آغاز نبردهای پارتیزانی برای آزادی فلوجه

معاون دبیرکل سازمان بدر عراق از آغاز مرحله دوم و شروع نبردهای خیابانی برای آزادی شهر فلوجه خبر داد. این درحالی است که گروه تکفیری تروریستی داعش روز گذشته برای کاستن از فشارها برخود دو جبهه تازه را در عراق گشود، اما بسرعت درآن دو شکست خورد و تلفات سنگینی برجای گذاشت.
کد خبر: ۹۰۸۹۳۱

به گزارش ایرنا، ابومهدی المهندس، معاون دبیرکل سازمان بدر عراق روز گذشته اعلام کرد که نیروهای عراقی تا ساعات دیگر وارد فلوجه خواهند شد. منابع اطلاع‌رسانی عراق نیز روز گذشته اعلام کردند نیروهای عراقی در جریان پیشروی در محور شمال کرمه در شمال شرقی فلوجه 110 تروریست را به هلاکت رسانده‌اند. در همین حال یک هیات از عشایر الانبار دیروز در مقر فرماندهی مشترک عملیات آزادسازی فلوجه که نیروهای مردمی موسوم به حشد الشعبی در آن نقش اصلی را ایفا می‌کنند، حضور پیدا کردند. یکی از سران عشایر الانبار در این خصوص گفت: تشکیلات مردمی الحشد الشعبی متعلق به همه مردم عراق است. فیصل العساف افزود: بسیاری از رزمندگان اهل تسنن در تشکیلات مردمی الحشد الشعبی حضور دارند و انتساب وصله‌های فرقه‌ای به این تشکیلات جفا و اهانت به همه مردم عراق است.

نیروهای ویژه در دروازه فلوجه

در خبر دیگری اعلام شد نیروهای ویژه سازمان مبارزه با تروریسم عراق برای اولین بار از زمان آغاز عملیات بازپس‌گیری شهر فلوجه، به ورودی‌های این شهر رسیده‌اند. به گزارش شبکه الجزیره، عبدالوهاب الساعدی، فرمانده عملیات آزادسازی فلوجه اعلام کرد: این نیروها ظرف ساعات آینده از چهار محور وارد شهر خواهند شد. نیروهای عراقی عصر شنبه نیز توانستند به رود فرات که در همجواری بخش جنوبی فلوجه قرار دارد، برسند. همچنین نیروهای عراقی و عشایر توانستند منطقه البوهوی در جنوب غرب فلوجه را آزاد کنند.

فلوجه در 50 کیلومتری غرب بغداد قرار دارد و یکی از مهم‌ترین مقرهای داعش در عراق محسوب می‌شود. دولت عراق سعی می‌کند ابتدا این شهر را آزاد کرده و سپس تا قبل پایان سال جاری میلادی به سمت شمال و موصل حرکت کرده و عملیات گسترده‌تری را برای بازپس‌گیری این شهر که مقر اصلی داعش در عراق محسوب می‌شود، آغاز کند. اما بیشتر نگرانی‌ها درباره حدود 90 هزار غیرنظامی در فلوجه و شرایط وخیم آنهاست که نهادهای بین‌المللی نیز نسبت به سرنوشت آنان ابراز نگرانی کرده‌اند. فرماندهان عراقی می‌گویند گذرگاه‌های امنی را برای خارج‌کردن آنها ایجاد کرده‌اند.

ضدحمله داعش

با تنگ شدن حلقه محاصره بر گروه تروریستی داعش، همان‌طور که انتظار می‌رفت، این گروه تروریستی از بامداد دیروز دو جبهه جنگ انحرافی یکی در غرب الانبار و دیگری در شمال عراق باز کرد. در یک ترفند جنگی، این گروه حمله سنگینی را به شهرستان هیت در غرب استان الانبار شروع کرد با این حال با مقاومت مردم و نیروهای عراقی مواجه شد و دست‌کم 70 نفر از نیروهایش به هلاکت رسیدند. شهر هیت در 70 کیلومتری غرب الرمادی مرکز استان الانبار است. نیروهای عراقی در 14 آوریل 2016 شهر هیت را از تصرف عناصر تروریستی داعش آزاد کرده بودند.

از سوی دیگر اعلام شد، تروریست‌های داعشی روز گذشته به منطقه خازر در شمال شرق موصل حمله‌ور شدند که با مقاومت نیروهای پیشمرگ کرد مواجه شده و تلفات زیادی دادند. گفته می‌شود نیروهای پیشمرگ کرد هم‌اکنون با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا در صدد پیشروی تا عمق 20 کیلومتری مواضع داعش و آزادسازی هشت روستا در این منطقه هستند.

مشاهدات خبرنگار بی.بی.سی؛ «ایران، متشکریم»

جیم میور، خبرنگار بی‌.بی‌.سی در عراق روز گذشته در گزارشی مشاهدات خود را از شهر کرمه در نزدیکی فلوجه بیان کرد. به گزارش جیم میور، شهر کرمه که نخستین جبهه نبرد برای بازپس‌گیری فلوجه بود، اکنون از کنترل شبه‌نظامیان داعش خارج شده و در اختیار ارتش عراق است. شبه‌نظامیان شیعه در عملیات فلوجه در کنار ارتش عراق، پلیس فدرال این کشور و شبه‌نظامیان قبایل سنی حضور دارند. در شهر کرمه روی دیوار یک ساختمان عبارت «ایران، متشکریم» نوشته شده است. با این حال شهر خالی از سکنه است و در خیابان‌ها اثری از شهروندان غیرنظامی دیده نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها