به گزارش جام جم آنلاین ، فرهاد پرورش با اشاره به اینکه مذاکرات ایرانایر با نمایندگان کمپانی ایرباس ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد هر دو طرف در این قرارداد به نتیجه مناسب دست یابند.
مدیرعامل ایرانایر افزود: همچنین مذاکرات ایرانایر با کمپانی ATR که 50 درصد سهام آن در اختیار ایرباس است، هم ادامه دارد.
وی با تأکید بر اینکه روند بررسی قرارداد ایرباس امروز جاری است، افزود: قرارداد بسیار بزرگ و پیچیدهای داریم که ابعاد گستردهای دارد؛ این قرارداد در حوزههای مختلف حقوقی، مالی، فاینانس، فنی، عملیاتی، آموزش، پشتیبانی و از این قبیل مطرح میشود و چون تعداد هواپیماها زیاد بوده و حجم قرارداد سنگین است، اجرایی شدن آن کمی زمانبر شده است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در هر دو توافقنامه خرید ایرباسها و ATRها، مقرر شده است، کمپانی سازنده در بخش آموزشی و زیرساختی به ما کمک کند.
ورود 8 فروند ایرباس و ATR به ناوگان هما تا پایان سال جاری میلادی
وی بیان کرد: فعلاً در همه محورهای مذکور کارشناسان دو طرف در حال بررسی هستند و امیدواریم طبق وعده ایرباس به ما و وعده ما به مردم، تا پایان سال جاری میلادی بتوانیم حدود 8 فروند از ایرباسها و ATRها را وارد ناوگان هما کنیم.
بکارگیری حقوقدانان خبره برای قرارداد ایرباسها و ATRها
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به دلیل پیچیدگی پروژه و قرارداد خرید این هواپیماها (118 فروند ایرباس و 20 فروند ATR)، در این پروژه از وکلا و حقوقدانان داخلی خبره استفاده کردهایم و کارشناسان زیادی در این پروژه درگیر هستند.
قرارداد ایرباسها تا 45 روز دیگر نهایی میشود
پرورش تأکید کرد: کار مذاکره برای این دو قرارداد طولانی است، اما امیدواریم ظرف 45 روز آینده قرارداد نهایی شود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: این پروژه در چند بخش که ذکر شد، به صورت موازی در حال انجام است و امیدواریم طبق جدولی که با ایرباس توافق کردهایم، به نتیجه برسیم.
مدیرعامل ایرانایر پیش از این هم گفته بود که احتمالاً فاینانس ایرباس و ATRها با هماهنگی 2 بانک آلمانی و فرانسوی انجام شود و دوره بازپرداخت اقساط بیش از 10 سال خواهد بود.
پرورش با اشاره به تفاهم اولیه ایرانایر با بانک خارجی برای تأمین مالی قرارداد ایرباسها و ATRها گفته بود که کمپانی ایرباس با 2 بانک آلمانی و فرانسوی برای فاینانس هماهنگ کرده است و پروژه تا 2 ماه آینده نهایی میشود.
بنا به گفته وی، یکی از موارد خیلی مهمی که در پیشقرارداد ایرباسها و ATRها مطرح شده، موضوع فاینانس است که دو طرف در اینباره رایزنیهایی داشتهاند؛ یکی از وظایف کمپانی سازنده تأمین منابع مالی هواپیماها است، ضمن اینکه ایرانایر هم در حال رایزنی است که اگر فاینانسری با نرخ بهتر و شرایط مناسبتر و تعداد هواپیماهای بیشتر و دوره بازپرداخت طولانیتر پیدا کرد، آن را جذب کند.
مدیرعامل ایرانایر گفته بود که کمپانی ایرباس تلاش کرده است برخی بانکها و همچنین سیستمهای تأمین مالی در اروپا را برای این پروژه هماهنگ کند و طبق اطلاعات واصل شده، در کشورهای آلمان و نیز فرانسه، کمپانیهایی را از طرف خود فعال کردهاند؛ البته این هنوز به عقد قرارداد منتج نشده است، اما این چند بانک آلمانی و فرانسوی از سوی کمپانی سازنده در حال هماهنگی است تا فاینانس هواپیماها را برعهده بگیرند.
وی همچنین از تفاهم اولیه هما با کمپانی تأمین مالی خارجی در فاینانس ایرباسها و ATRها گفته بود.
بنا به گفته پرورش، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با یک شرکت فاینانسر خارجی تفاهم اولیه انجام شده و تقریباً به نتیجه رسیدهایم که اگر قطعی شود، منابع این فاینانس در هر دو پروژه ایرباس و هواپیماهای ATR استفاده میشود.
مدیرعامل ایرانایر این را هم گفته بود گه طبق این قرارداد، 15 درصد رقم قرارداد از سوی ایرانایر پرداخت میشود و 85 درصد در قالب فاینانس خواهد بود؛ رایزنیها برای جذب فاینانس در سهم 85 درصدی، هم از سوی کمپانی ایرباس و هم از سوی ایرانایر انجام شود و طبیعی است، هر کدام مناسبتر باشد، برای جذب آن اقدام میکنیم؛ این فاینانس میتواند 10 تا 18 ساله و یا بیشتر باشد و به هر حال نرخ و سود آن متفاوت است که این شرایط اقتصادی ما را متفاوت میکند، هماکنون در این باره در حال بررسی هستیم، برخی فاینانسرها دوره 18 ساله نمیدهند از سوی دیگر ما هم در بازپرداختهای 10 ساله ممکن است با مشکلاتی مواجه باشیم و مایل هستیم، دوره بازپرداخت بیش از 10 سال باشد.
بنا به گفته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اخذ مجوز از کمیته فنی صدور مجوزها برای تحریم در آمریکا ofack باید از سوی کمپانی ایرباس پیگیری شود.
در پیشقرارداد 10.5 میلیارد دلاری که بین ایرانایر و کمپانی ایرباس به امضاء رسیده است، مقرر شد 118 فروند انواع ایرباس شامل 45 فروند ایرباس 321 و 320، 45 فروند ایرباس 330، 16 فروند ایرباس 350 و 12 فروند ایرباس 380 پهنپیکر برای ایرانایر خریداری شود و در مدت زمان 5 تا 8 سال در اختیار هما قرار گیرد.
درباره رقم این پیشقرارداد هم پیش از این گمانهزنیهایی از سوی رسانهها و با بررسی سایت کمپانی ایرباس، مطرح شد و عدهای رقم قرارداد را 25 میلیارد دلار عنوان کردند، اما وزیر راه و شهرسازی مدعی شد که این رقم، رقم فهرست قیمت «کاتالوگ پرایس» است و رقم واقعی در تفاهمنامه ایرانایر با ایرباس برای این 118 فروند هواپیما، 10.5 میلیارد دلار است.
همچنین در پیشقرارداد ایرانایر با کمپانی ATR که 50 درصد سهام آن در اختیار کمپانی ایرباس است، 20 فروند هواپیمای ATR در دوره 3 تا 4 ساله تحویل هما خواهد شد طبق گفته مدیرعامل ایرانایر رقم خرید هواپیماهای ATR در پیشقرارداد بسیار کمتر از یک میلیارد یورو است.
منبع: فارس
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
درگفتوگو با رئیس دانشکده الهیات دانشگاه الزهرا ابعاد بیانات رهبر انقلاب درخصوص تقلید زنان از مجتهد زن را بررسی کردهایم