درحالی که سالانه بیش از 90 درصد نیاز کشور به روغن و دانه‌های روغنی به صورت واردات و با خروج میلیاردها دلار ارز از کشور تامین می‌شود، اما هنوز برنامه دقیقی از سوی دولت برای جلوگیری از خروج این حجم سرمایه‌ملی و اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی ارائه نشده است.
کد خبر: ۹۰۴۷۱۴

براساس آمار، میزان مصرف روغن خام کل کشور چیزی حدود 2/1 تا 4/1 میلیون تن است که تامین کامل آن در بازار داخل و قطع وابستگی به واردات، علاوه بر آن‌که صرفه‌جویی ارزی چند میلیارد دلاری به دنبال دارد، موجب اشتغالزایی گسترده در کشور هم خواهد شد.

با این حال ناهماهنگی در دستگاه‌های مسئول، باعث دلسردی کشاورزان از کشت این محصولات شده و بیم آن می‌رود که 10 درصد تولید داخلی دانه‌های روغنی نیز از بین برود. همین مساله میزان وابستگی کشورمان به واردات مواد اولیه و همچنین محصولات روغنی را افزایش داد، اما اکنون لازم است با در نظر داشتن دستور موکد مقام معظم رهبری درباره اجرای سیاست‌های اقتصادمقاومتی در این زمینه گام موثرتری برداشته شود تا علاوه بر خودکفایی، سهم قابل توجهی از دلارهای نفتی کشور برای آبادی و ایجاد شغل ایرانیان هزینه شود.

با این شرایط، از سخنان مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی این‌طور برمی‌آید که از برنامه‌ای جامع و کامل برای تحقق خودکفایی در دانه‌های روغنی خبری نیست.

علیرضا مهاجر، مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، در نشست خبری روز گذشته خود با اشاره به حواشی زیاد درباره روغن نباتی چند سال اخیر کشور گفت: با واگذاری تنظیم بازار روغن به وزارت جهاد کشاورزی این امید وجود دارد تا با برنامه‌ریزی واحد و منظم در جهت خودکفایی گام برداشته شود.

وی درباره برنامه دولت برای حرکت به سمت خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی افزود: طرحی برای افزایش 60 درصدی ضریب خودکفایی روغن تنظیم شده که یکی از مهم‌ترین محورهای این طرح مربوط به تضمین منافع کشاورزان است که براساس آن، علاوه بر افزایش حجم خرید تضمینی، مبالغ تعیین شده برای خرید محصولات کشاورزان بموقع تسویه حساب خواهد شد و تلاش می‌کنیم این پرداخت‌ها به‌روز باشند.

وی درباره دیگر مشوق‌های در نظر گرفته شده برای کشاورزان تصریح کرد: مقرر شده است تا 50 درصد از مبلغ موردنیاز کشاورزان برای خرید ادوات کشاورزی با نرخ بهره 12 درصدی در اختیارشان قرار گیرد و 80 درصد از هزینه‌های خرید بذر نیز به صورت یارانه پرداخت شود؛ هرچند حق بیمه کشاورزانی که دانه روغنی کشت می‌‌کنند نیز از سوی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت خواهد شد.

مدیرکل دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره عملکرد این نهاد در جهت اجرای اقتصادمقاومتی گفت: در گذشته به‌دلیل نبود بازار مناسب، کشاورزان زیاد به کشت دانه‌های روغنی تمایل نداشتند، اما اکنون دولت با توجه به سیاست‌های اقتصادمقاومتی و فرمایشات مقام معظم رهبری تصمیم گرفته ضمن افزایش نرخ خرید تضمینی دانه‌های روغنی به 2350 تومان بویژه کلزا درباره نظارت و تنظیم بازار نیز راسا اقدام کند.

این مقام مسئول درباره دیگر مشوق‌های مورد نظر تصریح کرد: در این زمینه دولت مشوق‌های بسیاری در نظر گرفته که یکی از آنها اعتبار 300 میلیارد تومانی مصوب مجلس شورای اسلامی است تا بتوانیم با استفاده از شیوه‌های نوین علاوه بر افزایش سطح زیرکشت، میزان بهره‌وری را در کشت‌های آبی و دیم نیز افزایش دهیم. به این ترتیب مزارع کشت آبی از دو تن محصول به سه تن و مزارع دیم از برداشت نزدیک به 5/1 تن به دو تن افزایش خواهد رسید.

وی با تاکید بر افق‌های تازه اقتصادی پس از اجرایی شدن برجام افزود: برای این منظور با در نظر گرفتن شرایط پسابرجام برای رسیدن به خودکفایی، از کارشناسان خارجی و تجارب کشورهای پیشرفته در این زمینه نیز استفاده خواهد شد تا بتوانیم هرچه سریع‌تر به برنامه‌های تعیین شده دست یابیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فشارهایی که برای جلوگیری از افزایش تولید دانه‌های روغنی در کشور وجود دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب، وزارت جهاد کشاورزی و دولت از تولید این محصولات در کشور حمایت می‌کنند و هیچ‌کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

عماد عزتی

گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها