امروزه کاربرد پهپادها در حوزه‌های غیرنظامی رو به افزایش است. اکنون این ربات‌ها در طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها از تحویل کالا و عکاسی گرفته تا مبارزه با تخریب جنگل‌ها و گشتزنی ساحلی کاربرد دارند.
کد خبر: ۹۰۱۰۴۷
امدادرسانی با پهپادها چقدر امکان‌پذیر است؟

پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، پهپادها در عملیات نجات و حوادث غیرمترقبه نظیر تصادفات و آتش‌سوزی‌ها نیز به خدمت گرفته شوند.

شرکت چینی دی‌جِی‌آی (DJI) -که اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده پهپادهای تجاری در جهان است- همکاری تازه‌ای را با انجمن اورژانس اروپا آغاز کرده است.

در این پروژه، کارکنان اورژانس اروپا از سوی شرکت دی‌جِی‌آی درخصوص چگونگی کار با پهپادهای فانتوم و اینسپایر آموزش خواهند دید.

این افراد با فناوری تصویربرداری حرارتی که در این پهپادها تعبیه شده است نیز آشنا خواهند شد.

پس از ارائه آموزش‌های لازم، شرکت دی‌جِی‌آی، عملکرد دو گروه از امدادگران را در دانمارک و ایرلند مورد ارزیابی قرار خواهد داد. در این آزمایش، امدادگران باید پهپادها را در مهار آتش، تصادفات و حوادث شیمیایی هدایت و مدیریت کنند.

رومئو دورچر، مدیر آموزش دی‌جِی‌آی معتقد است پهپادها شیوه کمک‌رسانی به قربانیان را در موقعیت‌های خطر دگرگون کرده‌اند، به گونه‌ای که استفاده از پهپادها می‌تواند جان تعداد بیشتری از قربانیان حوادث مرگ‌آفرین را نجات دهد.

وی یادآور شد: استفاده از پهپادها در مأموریت‌های پرخطر پلیسی نقش بسزایی در امنیت جانی افسران پلیس ایفا کرده است. اکنون بخشی از نیروهای پلیس در انگلستان و ولز در تعقیب مظنونان از پهپادها استفاده می‌کنند.

نیروی پلیس توکیو نیز نوعی پهپاد پیشرفته طراحی کرده‌اند که قادر است پهپادهای جاسوسی را که بر فراز مناطق حفاظت شده و حساس به پرواز درمی‌آیند، شناسایی و سرنگون کنند.

این پهپادها پیش از آن که پهپادهای جاسوسی را سرنگون کنند، یک پیام اخطار به اپراتور پهپاد جاسوس ارسال خواهند کرد.

با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری پهپاد، پلیس انگلستان نیز در صدد ابداع روش‌های جدید در سرنگونی پهپادهای مشکوک است.

در این خصوص، پلیس لندن در حال کار روی تعدادی از عقاب‌های دست‌آموز است که می‌توانند پهپادهای مشکوک را شکار کنند.

علاوه بر کاربردهای مذکور، پژوهشگران درصدد ساخت نوعی پهپاد آمبولانس هستند که در امدادرسانی به سربازان در جبهه‌های جنگ کاربرد خواهد داشت.

این ایده اکنون در دست بررسی است. امدادرسانی در خط مقدم جبهه همواره برای نیروهای انسانی امدادگر پرخطر بوده است؛ در حالی که اگر ایده پهپادهای آمبولانس با موفقیت اجرا شود، امنیت جانی امدادگران مناطق جنگی حفظ می‌شود و تعداد تلفات کاهش خواهد یافت.

صدف دژآلود - جام‌جم
منبع: The Telegraph و Wired

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها