چندی پیش خبری مبنی بر ارتباط برخی مشاغل با سرطان‌های مختلف در رسانه‌ها مطرح شد؛‌ موضوعی که برخی آن را واقعیت و برخی بزرگنمایی می‌دانند و بر این باورند که نمی‌توان به قطعیت گفت، فلان شغل مثلا با سرطان پوست مرتبط است. وقتی بحث انتخاب شغل مطرح می‌شود، بدون شک بیشتر افراد به درآمد و مزایای آن توجه می‌کنند تا تاثیرش بر سلامت در حالی که از مدت‌ها پیش، ارتباط انواع سرطان بویژه سرطان خون، ریه، مثانه و پوست با بعضی مشاغل مطرح شده است.
کد خبر: ۹۱۱۶۰۲

بد نیست بدانید سرطان‌های شغلی 4 تا 20 درصد سرطان‌های شایع را تشکیل می‌دهند، هرچند تا حدی نیز قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال در صورت مواجهه کشاورزان و البته باغبانان با سموم و آفت‌کش‌ها تحت شرایط کنترل نشده و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی عوارضی ایجاد خواهد شد که با سردرد، التهاب پوست و چشم، خستگی به همراه تهوع و استفراغ بروز می‌کند و در صورتی که میزان مواجهه بالا باشد، می‌تواند باعث ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش شود. در عین حال، سرطان پوست مشکل شایعی است که سلامت کشاورزان را به خطر می‌اندازد چراکه این افراد ساعت‌های زیادی را زیر نور خورشید مشغول کار هستند و درصد بسیار کمی از آنها از کرم ضدآفتاب، کلاه و لباس‌های پوشیده برای حفاظت از پوست در مقابل آفتاب استفاده می‌کنند.

همچنین هوای موجود در جایگاه‌های بنزین پر از بخارات بنزین است که ترکیبات سرطانزایی تولید می‌کند و بدون شک، تنفس چنین هوای مسمومی، کارکنان پمپ بنزین را در معرض انواع بیماری‌های ریوی مثل برونشیت، آسم، تورم مجاری تنفسی فوقانی، عفونت‌های ریوی و از همه مهم‌تر سرطان ریه و سرطان خون قرار می‌دهد. در این میان، مشاغل غیردفتری دیگر را هم نباید نادیده بگیریم. فرض کنید، قرار است بیش از 10ساعت در روز بی‌وقفه در آلوده‌ترین نقاط شهر مشغول کار باشید و هوای آلوده تنفس کنید.

این وضعیت سلامت ماموران راهنمایی و رانندگی، راننده‌های تاکسی و اتوبوس و البته فروشنده‌های سیار مستقر در خیابان‌ها را در معرض ابتلا به سرطان خون و ریه قرار می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود، این افراد در طول مدت کار از ماسک فیلتردار ویژه استفاده کنند و مصرف شیر، لبنیات و ماهی را در برنامه غدایی روزانه بگنجانند زیرا مصرف این مواد غذایی تاثیر منفی آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

حتی شاید شما به عنوان مسافران همیشگی مترو جزو طرفداران این سیستم حمل و نقل زیرزمینی باشید، اما روی دیگر سکه خطراتی است که سلامت کارکنان مترو را تهدید می‌کند. به عنوان مثال، اثرات زیان‌آور میدان مغناطیسی روی بدن افراد شاغل در این حرفه را نمی‌توان نادیده گرفت که می‌توانند زمینه ابتلا به سرطان را فراهم کنند. همچنین استفاده از مواد صنعتی آزبست‌دار قطارهای مترو در بسیاری از کشورها و وجود گرد و غبار و آلودگی هوا به دلیل نداشتن تهویه مناسب، ازجمله عواملی است که احتمال بروز مشکلات مختلف مثل بیماری‌‌های تنفسی بویژه آسم و از همه مهم تر انواع سرطان ریه و خون را افزایش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها