در سفر به کویر جنوب بعد از کاشان در جاده یزد، زمانی که هنوز بیابان‌های بی‌انتها و کوه‌های سنگی خسته‌تان نکرده و تیزی تیغ آفتاب شما را به ستوه نیاورده، در نزدیکی اردستان، روستایی در دل کوهستان «مُهَند» پدیدار می‌شود سرسبز از درختان انار و چنار که «کچو مثقال» نام دارد.
کد خبر: ۹۰۷۸۳۲

کچو مثقال روستای پدری و مادری من است و به همین سبب بخش زیادی از روزهای خوش کودکی در آن سپری شده، ظهرهای داغ تابستان از چرت میان روز اهالی خانه فرار می‌کردیم و در کوچه باغ‌های زیبا سرخوشانه می‌دویدیم و می‌چرخیدیم و می‌رقصیدیم، عادتی که هنوز در سفر به آنجا تکرار می‌کنیم چراکه آن پرچین‌های کوتاه کاهگلی باغ‌ها و صدای بی‌وقفه سار و قناری و گنجشک‌های بازیگوش و دارکوب‌های پرتلاش هنوز هم هست و شکر خدا دچار چرخه تکنولوژی زشت و کدر بلوک‌های سیمانی و آجرهای زرد نشده است.

اما اگر حس‌های خوب و وابستگی‌های خونی و دلی را کنار بگذاریم، چند علت وجود دارد که باید این روستای کوچک را دید؛ اول آن که سه حسینیه بزرگ در روستا هست که هر سه متعلق به دوره قاجار هستند و نخل‌های عزاداری مرسوم در شهرهای کویری که از چوب عناب ساخته شده در هر سه آنها دیده می‌شود؛ نخل‌هایی که در دهه اول محرم لباس خاص به تن می‌کنند و هر شب با اشعار خاص حماسی و تراژدی از سوی عزاداران بلند می‌شوند و دور میدان اصلی روستا می‌چرخند.

دومین دلیل می‌تواند بازدید از خانه کودکی آیت‌الله سیدحسن مدرس در سرابه کچومثقال باشد؛ مرد مشهور مجلس شورای ملی و دشمن قسم خورده رضاشاه پهلوی که در این روستا به دنیا آمده و سال‌های بعد از آنجا به اصفهان و بعدتر به تهران مهاجرت کرده تا بخشی از تاریخ این کشور را بسازد.

سومین دلیل هم مسجد جامع زیرزمینی این روستاست که به ثبت ملی رسیده، اما تاریخ ساخت آن اصلا به درستی مشخص نیست. عده ای معتقدند که زمان ساخت آن به دوره سلجوقی برمی‌گردد و برخی آن را متعلق به دو سده قبل می‌دانند. وجه دیدنی این مسجد طاق‌های خاص و معماری تو در توی آن است که هوا را در تابستان بسیار خنک و مطبوع و در زمستان گرم و خوشایند می‌سازد.

چهارمین علت را هم همان اول گفتیم، باغ‌های انار کوچک، اما بی‌نظیر روستا که در مهرماه به بار می‌نشیند و فضای دلپذیری را در کچو پدید می‌آورد. انارهای شیرین دانه شکری و البته پرآب که هر سال مقداری از آن توسط زنان روستا تبدیل به رب انار می‌شود تا چندی بعد در فسنجان رخ‌نمایی و خودنمایی کند.

اما برای سفر به این روستا ابتدا تا کاشان می‌روید و بعد در دوراهی یزد و اصفهان به سمت یزد حرکت می‌کنید، بعد از 140 کیلومتر به اردستان می‌رسید و با دیدن تابلوی کچو مثقال راهی این روستا می‌شوید. دقت کنید که این روستا مکانی برای اقامت شبانه شما ندارد و برای بازدید چند روزه از این روستا و اطراف آن باید به هتل آپارتمان‌های اردستان بروید. راستی اگر به کچومثقال رفتید، حتما از زواره و اردستان و مکان‌های دیدنی این دو شهر هم بازدید کنید چراکه این بخش از کویر پر است از آثار تاریخی کمتر دیده شده یا اصلا دیده نشده، مثالش هم قنات دوطبقه اردستان است که تنها قنات دوطبقه در کل دنیاست.

فهیمه سادات طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها