«اگر روند کارشکنی‌های دولت عربستان سعودی ادامه یابد عملا اعزام حجاج ایرانی برای ادای مناسک حج امسال ممکن نخواهد بود.» این موضع سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در قبال سنگ‌اندازی‌های ریاض در مسیر اعزام حجاج ایرانی است. او هرچند ابراز امیدواری کرد دولت عربستان حتی در آخرین لحظات از این سیاست و رویه اشتباه دست بردارد و به وظایف طبیعی و بدیهی خود به عنوان دولت میزبان مناسک حج متعهد و ملتزم باشد، اما برخی معتقدند که عملا اعزام حجاج، امسال منتفی است.
کد خبر: ۹۰۳۱۳۹

با وجود همه این موضعگیری‌ها، هنوز پرسش اینجاست که در شرایط فعلی، آیا ایران باید سیاست قطع اعزام حجاج را به اجرا گذارد یا هنوز به دنبال زمینه‌سازی برای سفر زائران خانه خدا باشد؟ سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و سیدباقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به این پرسش پاسخ گفته‌اند.

تصمیم‌گیری در حیطه اختیارات رهبری و مراجع است

سیدعلی طاهری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به این‌که تصمیم‌گیری درخصوص حج تمتع امسال در حیطه اختیارات مقام معظم رهبری و مراجع تقلید است، تاکید کرد که در این زمینه اظهارنظر صریح، نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

وی با بیان این‌که حضور جمهوری اسلامی ایران در ایام حج تمتع، حضوری تاثیرگذار در جهان اسلام است، افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در تصمیمی اعلام کرده با توجه به این‌که تاکنون هیچ اقدامی از سوی عربستان در قبال مسئولیت‌پذیری این حوادث صورت نگرفته، بهتر است حج تمتع انجام نشود، اما این دلیل نمی‌شود که منتظر واکنش عربستان نسبت به این اقدام در روزهای آینده نباشیم. وی اضافه کرد: مساله حج تمتع، هرچند جزو مباحث سیاست خارجی است، اما مسئولیت شرعی دارد و مراجع تقلید باید در این مورد نظر بدهند، بنابراین هر مسلمانی باید به مرجع تقلیدش مراجعه کند و از او نظر بخواهد. وی تاکید کرد: ای کاش برگزارکننده مراسم حج به عنوان یک حرکت بین‌المللی اسلامی، دست کشوری به اسم عربستان نبود تا چنین مشکلی پیش نمی‌آمد، اما حالا در شرایطی هستیم که باید منتظر نظر مقام معظم رهبری و مراجع باشیم تا در این خصوص تکلیف مقلدین خود را مشخص کنند.

نمی‌توانیم جان زائران را به خطر بیندازیم

سیدباقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص تصمیم این کمیسیون مبنی بر منتفی شدن اعزام حجاج گفت: با توجه به نپذیرفتن تضمین سلامت حجاج و وقتی بیم صدمه جانی برای فرد یا افراد تبعه ایران وجود دارد، به‌نظر می‌رسد سفر کردن به عربستان جایز نیست. وی با اشاره به این‌که حفظ جان در شرعیت اسلامی از اولویت برخوردار بوده و یک تکلیف محسوب می‌شود، افزود: دولت عربستان تاکنون هیچ تضمینی برای سلامتی اتباع ایرانی نداده، بنابراین با در نظر گرفتن این شرایط اگر حادثه‌ای مشابه فاجعه منا اتفاق بیفتد، آیا ضرورت دارد که حج تمتع برگزار شود؟

وی با یادآوری این‌که در اربعینی که گذشت، بالای 20 میلیون جمعیت در کربلا حاضر شدند و به دلیل تمهیدات صورت گرفته، هیچ اتفاقی با وجود حضور گروه‌های تکفیری رخ نداد، تاکید کرد: حالا پرسش این است عربستانی که نمی‌تواند حافظ جان دو میلیون نفر باشد، آیا واقعا صلاح است که بار دیگر سفری به این کشور صورت گیرد؟

حسینی تصریح کرد: اگر دولت عربستان تضمینی برای حفظ جان زائران ندهد و خود را در قبال جان افراد مسئول نداند، ضرورت ندارد بعد از حوادث ناگوار سال گذشته حج، اعزام زائران ایرانی صورت گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها