خسرو معصومی، کارگردان از تازه‌ترین فیلمش می‌گوید

«تابو» اهل هنر و تجربه نبود

این روزها فیلم سینمایی تابو به کارگردانی خسرو معصومی در گروه هنر و تجربه بر پرده سینماهاست. این اثر که ظرفیت بسیار بالایی برای مباحث جامعه‌شناسی روز دارد، توانسته در جشنواره‌های متعدد جهانی توجه منتقدان و مردم دیگر کشورها را هم به خود معطوف کند. با کارگردان این فیلم گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم که نظر شما را به آن جلب می‌کنیم.
کد خبر: ۹۰۵۵۸۸
«تابو» اهل هنر و تجربه نبود

از اکران تابو در گروه هنر و تجربه راضی هستید؟

شاید بتوانم شش ماه دیگر در مورد اکران فیلمم در گروه هنر و تجربه نظر بدهم، اما فعلا زود است و نمی‌توانم نظر دقیقی راجع به آن بگویم. البته کماکان معتقدم تابو باید در سرگروه سینماها اکران می‌شد. نه این که بخواهم گروه هنر و تجربه را نفی کنم و منکر ارزش‌هایش شوم، اما هرکسی این فیلم را دیده بر این باور است که تابو باید سرگروه اکران می‌شد.

چرا؟ مگر چه مولفه‌هایی دارد؟

به این سبب که تابو فیلمی داستانی است که از مولفه‌های تعریف شده در گروه هنر و تجربه فاصله دارد. هنرپیشه‌های چهره‌ای مثل الناز شاکردوست دارد و...، اما به هر حال تهیه‌کننده فیلم (آقای نوروز بیگی) در این مورد تصمیم می‌گیرد.

فکر می‌کنید اکران در سرگروه، موفقیت مالی بهتری برای فیلمتان رقم می‌زد؟

تهیه‌کننده براساس منافع مالی‌اش باید بهترین تصمیم را می‌گرفت. آقای نوروز بیگی برای اکران فیلم در این گروه معادلاتی داشت که وقتی با من مطرح کرد قانع شدم. من سازنده اثر هستم و نمی‌توانم در مورد پخش آن تصمیم بگیرم.

جایی گفته بودید انتخاب الناز شاکردوست برای تابو اشتباه بوده. چرا الان به این نتیجه رسیدید؟

ترجیح می‌دهم زیاد در این باره صحبت نکنم. چون ممکن است خانم شاکردوست ناراحت شود، اما در مجموع روحیه شخصیت بهار در فیلم با روحیه خانم شاکردوست همخوانی ندارد.

انتخاب اولتان برای این شخصیت چه کسی بود؟

باران کوثری که اصلا وارد گفت‌وگو با ایشان نشدم، اما زمان نگارش فیلمنامه به خانم کوثری فکر می‌کردم.

تحقیقات فیلمتان برگرفته از چه منابعی است؟

موضوع فیلم راجع به چند همسری است که این موضوع زمانی هم در مجلس مطرح شده بود و مسلما خیلی از خانم‌ها هم مخالف آن بودند. من در این فیلم می‌خواستم بگویم این مشکل یا موضوع هنوز هم در مناطق مختلفی از ایران (ازجمله منطقه‌ای در مازندران که ما در فیلم به آن اشاره کردیم) وجود دارد و آیا راه حلی می‌توان برای آن یافت؟

فیلم تان در عرصه بین‌المللی هم جوایزی کسب کرده است؟

تابو در جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو موفق به دریافت چهار جایزه شد. جایزه بهترین فیلم به جواد نوروزبیگی، بهترین بازیگر نقش زن به الناز شاکردوست، بهترین فیلمبرداری به نادر معصومی و بهترین فیلمنامه به من. همچنین تابو نماینده سینمای ایران در بخش اصلی جشنواره فیلم مونترال کانادا هم هست.

راجع به فیلم توقیفی تان «خرس» تصمیم‌گیری جدیدی نشده است؟

تهیه‌کنندگان خرس آقای پرویز پرستویی و جواد نوروزبیگی فیلم را به موسسه رسانه‌های تصویری فروختند. الان صاحب فیلم موسسه رسانه‌های تصویری است که اگر فیلم بخواهد اکران شود باید برای اخذ پروانه مجدد از شورای نظارت وزارت ارشاد اقدام کند و در صورتی که شورای عالی بپذیرد فیلم اکران می‌شود، اما من تا لحظه‌ای که زنده‌ام امیدوارم خرس پروانه بگیرد و اکران شود. چون تمام مراحل قانونی را طی کرده. این فیلم براساس فیلمنامه مصوب ساخته شد، پروانه ساخت گرفت و هیچ دخل و تصرفی در آن نشد. تمام زمینه‌چینی برای توقیف این فیلم را مدیر اسبق اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد انجام داد که امیدوارم... بگذریم. من اهل نفرین کردن نیستم.

برای فیلم بعدی‌تان چه برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر مشغول نوشتن فیلمنامه‌ای با موضوع بیکاری هستم که هر وقت در خانه سینما ثبت کردم راجع به آن توضیح می‌دهم.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها