با گذشت نزدیک به چهار ماه از اجرای برجام و با وجود تاکیدات برخی مسئولان درباره لغو شدن کامل تحریم‌ها، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی و عضو شورای راهبردی روابط خارجی معتقد است محدودیت‌های قبل از برجام در حوزه بانکی و مالی مثل سوئیفت، هنوز پابرجاست.
کد خبر: ۹۰۲۳۲۳

دکتر ابراهیم شیبانی، که در فاصله سال‌های 1386ـ1382 ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشت، درباره لغو تحریم‌ها پس از برجام گفت: بعد از برجام تاکنون، یعنی بعد از سه ماه که از اجرایی شدن برجام گذشته، تغییر عمده‌ای ایجاد نشده، اما امید هست که ایجاد شود.

به گزارش نسیم، عضو شورای راهبردی روابط خارجی در مورد علت عدم امکان استفاده از تراکنش‌های دلاری در پسابرجام تصریح کرد: یک بحث مالی درباره آنچه که مربوط به معاملات ما با دلار آمریکاست وجود دارد، چون نفت را هم به دلار می‌فروشیم، بنابراین دریافت‌های ما در وهله اول دلاری است و برای این‌که بتواند در دست ما قرار بگیرد و در دنیا بچرخد، نیاز است که با آمریکا تفاهم داشته باشیم تا حساب‌هایی که در اتاق‌های پایاپای نیویورک تسویه می‌شود، اجازه بدهند دارایی‌های دلاری ما به آنجا برود و بچرخد، یا به نفع ما دلاری به دست بیاید یا وقتی می‌خواهیم برای دیگران حواله کنیم و این چیزی است که جزو توافقات برجام نیست که اصطلاحا به آن U-Turn می‌گویند. اصلا چنین چیزی نبود و اخیرا هم اعلام کردند که چنین توافقی نکردیم که اجرایش کنیم. وی با اشاره به مشکلات تداوم تحریم دلاری ایران افزود: به اروپا که می‌رسیم، باز هم این مشکل را داریم؛ چون در معامله با اروپایی‌ها بحث دلاری سر جای خود است. عمده صادرات نفت ما به اروپا نیست و مقدار کمی به اروپا نفت می‌فروشیم و عمده صادرات ما به غیر از اروپاست. منتهی در تبدیل پول ملی کشورهایی که به آنها نفت صادر می‌کنیم یا تبدیل دلاری که به پول‌های اروپا می‌گیریم، باز هم دچار مشکل می‌شویم.

پول‌های بلوکه‌شده آزاد نشد

شیبانی درباره روند آزاد شدن پول‌های بلوکه شده کشور هم گفت: برخی کشورها هم هستند که پول ما پیش آنها بوده است، اتفاقا کشورهای دوست ما در منطقه هستند که آنها هم هنوز تا جایی که خبر دارم، تحت فشار آمریکا، اقدامی برای برگشت پول ما نکردند. بنابراین هنوز آمار شفافی را هم از سوی بانک مرکزی ندیدم که اعلام کرده باشد چقدر از این دارایی‌ها بیرون آمده است. من نشنیدم و ندیدم جایی منتشر شده باشد، ولی تا جایی که اطلاع دارم، هنوز طلب‌های ما بازگردانده نشده است.

تحریم سوئیفت پابرجاست

شیبانی درباره لغو تحریم سوئیفت هم گفت: خیلی عجیب است! بانک مرکزی یک اطلاعیه به فارسی داد و اعلام کرد باز شده است. همزمان به انگلیسی اطلاعیه‌ای درباره سوئیفت منتشر کرد و گفت هنوز ما پیچ و خم داریم. کمااین‌که وقتی با رئیس‌جمهور اتریش هم مصاحبه کردند گفت که سوئیفت دست ما نیست، دست اتحادیه است، اگر اتحادیه هم توافق کند، باید آمریکا راضی باشد. این چیزی بود که از قول آقای فیشر اعلام شده بود.

وی تصریح کرد: می‌گویند بانک مرکزی آزاد شده است، ولی معامله انجام نمی‌شود. تا جایی که می‌دانم به هرحال بهره‌ای از این آزادی بانک مرکزی نمی‌بریم. به هر دلیل ما بهره‌مند نیستیم. آزاد است، ولی نمی‌توانیم بهره‌ای ببریم. بانک‌های خود را برای معامله با ما منع می‌کنند. وی افزود: روز اول گفتند که هزار ال‌سی باز شده است. این حرف قطعا درست نبود. به هرحال درباره سوئیفت هرکسی بحث دارد، ما می‌گوییم که نشده است، بعضی هم ادعا می‌کنند شده است و بعد می‌بینیم معامله‌ای انجام نمی‌شود. به هر صورت ما در حال انتفاع از سوئیفت نیستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها