مشاور بین الملل رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حج یک وظیفه شرعی است وبجا آوردن اعمال آن واجب است می گوید:جمهوری اسلامی ایران باید تمام تلاش وتوان خود را برای اینکه شرایط لازم برای اعمال حج تمتع فراهم شود ،بکار گیرد. البته در این میان حفظ عزت جمهوری اسلامی وامنیت حجاج نیز ضروری است .
کد خبر: ۹۰۰۵۷۲
حجاج ایرانی باید در صورت حفظ عزت و امنیت به حج بروند/ آل سعود لیاقت برگزاری حج ندارد

حسین شیخ الاسلام در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص کارشکنی های اخیر مقامات سعودی برای جلوگیری از اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع می افزاید : مکه ومدینه متعلق به همه مسلمانان است وبراساس شرع وعرف باید تمام مسلمانان به یکدیگر کمک کنند تا شرایط برای اعمال حج تسهیل شود.لذاهرگونه کارشکنی در این خصوص به حکم صریح قرآن مذموم است.

وی با بیان اینکه ما هرساله به نوعی شاهد ناتوانی دولت سعودی در برگزاری مراسم حج هستیم تصریح می کند: همانگونه که امام راحل نیز در اوایل انقلاب تاکید داشتند ،مراسم حج باید توسط یک گروه متقی ،متعهد ، دلسوز ،مدیر و مدبر اداره شود نه توسط یک عده افراد بی لیاقت و ناتوان که دائما برسر رسیدن به پادشاهی با هم درگیری واختلاف دارند و همواره درگیر شهوات قدرت طلبانه خود هستند.

این کارشناس بین الملل در پاسخ به این پرسش که آیا امکان تحریم حج از سوی مقامات ایرانی وجود دارد می گوید :نمی خواهم الان در این باره حرفی بزنم زیرا زود است ولی باید با بکارگیری منطق واستدلال بتوانیم این مشکل را حل کنیم البته این که طرف مقابل ما چقدر از منطق واستدلال برخوردار است خود جای سوال است.

به اعتقاد شیخ الاسلام وقتی به دلیل نظام شاهنشاهی حاکم بر عربستان ،هر دستوری از بالا و از سوی مقامات این کشور صادر می شود باید بدون چون وچرا پذیرفته شود لذا انتظار هیچ گونه منطق و استدلالی را از آنها نمی توان داشت.

وی با تاکید براینکه باید تلاش شود امسال مسلمانان ایرانی بتوانند در مراسم حج شرکت کنند مگر اینکه عزت وکرامت ما زیر سوال برود، می افزاید:مسئولان ما باید تمام اشتباهات مقامات سعودی را چه از جنبه لزوم معذرت خواهی وچه از جنبه حقوقی ومادی پیگیری وبه نتیجه برسانند.

وی در خصوص انتقاد هایی که نسبت به رفتار سیاست خارجی ایران مطرح است و آن را در برابر کارشکنی هاو اقدامات خصمانه عربستان منفعلانه می دانند می گوید:من این انتقادها را نمی پذیرم چراکه معتقدم ما دوست خود را می توانیم انتخاب کنیم ولی همسایه خود را خیر. همسایه ما چه عاقل باشد وچه دیوانه ما در انتخاب او دخالتی نداریم.لذا مجبوریم با او تعامل داشته باشیم . بنابراین سیاست خارجی ما در برابر رفتارهای غلط واشتباه عربستان نباید تخاصمی باشد چون تبعات آن دامن ما را نیز خواهد گرفت . فراموش نکنیم که در حال حاضر نوع رفتار مقامات سعودی در داخل خود عربستان نیز سبب تشنج ودرگیری شده است .و مردم عربستان نیز از رفتارها وسیاست های نظام شاهنشاهی خود بستوه آمده اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها