره داستان مجوزها تکرار شد.

کلیک: مشکلات شما کمی پیچیده است و نمی‌توان به‌راحتی و بدون بررسی سیستم درباره آن نظر داد. در این مورد فقط می‌توانیم برخی احتمالات را ارائه کنیم و امیدواریم مشکل با بررسی همین موارد حل شود:

1 ـ فایل‌های موجود در دسکتاپ رایانه را بررسی کنید. در موارد زیادی وجود یک عکس یا فیلم که دانلود ناقصی داشته یا صدمه دیده‌اند موجب می‌شود پردازش اکسپلورر افزایش یابد. این افزایش پردازش می‌تواند موجب درگیر شدن مرورگرهای شما نیز باشد و توجه داشته باشید پردازش Explorer.exe مربوط به مرورگر اینترنت اکسپلورر نیست، بلکه این پردازش رابط کاربری ویندوز را تشکیل می‌دهد.

2 ـ این‌طور که مشخص است نت‌بایوس در سیستم شما درخواست‌هایی را به آی‌پی‌های مختلف ارسال می‌کند و باتوجه به تصاویری که برای ما ارسال کردید این درخواست‌ها اغلب مربوط به وبگردی شما می‌شود و مشکل هرچه هست از نت‌بایوس، تنظیمات ویندوز یا تنظیمات فایروال و حتی سرور DHCP مودم/روتر است. برای رفع این مشکل می‌توانید پورت 137 و 138 را در تنظیمات فایروال باز بگذارید، اما راه‌حل پیشنهادی در این موارد نیز غیرفعال کردن نت‌بایوس است که شما نیز آن را به‌کار برده‌اید. چنانچه فعال‌سازی نت‌بایوس برای دسترسی به رایانه‌های داخل شبکه محلی یا دیده شدن در شبکه‌محلی مورد نیاز است ‌باید گزینه‌ Default در تنظیمات WINS فعال باشد. (اگر گزینه‌ Enable NetBIOS over TCP/IP فعال است آن را به گزینه‌ Default تغییر دهید)

در صورتی‌که با فعال بودن گزینه‌ Default نیز پیغام‌های ارسال درخواست به آی‌پی‌های مختلف مشاهده می‌شود ممکن است در تنظیمات شبکه یا آی‌پی‌های اختصاص یافته به کارت شبکه شما مشکلی وجود داشته باشد، چراکه در صورت بروز مشکل، این گزینه به حالت فعال سازی نت‌بایوس تغییر یافته و باعث ارسال درخواست‌های پیاپی می‌شود.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر بانک اطلاعاتی، نسخه نرم‌افزار فایروال مورد استفاده را نیز به‌روز کنید، زیرا ممکن است نرم‌افزار شما در اجرا روی ویندوز 10 مشکلاتی در پی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها