گفت‌وگو با زینب گیوه ملی‌پوش والیبال بانوان

امیدواری به آینده والیبال بانوان با «مایدا»

ستاره والیبال بانوان را بیشتر بشناسیم

مائده؛ ستاره والیبال بانوان

پشت خط زن تیم ملی والیبال بانوان ایران برای خودش استثنایی است. مائده برهانی، والیبال را دیر شروع کرد، اما وقتی شروع کرد دیگر بدون وقفه به پیشرفت خود ادامه داد.
کد خبر: ۹۰۲۵۵۵
مائده؛ ستاره والیبال بانوان

به گزارش جام جم ورزشی ، مائده اهل اصفهان است و 27 ساله. تحصیلات را در دانشگاه تربیت بدنی دنبال کرده و بخش عمده والیبال حرفه‌ای خود را در باشگاه‌های اصفهان سپری کرده است، هر چند در این فصل تنوع‌طلبی کرد و به تیم دانشگاه آزاد تهران پیوست. برهانی از سال 84 والیبال را آغاز کرد. دو سال بعد یعنی در سال 86 به عضویت تیم ملی والیبال بانوان درآمد و هنوز هم برای تیم ملی بازی می‌کند. تا به حال در باشگاه‌های سپاهان، متین ورامین، سایپا، پرسپولیس و گیتی‌پسند بازی کرده و هم‌اکنون هم عضو تیم دانشگاه آزاد است.

مائده شش دوره در جام باشگاه‌های آسیا به میدان رفته است؛ دو بار با گیتی‌پسند، یک‌بار با پرسپولیس، یک‌بار با ذوب‌آهن، یک‌بار با سایپا و یک‌بار هم با تیم متین ورامین. شش دوره حضور در جام باشگاه‌های آسیا از او بازیکنی بسیار باتجربه ساخته است.

زمانی که شعبانیان، سرمربی تیم ملی والیبال بانوان بود این بازیکن پشت خط زن بنا به دلایلی مدتی از تیم ملی دور ماند، اما حالا در دوره سرمربیگری یک اسلوونیایی به نام مایدا چچیچ دوباره می‌تواند ستاره تیم ملی باشد؛ ستاره دنباله‌داری که از سال 84 جزو برترین بازیکنان والیبال بانوان است.

پیشنهادهای متعدد خارجی برای مائده و دوستان

لیگ برتر والیبال بانوان دیده نمی‌شود، اما دلیلی وجود ندارد که ستاره‌های این لیگ مثل مائده برهانی یا فرنوش شیخی، کاپیتان تیم گاز تهران دیده نشوند و مورد توجه تیم‌های خارجی قرار نگیرند. البته واقعیت این است که حضور تیم‌های باشگاهی والیبال بانوان ایران در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا باعث شد برخی بازیکنان خوب والیبال بانوان ایران نظیر مائده برهانی بشدت مورد توجه قرار بگیرند.

نخستین بار که مائده مورد توجه یک باشگاه خارجی قرار گرفت زمانی بود که به همراه تیم ملی والیبال بانوان ایران راهی یک اردوی تدارکاتی در آذربایجان شدند؛ اردویی که در آن ملی‌پوشان والیبال ایران با یک تیم باشگاهی به نام آذربیل مسابقه دادند. چند روز پس از آن مسابقه تدارکاتی، همان باشگاه برای برهانی دعوتنامه فرستاد و حتی مبلغ قرارداد هم اعلام شد، ولی با توجه به شرایط ورزش زنان کشورهای خارجی و البته شرایطی که بازیکنان زن مسلمان دارند حضور این پشت خط زن تیم ملی در تیم آذربایجانی منتفی شد.

برهانی در آن زمان اظهار کرد فدراسیون بین‌المللی والیبال باید مقدمات حضور بازیکنان زن مسلمان با پوشش اسلامی را در هر لیگ و هر مسابقه‌ای فراهم کند.

اما پیشنهاد آذربایجانی‌ها پایان کار نبود. وقتی درخشش برهانی در سال 91 و در جریان رقابت‌های باشگاهی والیبال زنان آسیا سوژه یک نشریه تایلندی شد او باز هم هواخواه پیدا کرد. او در این سال‌ها مورد توجه تیم‌های تایلندی و مالزیایی قرار گرفت، اما هر بار اعزام او عملی نشد. برهانی، اما آرزو دارد روزی در یک تیم خوب خارجی بازی کند.

فیزیک بدنی یک ستاره

برهانی به عنوان پشت‌خط‌زن، فیزیک بدنی قدرتمندی دارد. او هر چند پشت‌خط‌زن است، اما توانایی بازی در پست‌های دیگر را هم دارد؛ هر چند ترجیح می‌دهد همان پشت خط زن باشد. در میان هم پستی‌هایش بازی ندا چملانیان را می‌پسندد.

چملانیان نیز در پست پشت خط‌زن بازی می‌کند و در واقع این دو رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. قدرت بدنی برهانی را می‌توان یکی از عوامل درخشش 10 ساله در والیبال بانوان ایران قلمداد کرد. در این سال‌ها او مقاطعی افت کرده، اما اکثر مواقع ستاره‌ای بود که انگار توقف ندارد. او بدون توقف همچنان پیش می‌رود.

برهانی، ستاره تیم مایدا

پشت‌خط‌زن تیم ملی حالا هم می‌تواند ستاره تیم مایدا چچیچ، سرمربی جدید تیم ملی والیبال بانوان ایران باشد. این بازیکن به همراه 18 والیبالیست دعوت شده و باید از، 16 اردیبهشت کار خود را برای حضور قدرتمند در رقابت‌های قهرمانی آسیا آغاز کنند. تیم ملی والیبال بانوان ایران مسابقات جام کنفدراسیون والیبال آسیا را امسال پیش رو دارد و خود را باید برای این رقابت‌ها آماده کند. پنجمین دوره رقابت‌های جام کنفدراسیون والیبال آسیا در گروه زنان به میزبانی ویتنام پیگیری خواهد شد که دور مقدماتی آن با حضور هشت تیم برتر آسیا از 22 شهریور آغاز می‌شود و با معرفی تیم‌های برتر در 28 شهریور به پایان خواهد رسید. برهانی و هم‌تیمی‌هایش امید زیادی دارند تا با کمک مربی جدیدشان مایدا چچیچ رتبه ایران در این رقابت‌ها را نسبت به سال گذشته ارتقا بدهند. کار خیلی سختی در انتظار برهانی و دوستانش است.

هیلدا حسینی خواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها