«کام شیرین» برنامه‌ای است برای ریشه‌یابی مشکلاتی که زوج‌های جوان را به مرز طلاق می‌رساند و از این بابت زوایای مختلف شکل‌گیری یک ارتباط منجر به ازدواج را بررسی می‌کند.
کد خبر: ۹۰۵۱۸۸
کام تلویزیون شیرین می‌شود

سوالات و محورهای مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب درباره سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در مهرماه 91، به شکل‌گیری برنامه‌های مختلفی ختم شده که «کام شیرین» یکی از آنهاست. این برنامه به تهیه‌کنندگی مرتضی یعقوبی و محمد سلیم‌کیا، شنبه تا سه‌شنبه هر هفته ساعت 18 و 30 دقیقه از شبکه دو به نمایش درمی‌آید.

ازدواج موفق در برابر طلاق

لطیفه‌ای هست که می‌گوید اولین دلیل طلاق، ازدواج است یا به عبارتی فقط کسانی گرفتار طلاق می‌شوند که پیش از آن ازدواج کرده باشند. در پس ظاهر شوخ‌ این لطیفه، ایده بزرگی برای سازندگان برنامه «کام شیرین» وجود داشت.یعقوبی در این باره می‌گوید: درصدد تولید برنامه‌ای بودیم که دلایل افزایش طلاق را بررسی کند و راهی باشد برای کمک به زوج‌ها که از مسیر طلاق دور شوند؛ اما با تحقیق و بررسی در این زمینه به این نتیجه رسیدیم که بهترین راهکار آن است که به موضوع ازدواج و چالش‌های آن توجه کنیم و شکل‌گیری ازدواج‌های درست و اصولی را مدنظر قرار دهیم. از سال 92 طرح برنامه «کام شیرین» مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات زیادی در آن ایجاد شده تا به پختگی برسد. یک گروه تحقیقاتی و بعد اعضای اتاق فکر دست به دست هم دادند تا این برنامه شکل‌ بگیرد.

از آشنایی تا فرزندآوری

آشنایی زوجین که به شیوه‌های مختلف اتفاق می‌افتد، اولین مرحله یک ازدواج است و به همین منظور «کام شیرین» کارش را از بررسی همین مرحله آغاز کرده و قرار است چالش‌ها و مسائل زوجین را تا مرحله‌ای که برای فرزندآوری تصمیم‌گیری می‌کنند تحلیل و بررسی کند.

براساس توضیحات یعقوبی، در این برنامه روابط دختر و پسر از نظر شرع و عرف، لزوم برقراری این ارتباط در دانشگاه، محل کار و نیز رابطه‌های خیابانی، سایبری و مجازی یا عشق‌های کور، ترحم‌آمیز و انواع دیگر که منجر به ازدواج می‌شوند، بررسی می‌شود.

یعقوبی موضوعاتی چون نحوه خواستگاری، مقایسه شیوه‌های ازدواج مدرن و سنتی، نقش والدین در ازدواج، نقش و عملکرد مهریه، جهیزیه، شیربها، چالش‌های جشن عروسی، مهارت‌های زندگی، پختگی زوجین، ماه عسل، مدیریت مالی خانواده و ریاست در خانواده را از جمله مباحثی برمی‌شمارد که به مرور در «کام شیرین» طرح و بررسی می‌شود.

هر برنامه و ده‌ها سوال

در هر قسمت از برنامه «کام شیرین»
حداقل به ده‌ها سوال درباره یک موضوع مشخص پرداخته می‌شود و با حضور شرکت‌کنندگان در برنامه یک مسأله از چند زاویه بررسی می‌شود. یعقوبی درباره مضوعات برنامه می‌گوید: فصل اول این برنامه 25 قسمت دارد و ما حداقل 25 موضوع داریم که در هر قسمت به یکی از آنها می‌پردازیم.

بزودی فصل دوم

براساس توضیحات یعقوبی برنامه «کام شیرین» دو فصل دارد. فصل اول آن پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به پایان خواهد رسید و فصل دوم آن نیز بعد از ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. یعقوبی می‌گوید: فصل دوم در 52 قسمت با همین ساختار تولید می‌شود، فقط دکور برنامه و آیتم‌های آن تغییراتی خواهد داشت و موضوعاتش به چالش‌های خانواده به موضوعاتی مانند فرزندآوری، دوران بارداری و تربیت فرزندان می‌پردازیم. برنامه «کام شیرین» بر آن است که در مهم‌ترین تصمیمات جوانان برای شکل‌دهی و اداره مهم‌ترین نهاد اجتماعی یعنی خانواده در کنار جوانان باشد و توجه آنها را به ناگفته‌ها جلب کند.

رنگین‌کمان شرکت‌کنندگان

پیر و جوان، آدم‌هایی با سطوح مختلف تحصیلات در رشته‌های مختلف در برنامه «کام شیرین» حضور دارند و درباره موضوعاتش با هم بحث می‌کنند. براساس توضیحات یعقوبی، بعد از تعیین ساختار برنامه در سال 93، چند پوستر در دانشگاه‌های کشور نصب و از علاقه‌مندان برای حضور در برنامه دعوت شد. این تهیه‌کننده توضیح می‌دهد: برای ما مهم بود افرادی از سنین مختلف در برنامه حضور داشته باشند، همین‌طور کسانی که ازدواج کرده یا مجرد هستند. حضور افرادی از اقشار مختلف به ما این فرصت را می‌دهد که بتوانیم با دیدگاه‌های مختلف آشنا و با زوایای گوناگون یک مسأله مواجه شویم و آنها را بررسی کنیم.

روان‌شناس مجری

هومن نامور که به عنوان مجری اداره برنامه «کام شیرین» را به‌عهده دارد، دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی سلامت، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس دانشکده روان‌شناسی دانشگاه آزاد ساوه است.

او ضمن تدریس در دانشگاه، مشاوره و سخنرانی‌های علمی و همراهی با اتاق فکر برنامه «کام شیرین»، پذیرفته که اجرای این برنامه تلویزیونی را به‌عهده داشته باشد و به گفته یعقوبی، وی بسختی این مسئولیت را به عهده گرفته است. این تهیه‌کننده می‌گوید: آقای نامور را بعد از چند بار استعلام و جست‌وجوی بسیار پیدا کردیم. ایشان ترجیح می‌داد به‌عنوان کارشناس در برنامه حضور داشته باشد، اما بعد از یک جلسه گفت‌وگوی سه ساعته دکتر جلالی مدیر گروه خانواده شبکه دو با ایشان بالاخره پذیرفتند که اجرای برنامه را به‌عهده بگیرند. به عقیده ایشان اجرای تلویزیونی حرفه او نیست و ترجیح می‌داد در جایگاه خودش باشد. به گفته یعقوبی، این روان‌شناس یک دوره بازیگری گذرانده و اجرایی گرم و پرحرارت دارد که در آغاز، درباره پذیرش آن از سوی مخاطب کمی مردد بودند، اما گویی پیامک‌ها از رضایت مخاطبان حکایت می‌کند.

به پشتوانه سال‌های زندگی علمی

بارها در برنامه «کام شیرین» اعلام شده که این برنامه یک هم‌آموزی است!

دکتر هومن نامور در این باره توضیح می‌دهد: در این برنامه همه شرکت‌کنندگان اظهارنظر می‌کنند، با هم حرف می‌زنیم، بحث‌ می‌کنیم و راهکار درست را از همین گفت‌وگوها پیدا می‌کنیم. به عبارتی این شیوه را می‌توان نوعی توفان ذهنی دانست. این روان‌شناس معتقد است که مردم از توصیه‌های کلی و غیرکاربردی که معمولا به شرایط و موقعیت‌ها بستگی دارند، خسته شده‌اند و وقت آن رسیده که در یک برنامه تلویزیونی به آنها راهکار روشن و صریح ارائه شود.

نامور در این باره می‌گوید: در بیشتر برنامه‌هایی که درباره چالش‌های ازدواج و افزایش طلاق است همیشه طرح مسأله می‌شود و ما این‌بار تصمیم گرفته‌ایم که براستی به مخاطبان راهکار بدهیم. در واقع بخش اعظم برنامه به ارائه نظر مخاطبان اختصاص پیدا می‌کند و من در ده دقیقه آخر حکم صادر می‌کنم و خیلی روشن و دقیق درستی یا نادرستی یک دیدگاه یا رفتار را اعلام می‌کنم. این روان‌شناس، سال‌های زندگی علمی خود را پشتوانه برنامه «کام شیرین» می‌داند و معتقد است با همه وجود آن را اجرا می‌کند.

حتی یک طلاق کمتر

برنامه «کام شیرین» از حضور چند کارشناس بهره می‌گیرد، حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی‌نژاد، کارشناس مذهبی این برنامه است و بخش‌های نمایشی آن به قلم محمد نداف با همراهی و طراحی هومن نامور برگزار نوشته می‌شود.

سازندگان این برنامه معتقدند؛ اگر «کام شیرین» بتواند از آمار طلاق هر ماه یا حتی هر روز، یکی کم کند در کارش موفق بوده است.

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هانیه صنعتی گر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
۰
۰
با عرض سلام و خدا قوت از برنامه بسیار خوب كام شیرین.
چطور میشه در برنامه كام شیرین مهمان شد؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها