محققان برزیلی موفق به ابداع شیوه‌ای شده‌اند که فقط سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد. به گزارش مهر، یکی از موثرترین روش‌های درمان سرطان،‌ شیمی درمانی است که در این شیوه،‌ علاوه بر سلول‌های سرطانی، سلول‌های سالم بدن نیز مورد آسیب قرار می‌گیرند. از این رو،‌ محققان دانشگاه یونی‌کمپ برزیل در شیوه‌ای نوین با به کارگیری نانو ذرات سیلیکا توانستند داروی کارکامین را که حاوی فولات (ویتامین B9) بود، به سلول‌های سرطانی انتقال دهند تا فقط سلول‌های بیمار مورد هدف قرار گیرند. در این شیوه، تقریبا 70 درصد سلول‌های سرطانی مورد هدف قرار گرفتند و فقط 10 درصد سلول‌های سالم آسیب دیدند. جزئیات این تحقیق در نشریه Langmuir منتشر شده است.
کد خبر: ۹۰۸۶۴۴

روش جدید محقق ایرانی برای مقاومت فلزات در‌برابر خوردگی

سینا غفارزاده، دانشجوی دوره دکتری دانشگاه فنی ییلدیز استانبول، روش جدید عملی افزایش مقاومت فلزات در برابر خوردگی را با استفاده از ذرات نانو ارائه کرد. به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در ششمین همایش علمی دانشجویان و دانش‌پژوهان ایرانی مقیم ترکیه ـ که در آنکارا برگزار شد ـ در مقاله‌ای راهکار جدید صنعتی برای چیدمان ذرات نانو روی فلزات را ارائه کرد. در ساختار جدید ارائه شده، ذرات نانو به طور سطحی یا چیدمان لایه به لایه پیش‌بینی شده و این نحوه چیدمان 80 درصد نسبت به چیدمان‌های قبلی بهره‌وری بیشتر داشته است.

3 مرکز جدید سلول بنیادی در کشور راه‌اندازی می‌شود

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی گفت: بنا داریم سه مرکز، انستیتو یا موسسه سلول بنیادی را برای انجام تحقیقات و ارائه خدمات سلولی در قطب‌های مهم کشور راه‌اندازی کنیم. امیر علی حمیدیه در گفت‌وگو با مهر درخصوص تاسیس مراکز، موسسه یا انستیتو سلول‌های بنیادی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر، پژوهشگاه رویان در تهران و 60 مرکز تحقیقاتی در سراسر کشور در حوزه سلول‌های بنیادی به پژوهش می‌پردازند.

وی با بیان این که ضروری است‌ در قطب‌های مهم کشور مراکز آموزشی، پژوهشی و درمانی در حوزه سلول‌های بنیادی راه‌اندازی شود، عنوان کرد: ما توانستیم در برخی استان‌های کشور، شورای عالی سلول‌های بنیادی را تشکیل دهیم تا بتوانیم مراکزی فعال را در این حوزه تاسیس کنیم؛ حمیدیه با بیان این که تاکنون با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سه مرکز سلول‌های بنیادی در سه قطب کشور راه‌اندازی شده است، گفت: در حال حاضر تهران، شیراز و تبریز به صورت متمرکز روی سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند.

دبیر ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی تاکید کرد: هدف از راه اندازی این مراکز، هم افزایی بین علوم پایه، مهندسی و بالینی است. انتظار داریم حمایت خیرین، صاحبان صنایع و سایر ارگان‌ها در این زمینه بیشتر شود.

فردا ؛ اهدای چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری‌

دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در سال ‌95 گفت: چهارمین دوره جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری با رویکرد یادگیری فناورانه و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در سطوح سه‌گانه بنگاه‌های صنعتی و خدماتی شرکت‌های کوچک فناور و دانش‌بنیان و شرکت‌های هلدینگ با مشارکت جدی 75 شرکت از بخش‌های مختلف اقتصادی آغاز شده است.

به گزارش جام‌جم پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افزود: 10‌خرداد (فردا)، مراسم اهدای جایزه به شرکت‌ها با حضور مسئولان ارشد مرتبط و نهادهای بخش خصوصی، شرکت‌ها و خبرگان علم و فناوری و نوآوری کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

وی درباره هدف برگزاری این جایزه توضیح داد: افزایش توانایی ملی از توسعه فناوری و نوآوری، افزایش توان بنگاه‌ها و سازمان‌ها در زمینه تبدیل فناوری و نوآوری‌ به ثروت و فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان از اهداف برگزاری جایزه ملی فناوری و نوآوری است. ارزیابی و رتبه‌بندی بنگاه‌ها و سازمان‌ها از منظر توانمندی و عملکرد فناورانه و نوآورانه آنها نیز از دیگر اهدافی است که این جایزه آن را دنبال می‌کند.

معاون وزیر ارتباطات: 70 هزار اپلیکیشن فارسی در یکسال‌ونیم تولید شده است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ از تولید 70 هزار اپلیکیشن فارسی طی یک سال و نیم اخیر خبر داد و خواستار تدریس زبان‌های برنامه‌نویسی موبایل در دانشگاه‌ها شد. به گزارش مهر، نصرالله جهانگرد در مراسم اختتامیه لیگ برنامه نویسی ایران (کدکاپ شریف) وضعیت بازار فناوری اطلاعات ایران را پرشتاب عنوان کرد و گفت: نسل سوم و چهارم اینترنت همراه و امکان انتشار اطلاعات‌ موجب دگردیسی در بازار ICT کشور شده است.

وی با بیان این که فعالان حرفه‌ای صنعت فناوری اطلاعات در حال استفاده گسترده از این ابزار هستند، تاکید کرد: از حدود یک سال و نیمی که از راه‌اندازی نسل سوم موبایل در کشور می‌گذرد، حدود 70 هزار اپلیکیشن فارسی تولید شده است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این که همه توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان این اپلیکیشن‌ها با هدف راه‌اندازی کسب و کار جدید اقدام به تولید کرده‌اند، تصریح کرد: حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور،‌ حدود 26 هزار میلیارد تومان در سال است که بخش اعظم آن به فناوری‌های ارتباطی مربوط می‌شود. اگرچه درصد سهم نرم‌افزار از این حجم بازار در حال حاضر بسیار کم است، اما این روند به سرعت در حال تغییر است.

تولید جاذب‌های امواج الکترومغناطیس

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر موفق به تولید نانوکامپوزیتی شده‌اند که قادر است همزمان امواج الکترومغناطیس راداری و مادون ‌قرمز حرارتی را با کارایی بالا جذب کند. به گزارش ایرنا، با توجه به پیشرفت علم در حوزه‌های مختلف، تولید و استفاده از این امواج نیز کاربرد فراوان یافته است. این جاذب نانوکامپوزیتی می‌تواند در حوزه‌ نظامی و هوافضا از این امواج برای شناسایی و ردیابی هواپیما، کشتی‌ و تجهیزات نظامی استفاده کند. این جاذب‌ها قادرند تجهیزات نظامی از قبیل کشتی و هواپیما و همچنین سربازان را چه در روز و چه در شب از دید رادارها و دوربین‌های دید در شب مخفی کنند. همچنین از آنها می‌توان در مراکز بیمارستانی و پرتودرمانی برای محافظت از تکنیسین‌ها و پرستاران استفاده کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها