نمایشگاه نفت بدون حضور شرکت‌های بزرگ غربی تمام شد

غیبت غول‌های نفتی به نفع تولیدکنندگان داخلی

دیروز در حالی بیست و یکمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به کار خود پایان داد که شرکت‌های نفتی معروف دنیا در این نمایشگاه حضور نداشتند.
کد خبر: ۹۰۲۷۰۴

به گزارش جام‌جم، برخلاف انتظارها از دوران پسابرجام، شرکت‌های بزرگ نفتی جهان نظیر توتال (فرانسه)، شل (هلندی ـ انگلیسی)، اِنی (ایتالیا)، استات‌اویل (نروژ) و بی‌پی (انگلیس) در نمایشگاه بیست‌ویکم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حضور نیافتند. این شرکت‌های بزرگ در اوایل دهه 80 غرفه‌های بزرگی در نمایشگاه تهران داشتند. با وجود آن‌که بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت، اجرای برجام را یک حلقه اتصال و آشتی برای بازگشت شرکت‌های بزرگ نفتی به صنعت نفت کشور قلمداد کرده، اما گویی با گذشت 3سه ماه از اجرای برجام، همچنان این رویا فاصله خود را با واقعیت حفظ کرده است، از جمله این‌که این نمایشگاه‌ با غیبت شرکت‌های بزرگی چون توتال، شل، بی‌پی و استات اویل هم درآمیخته است.

برخی فعالان بخش خصوصی در نمایشگاه اذعان کردند که شرکت‌های کوچک خارجی بیشتری در نمایشگاه امسال حضور یافتند، اما نباید از حضور این شرکت‌ها در کشور ذوق‌زده شویم.

مجموع شرکت‌های حضور یافته در نمایشگاه امسال به 1900 شرکت رسید و تعداد غرفه‌های خارجی نسبت به نمایشگاه گذشته 60 درصد افزایش داشت، اما همچنان جای خالی شرکت‌های بزرگ، آن هم با رفع تحریم‌ها جای پرسش دارد.

اکبر نعمت‌اللهی، مدیر روابط عمومی وزارت نفت و مسئول نمایشگاه بیست و یکم درباره علت غیبت غول‌های نفتی جهان به خبرنگار ما گفت: همه شرکت‌های بین‌المللی برنامه‌های سالانه خود را از یک سال قبل تنظیم می‌کنند و به همین دلیل نتوانستند در نمایشگاه نفت ایران حضور داشته باشند. وی افزود: همه شرکت‌های بزرگ تماس گرفتند و اعلام کردند، چون ما برنامه‌ریزی نکردیم، آمادگی حضور نداریم و از این بابت عذرخواهی می‌کنیم.

نعمت‌اللهی ادامه داد: یکی از آن شرکت‌ها، شرکت بزرگ توتال بود که از عدم حضور خود در نمایشگاه ایران عذرخواهی و اعلام کرد همه تلاشمان را انجام دادیم که در نمایشگاه حضور داشته باشیم، اما این امکان برایمان فراهم نشد. البته یک هیات از توتال برای بازدید از نمایشگاه آمدند و اعلام کردند که چون ما نتوانستیم غرفه داشته باشیم، هیاتی برای بازدید اعزام کردیم. مدیر روابط عمومی وزارت نفت وعده داد سال آینده بیشتر شرکت‌های بزرگ در نمایشگاه نفت حضور خواهند داشت.

به گفته وی، نمایشگاه نفت مکانی است برای ارائه توانمندی شرکت‌ها و بود و نبود شرکت‌های بزرگ برای ما اهمیتی ندارد.

نعمت‌اللهی اضافه کرد: نمایشگاه نفت ایران جزو پنج نمایشگاه بزرگ نفتی جهان است و آوازه‌ای بین‌المللی دارد و عدم حضور چند شرکت، باعث پایین آمدن سطح نمایشگاه نخواهد شد. با وجود مشهود بودن غیبت شرکت‌های بزرگ نفتی، کارشناسان نفتی معتقدند مسئولان دولتی باید عدم حضور شرکت‌های بزرگ را به فال‌نیک بگیرند و از این ماجرا بهترین بهره را ببرند و آن هم اعتماد به تولید داخل است. در نمایشگاه امسال، تولیدکنندگان زیادی بودند که تنها مشکلشان این بود که مجریان، طرح‌های نفتی کالاهایشان را نمی‌خرند و اگر تنها این مشکل حل شود هم تولید داخلی تقویت خواهد شد و هم بخشی از معضل اشتغال کشور برطرف می‌شود.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها