تا قبل از دهه 80 برنامه‌های صداوسیما در ایام ماه مبارک رمضان به پخش سخنرانی‌های مذهبی، آواهای ملکوتی قرآن کریم، دعوت به عبادت، فعالیت‌های فرهنگی مساجد و برنامه‌های گفت‌وگومحور با موضوع مباحث دینی اختصاص داشت، اما به مرور مدیران و برنامه‌سازان جای خالی مجموعه‌های متنوع تلویزیونی و متناسب با این ایام را خالی دیدند و همین بهانه‌ای برای شروع ساخت و پخش سریال‌های مناسبتی برای ماه رمضان شد.
کد خبر: ۹۰۹۷۵۷

شاید تصمیم‌گیران در نقطه عطف این اقدام فکر نمی‌کردند تولید سریال‌های متنوع با محوریت مباحث اسلامی و دینی تا این اندازه بتواند نظر مخاطبان جعبه جادویی را جلب کند، اما پخش سریال‌های رمضانی توانست طیف گسترده‌ای از مخاطبان را درگیر کند، حتی ساعاتی پیش از اذان مغرب با کاهش محسوس حجم ترافیک روبه‌رو بودیم که این نشان‌دهنده توانایی سیما در جذب مخاطب به شکل گسترده است.

تنوع موضوعی در بین آثار تولید شده برای ماه مبارک رمضان با استقبال گسترده مخاطبان روبه‌رو شد که از خصوصیات مثبت این مجموعه‌های مناسبتی است. از دیگر ویژگی‌های سریال‌های ماه رمضان می‌توان به ظهور موضوعات ماورایی اشاره کرد که در این ارتباط می‌توان به سریال‌های کمکم کن، او یک فرشته بود، آخرین گناه، روز حسرت، اغما، صاحبدلان، پنجمین خورشید، ملکوت، سی‌امین روز، پنج کیلومتر تا بهشت، سقوط یک فرشته و... اشاره کرد.

هریک از این آثار با بهره بردن از یک قصه متفاوت و حضور بازیگران و کارگردانان حرفه‌ای، باعث داغ شدن تنور جریان رقابت در سریال‌های ماه رمضان شدند. البته رسانه ملی در کنار سریال‌ها از برنامه‌های ترکیبی خوب هم غافل نشد و «ماه عسل» نمونه یک برنامه جذاب و دیدنی است، اما در کنار موفقیت رسانه ملی در این حوزه هرساله گلایه و هشداری از سوی بزرگان و علما مطرح شد که پخش چنین سریال‌هایی در ماه رمضان منجر به کم شدن عبادت مردم نشود، به همین دلیل در سال‌های اخیر پخش چهار سریال در ماه رمضان به سه سریال رسید تا مردم هم فرصت رسیدن به عبادات را داشته باشند و هم این که از طریق سریال‌های نمایشی، پیام‌های دینی و اسلامی را زیرپوستی دریافت کنند.

امسال هم با تمهیدات سیما دو سریال با عناوین «علی‌البدل» و «برادر» برای پخش در ایام ماه رمضان در نظر گرفته شده و سیروس مقدم و جواد افشار با یکدیگر در جذب مخاطب رقابت خواهند کرد.

درواقع هدف اصلی سازندگان افزایش کیفیت است، به همین دلیل هر کدام از آنها دست روی یک قصه متفاوت گذاشتند.

سیروس مقدم این روزها در همدان مشغول ضبط سریال علی‌البدل است. این کارگردان با در نظر گرفتن یک فضای خاص پیش‌بینی کرده که این سریال حتی در کارنامه خودش هم خاص‌تر است. در این سریال، بازیگران حرفه‌ای همچون مهدی هاشمی، مهدی فخیم‌زاده، محسن تنابنده و... حضور دارند.

جواد افشار هم برای ساخت سریال برادر به سراغ حرفه‌ای‌هایی همچون حسن پورشیرازی، حسین یاری، پوریا پورسرخ، سهیلا رضوی و... رفته است. در واقع سیاست امسال رسانه ملی برای ماه رمضان، کاهش تعداد سریال‌ها و تمرکز بر کیفیت است و دو سریال پخش می‌کند تا مردم در کنار آثار نمایشی به عبادتشان هم بپردازند. بنابراین باید این اقدام را به فال نیک گرفت که کیفیت قربانی کمیت نخواهد شد.

فاطمه عودباشی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها