نوع جدیدی از دریچه‌‌های قلبی بیولوژیکی با موفقیت به سه بیمار در بیمارستان شریعتی تهران پیوند زده شد.
کد خبر: ۹۰۹۶۰۴

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بیمارستان شریعتی، این پیوندها در سه جراحی جداگانه توسط دکتر حسین ماندگار، فوق‌تخصص جراحی قلب و عروق و همکارانش به قلب سه بیمار انجام شد. به گفته دکتر ماندگار، این نوع دریچه‌ها که بدون بخیه یا sutere less نامیده می‌شود، نوعی دریچه‌ بیولوژیک است که از طریق جراحی Minimally invasive و بسرعت می‌توان آن را به بیمار دچار نارسایی دریچه قلب پیوند کرد. وی همچنین افزود: در پیوند این دریچه‌ها به بافت قلب نیازی به بخیه زدن نیست. دکتر ماندگار، کوتاه شدن زمان جراحی و عدم نیاز به استفاده از داروهای ضدانعقادی پس از عمل را از دیگر مزایای استفاده از این نوع دریچه قلبی دانست. استفاده از این نوع دریچه قلبی جدید تاکنون فقط برای 15 بیمار در جهان انجام ‌شده است.

افزایش بهره‌وری در پرورش آبزیان با فناوری نانو

پژوهشگران دانشگاه بوعلی سینای همدان در یک طرح مشترک آزمایشگاهی با پژوهشگرانی از کشورهای آلمان، کانادا، اسپانیا و هنگ‌کنگ، روشی ارائه کرده‌اند که با استفاده از آن، بهره‌وری و سوددهی در صنایع پرورش آبزیان به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری، نیتروژن و ترکیبات آن در آب به‌ فراوانی یافت می‌شوند که برخی از آنها مفید و برخی مضر هستند. آمونیاک از ترکیبات نیتروژن‌دار مضر در آب است که در مقادیر زیاد آن می‌تواند موجب مرگ آبزیان شود. این امر، تعویض آب استخرهای پرورش ماهی را به‌صورت دوره‌ای اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل، پژوهشگر دانشگاه بوعلی سینای همدان با تأکید بر لزوم انجام این پژوهش به لحاظ اقتصادی و زیست‌محیطی گفت: هدف از انجام این طرح، جایگزینی فرآیند تبدیل ترکیبات نیتروژن‌دار به یکدیگر که در محیط طبیعی دریا با کمک گیاهان و باکتری‌ها انجام می‌شود با فرآیند اکسایش پیشرفته بوده است. جهت نیل به این هدف یک رآکتور فتومغناطیسی طراحی و ساخته شده که می‌تواند با کمک نانوذرات مغناطیسی فتوکاتالیستی تبدیل این ترکیبات را انجام دهد.

تولید نانوسکوپ ایرانی با توان‌‌بالای تصویربرداری

یک شرکت‌ فناور فعال در حوزه تولید میکروسکوپ‌های نانو موفق شده است میکروسکوپ STM را با توانمندی متخصصان داخلی تولید و روانه بازار کند.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ساخت نخستین نانوسکوپ ایرانی (STM-Scanning Tunneling Microscope) ابتدا به صورت پروژه تحقیقاتی آغاز شد و در ادامه به تولید دستگاهی با فناوری پیشرفته و مبتنی بر دانش فنی بومی بالا تبدیل شده است. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان علاوه بر تصویربرداری از سطوح نانومتری، اندازه‌گیری سایز یا بزرگی ذرات و همچنین اسپکتروسکوپی یا حتی لیتوگرافی، حکاکی و جابه‌جایی مولکول‌ها یا اتم‌ها را (در خلأ) انجام داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها