رییس اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با جام جم آنلاین بیان کرد :

پیش بینی قیمت سکه و طلا در کشور / تعطیلی 15 درصدی طلا فروشی ها

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت : به دلیل رکود حاکم بر بازار، طلا دیگر کالای اقتصادی نیست و رویکرد مردم در خرید طلا نسبت به گذشته تغییر یافته است .
کد خبر: ۹۰۹۸۹۵
پیش بینی قیمت سکه و طلا در کشور / تعطیلی 15 درصدی طلا فروشی ها

محمدکشتی‌آرای در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین گفت :در حال حاضر حدود 32 هزار واحد طلافروشی در کشور و حدود 3 هزار و 700 واحد طلافروشی در تهران وجود دارد که 2 هزار و 900 واحد آنها از مجوز و پروانه کسب برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر برخی از واحدهای طلافروشی به‌علت رکود موجود در بازار و عدم توان در پرداخت مالیات تعطیل شده است،‌ اظهار کرد: از سال 88 تا سال 90 -91 اتفاق عجیبی در حوزه اقتصاد ایران و جهان پیش آمد و قیمت طلا به یکباره افزایش پیدا کرد . با چنین روندی هر کس اقدام به خرید طلا می کرد سود سرشاری می برد و این باعث شد تا طلا از یک کالای مصرفی و سرمایه ای به کالای اقتصادی تبدیل شود. اما در دو سه سال گذشته با ثابت ماندن قیمت طلا دیگر خرید طلا سود آور نبود و حتی موقع فروش به دلیل کسر اجرت ،خریدار ضرر و زیان هم کرد و همین موضوع باعث شد تا مردم تفکرشان در رابطه با استفاده از طلا تغییر دهند.

به گفته کشتی آرای از بین رفتن نوسانات قیمت که خود عامل مثبتی است، برای این صنف به شکلی منفی تاثیرگذار بوده است. وی افزود : کاهش مصرف طلا با عث شد تا در فاصله سال 93 تا 94 در خود تهران 700 واحد طلافروشی ودر کل کشور 12 تا15 درصد طلا فروشی ها به خاطر اینکه دخل و خرجشان با هم همخوانی نداشت تعطیل شوند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر به دو عامل اصلی در مورد بسته شدن طلا فروشی‌ها اشاره کرد و گفت : عامل اول اینکه رکود اقتصادی در همه بخش‌های اقتصادی کشور جریان دارد و طبیعتا طلافروشی‌ها را نیز درگیر کرده است. دومین عامل مسائل مالیاتی و جفت‌وجور نشدن دخل‌وخرج این واحدهاست. هر واحد اقتصادی وقتی هزینه‌هایش بیشتر از درآمدش باشد، تعطیل خواهد شد. طلافروشی‌ها نیز ازجمله صنوفی هستند که دخل و خرج‌شان جور نشده‌است.

وی تغییر فرهنگ مصرفی جامعه را درکاهش خرید طلا موثر دانست و خاطر نشان کرد : سه سال است که طلا دیگر نوسان شدیدی ندارد و برای سرمایه‌گذاری از آن استفاده نمی‌شود.کسی که طلا می‌خرد باید برای مصرف بخرد و مصرف هم کاهش پیدا کرده است و واحدهای تولیدی امکانی برای کار ندارند.

کشتی آرای وضعیت طلا و قیمت ها در سال 95 را منوط به شرایط اقتصادی جهان و کشور دانست و گفت : امیدواریم شرایط به گونه ای باشد تا تحرکی در بازار ایجاد شود .

وی همچنین در مورد تاثیر ماه رمضان بر بازار طلا گفت :قیمت طلا در این ماه تغییری نمی کند و بستگی به قیمت جهانی طلا دارد ودر بحث سکه نیز چون تقاضای خاصی در بازار وجود ندارد بنابراین شاهد تغییری درآن نخواهیم بود .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها