در نیمه نخست خردادماه جاری، هیاتی رسانه‌ای متشکل از روزنامه‌نگاران ایتالیایی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف شبکه بین‌المللی سحر با فرآیند تولید و پخش اخبار و برنامه‌های تلویزیونی در این شبکه آشنا شدند. آنان در این بازدید، جامعه جهانی را نیازمند و تشنه وجود اطلاعاتی صحیح و سالم از طرف رسانه‌هایی پاک و راست‌گفتار دانستند.
کد خبر: ۹۱۱۸۷۰

به اذعان آنان، اگرچه جهان غرب با فراوانی بیش از حد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و حتی اینترنتی روبه‌روست، اما تشخیص اخبار صحیح و مورد وثوق از رویدادهای جهان به یک چالش برای مخاطبان رسانه‌های غربی تبدیل شده است.

به این مطلب باید بازدید مسئولان و اهالی رسانه کشورهای ترکیه و بوسنی را هم که چندی پیش اتفاق افتاد، اضافه کرد و همچنین اقبالی که شبکه‌های سحر اردوزبان، فرانسوی، کردی، بوسنیایی، آذری و انگلیسی در میان مخاطبان خود یافته‌اند.

بهانه این یادداشت، پرداختن به شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی که 24 ساعته تولید محتوا و خبر می‌کنند، نیست. چه بسا که در وصف این امور می‌توان بسیار قلمفرسایی کرد. اما قطع یقین، این موضوع نمی‌تواند هدف غایی و ارزشی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از رسانه‌های بین‌المللی 24 ساعته باشد. در این صورت، هستند رسانه‌هایی که بی‌اغراق هم از نظر فنی و هم عوامل مالی و نیروی انسانی بسیار توسعه‌یافته‌تر از شبکه‌‌های برون مرزی رسانه ملی هستند.

آنچه برای رسانه ملی، مدیران و کارکنان آن به عنوان یک هدف غایی و ارزش نهایی مطرح است و به آن می‌بالد، اطلاع‌رسانی صحیح و پاک است. به عبارت دیگر خبررسانی پاک در این وانفسای خبرپراکنی بنگاه‌های جهانی یک هنر و بلکه رسالت و امری مقدس است.

بنگاه‌های خبرپراکنی که از آنها به عنوان امپریالیسم رسانه‌ای هم یاد می‌شود، به طور انحصاری در اختیار کشورهایی است که روزگاری استعمارگر بودند و با زور اسلحه و نبرد سخت و به صورت فیزیکی در کشورهای دیگر حضور داشتند و امروزه حضور و نفوذشان به صورت مجازی، نبرد نرم و فرهنگی ادامه دارد. لذا این رسانه‌ها با مدیریت جریان به اصطلاح آزاد اطلاعات، درصدد هدایت و مدیریت افکار مردم جهان هستند تا جهانیان، آن‌طور بیندیشند که آنان می‌خواهند و آن‌گونه رفتار کنند که صاحبان رسانه‌های قدرت می‌پسندند.

در این میان، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه ملی بخصوص در حوزه بین‌الملل و برون‌مرزی توانسته‌اند جریان جهانی اخبار و اطلاع‌رسانی یکسویه شمال ـ جنوب را به چالش بکشند و با اطلاع‌رسانی صحیح و پاک، عامل بیداری ملت‌ها و هشیاری دولت‌ها در زمان حال شوند. برنامه‌های تلویزیونی اعم از فیلم‌ها، سریال‌های خانوادگی و حتی انیمیشن‌های کودکانه طوری طراحی و ساخته می‌شوند که حفاظت از سلامت اخلاق فردی و اجتماعی مخاطب را سرلوحه خود قرار داده‌اند. شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی برعکس رسانه‌های غربی که بیشتر به نظام سرمایه‌داری پر و بال می‌دهند، به انعکاس اخبار جوامع مظلوم و آسیب‌پذیر می‌پردازند تا جهان از حالت تک صدایی خارج شود. لذا این‌گونه اطلاع‌رسانی رسانه ملی بالاتر از یک فرآیند صرف خبررسانی، به یک هنر در مدیریت اخبار و افکار شباهت دارد.

محمد زندکریمخانی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها