براساس نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما برنامه‌های خندوانه، شب کوک و دورهمی پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون ایران در نوروز 95 شناخته شدند. این سه برنامه در حالی به عنوان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی معرفی شدند که منحصرا در شبکه نوپا و دیجیتال نسیم با عمری کمتر از دو سال پخش می‌شوند. این توفیق از منظر محتوایی، تکنولوژیکی و ساختاری قابل تامل و بررسی است.
کد خبر: ۹۰۳۸۰۲
گام‌های رو به رشد شبکه نسیم

دانشگاه عمومی

1 ـ رادیو و تلویزیون‌های عمومی به طور سنتی اولویت برنامه‌سازی خود را در سه حوزه اطلاع‌رسانی، آموزش و سرگرمی تعریف می‌کنند. رادیو و تلویزیون ایران نیز بعد از انقلاب اسلامی با ساختاری مستقل از دولت، طبق الگوی رادیو و تلویزیون‌های عمومی توسعه یافت. در دهه اول انقلاب متاثر از رهنمود بنیانگذار انقلاب، امام خمینی(ره) در تعریف جایگاه تلویزیون به عنوان دانشگاه عمومی، رسانه ملی نقشی موثر در حوزه هدایتی و تبلیغی داشت. در اواسط دهه 60 نیز فتوای تاریخی امام خمینی(ره) در مورد اشکال شرعی نداشتن سریال ملودرام پاییز صحرا، راهبردی کلیدی برای توجه به بخش مغفول مانده سرگرمی در تلویزیون شد. افتتاح شبکه سه سیما در اوایل دهه 70 شمسی اقدامی متقاعد‌کننده در مقابل دیدگاهی بود که تلویزیون را به دلیل نداشتن برنامه‌های سرگرم‌کننده و متناسب برای پرکردن اوقات فراغت در مقابل شبکه‌های نوظهور ماهواره نقد می‌کرد.

در دهه 90 شمسی، همزمان با انقلاب دیجیتال شاهد ظهور نسل جدید شبکه‌های حرفه‌ای ماهواره‌ای فارسی زبان، فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی و گسترش تولید سریال‌های ویدئویی و همچنین تغییر عادت تماشای تلویزیون با ظهور مخاطبی که همزمان با چند رسانه کار می‌کند، هستیم. افتتاح شبکه نسیم در این زمانه را می‌توان گام استراتژیک تلویزیون در دوران گذر از دوره انحصار به رقابت دانست. طبعا در دوران رقابت، توجه به جذب حداکثری مخاطب و تولید محتوای سرگرم‌کننده با ریتم متناسب مخاطب امروزی ضروری است. به بیان دیگر، در عصر رقابت با رقیبان حرفه‌ای نقش تلویزیون عمومی از هویت دادن به ملت به جایگاه حفاظت از هویت ملت تغییر یافته است.

اقناع مخاطبان

2 ـ از منظر فناوری نیز شبکه نسیم مسیر عبور تلویزیون از دوران آنالوگ به دیجیتال را هموار کرد. در بیشتر کشورها عبور از آنالوگ به دیجیتال به عنوان پروژه ملی و مهم مورد حمایت دولت (غیر از ایران!) است و دولت‌ها ضمن کمک برای توسعه زیرساخت دیجیتال، برای اقناع مخاطبان راهکارهای تشویقی همچون توزیع دستگاه‌های گیرنده دیجیتال را مورد حمایت قرار می‌دهند؛ زیرا یکی از مشکلات جدی برای این تغییر سیستم در مورد نحوه همراهی و راضی کردن مخاطبان بود. به عنوان مثال خاموش شدن سیگنال آنالوگ در آمریکا به سال 2009 و آمادگی نداشتن مردم برای پیگیری برنامه‌های تلویزیون از طریق گیرنده‌های دیجیتال منجر به اعتراضاتی شد و در نهایت پروژه دیجیتالی شدن تلویزیون با دستور رئیس‌جمهور آمریکا چند ماه به تاخیر افتاد، اما در ایران در اتفاقی کم‌نظیر و در سایه بی‌توجهی دولت، برنامه‌های پرمخاطب شبکه نوپای نسیم ارتباط مردم را با تلویزیون دیجیتال پیوند زده است و گویا برخلاف سایر نقاط دنیا اقناع مردمی برای حرکت به سمت دیجیتال صورت پذیرفته و دولت از مطالبه مردمی عقب‌تر است.

خلاقیت و نوآوری

3 ـ در بعد ساختاری نیز می‌توان شبکه نسل جدید نسیم را الگوی موفق توسعه کیفی سازمان رسانه‌ای کارآمد دانست. در دوران رقابت، بازنگری ماموریت‌ها وساختارها برای پویایی، خلاقیت و نوآوری ضروری و همچنین تضمین‌کننده بقای رادیو و تلویزیون عمومی است. شبکه نسیم نیز در واقع از لحاظ ساختاری در مجموعه شبکه نمایش بدون اضافه شدن فضای فیزیکی و با کمترین پست مدیریتی سازمانی تعریف شد. این شبکه با زدودن بروکراسی فلج کننده، کاهش پست‌های عمودی و اولویت دادن به تصمیم تهیه‌کننده خلاق الگویی متفاوت و رقابت جو از سازمان رسانه‌ای را معرفی کرد.

محمد حسام‌پور

مدیر تامین برنامه شبکه نمایش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها